overspoeld met verpestte bajonetten

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

ik vraag me af vraag; zou iedere bajonet die toen de fabriek verliet nummergelijk geweest zijn?
En het volgende: hoe is het toch mogelijk dat al die verschillende fabrikanten en bouwjaren zo door elkaar gekomen zijn?
Het is al een wonder als je een bajo met schede uit dezelfde fabriek bij elkaar treft - al liggen dan de bouwjaren nog mijlenver uit elkaar...
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Na de oorlog hebben de Russen hele hopen k98's, bajo's en ander wapentuig in grote loodsen opgeslagen. Ze hebben ze eerst allemaal volledig uitelkaar gehaald, en elk type onderdeel apart gesorteerd in grote bakken.

Alleen waarom uit elkaar halen? Ik denk dat het ze vooral gaat om de slechte onderdelen eruit te pikken zodat je alleen goede overhoud.

Zo is mij het me uitgelegd.

maar het kan natuurlijk ook dat men tijdens de dienst alles schoon moest maken, bajo's enzo. Dat werd dus uitelkaar gehaald. En als ze het snel ingevet wilden hebben, dan gooiden ze alle onderdelen in aparte bakken. Ik denk dat dat ook kan. Maar de eerste mogelijkheid lijkt me het waarschijnlijkste omdat ik het van meerdere personen heb gehoord.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

raytheman schreef:ik vraag me af vraag; zou iedere bajonet die toen de fabriek verliet nummergelijk geweest zijn?
Dat mag u zeker van zijn dat ze nr gelijk uit de fabriek kwamen , in duitsland is het de puntjes op de i :P
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Ongetwijfeld zullen er hele bergen naar Rusland zijn gegaan maar ik kan me niet voorstellen dat alle bajo's die je hier tegenkomt eerst in Rusland zijn geweest...
Maar het zou natuurlijk best kunnen :)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

raytheman schreef:Ongetwijfeld zullen er hele bergen naar Rusland zijn gegaan maar ik kan me niet voorstellen dat alle bajo's die je hier tegenkomt eerst in Rusland zijn geweest...
Maar het zou natuurlijk best kunnen :)
Er zijn ook genoeg bajonetten die hier achter zijn gelaten dus ze zijn niet allemaal in rusland geweest,
Er is heus een groot gedeelte na rusland gegaan zal ik niet ontkennen.
En ongetwijveld zullen hier nu ook bajonetten rondzweven die ooit in rusland zijn geweest,
Als daar zoveel opslag is geweest en is het niet vernietigd dan zal het inmiddels wel over de wereld verspreid zijn. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Ik heb er eentje waarvan ik zeker weet dat die sinds de oorlog in een schuur in de ardennen heeft gelegen. (familie)
Toch is die niet nummergelijk. Grappig detail is dat de schede echt dóórgeroest is maar het lemmet is gewoon nog blauw-als nieuw.
ook het leer is net perkament en voor de helft weggerot..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bajonetten

Bericht door asjemenou »

Waffenambt schreef:Na de oorlog hebben de Russen hele hopen k98's, bajo's en ander wapentuig in grote loodsen opgeslagen. Ze hebben ze eerst allemaal volledig uitelkaar gehaald, en elk type onderdeel apart gesorteerd in grote bakken.

Alleen waarom uit elkaar halen? Ik denk dat het ze vooral gaat om de slechte onderdelen eruit te pikken zodat je alleen goede overhoud.

Zo is mij het me uitgelegd.

maar het kan natuurlijk ook dat men tijdens de dienst alles schoon moest maken, bajo's enzo. Dat werd dus uitelkaar gehaald. En als ze het snel ingevet wilden hebben, dan gooiden ze alle onderdelen in aparte bakken. Ik denk dat dat ook kan. Maar de eerste mogelijkheid lijkt me het waarschijnlijkste omdat ik het van meerdere personen heb gehoord.
Klinkt interessant wat de Russen zouden hebben gedaan met Duitse uitrusting volgens jouw zeggen maar waar baseer je dit op? Het is bekend dat de Russen direct na de oorlog hele fabrieken hebben verplaatst met personeel en al naar de Sovjet Unie maar of ze dit ook deden?! Ik heb er nog nooit van gehoord.
Wel hebben de Russen direct na de oorlog de toenmalige "Kasernierte Volkspolizei" in de Russische bezettingszone voorzien van o.a. Duitse Mausers. Weer later zijn deze Duitse wapens vervangen door Russische.

Wat de inscriptie's op de Mauser bajonetten betreft, ik denk dat zoiets best wel tijdens de oorlog kan zijn gedaan. Welke militair gezag o.i.d. zou zich daar druk om kunnen maken? Voor de Russische WOII uitrustingsstukken gaat dit sowieso al niet op.
Verder denk ik dat niet nummer gelijke bajonetten best wel oorlogs kunnen zijn. In mij verzameling heb ik een Nederlands M95 karabijn bajonet. Bajonet en schede zijn niet nummer gelijk. De bajonet is afkomstig van een voormalig militair en verzetsman. Deze persoon welke in Rotterdam gelegerd was tijdens de meidagen van 1940 heeft geen schot gelost, is z'n bajonet ook niet kwijt geraakt. Heeft 'm zo tijdens de mobilisatie uitgereikt gekregen. In 1945 heeft ie alleen de M95 karabijn ingeleverd, de bajonet dus niet.
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

"Wat de inscriptie's op de Mauser bajonetten betreft, ik denk dat zoiets best wel tijdens de oorlog kan zijn gedaan. Welke militair gezag o.i.d. zou zich daar druk om kunnen maken?"
Welke metaalbewerker zou daar in de oorlog nog tijd/machines voor kunnen vinden? Denk dat iedere metaalbewerker/machine het al druk genoeg had :-)
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

asjemenou
Geloof wat u wilt :bonk: , het is gewoon na de oorlog gedaan , niet meer en minder
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Gravures en inscriptie's

Bericht door asjemenou »

raytheman schreef:"Wat de inscriptie's op de Mauser bajonetten betreft, ik denk dat zoiets best wel tijdens de oorlog kan zijn gedaan. Welke militair gezag o.i.d. zou zich daar druk om kunnen maken?"
Welke metaalbewerker zou daar in de oorlog nog tijd/machines voor kunnen vinden? Denk dat iedere metaalbewerker/machine het al druk genoeg had :-)
Over wat voor gravures of inscriptie's hebben we het nu eigenlijk? Ik neem aan dat jullie de slagnummers op de bajonet en schede bedoelen. Uiteraard zullen de bajonetten in de fabriek wel nummer gelijk gefabriceerd zijn geweest maar wat gebeurd er met de bajonetten/schede's in de wapenarsenaals of in de wapenkamer van een kazerne's of aan het front? Zal een dienstdoende officier aan het front zich druk maken als één van z'n soldaten een niet nummer gelijk bajonet/schede zou hebben?
Zoals al eerder gezegd in mijn vorige reactie, het verhaal over de niet nummer gelijke M95 hembrug bajonet/schede. Deze heb ik zo gekregen van een oud militair/verzetsman. Het bajonet is 'm zo destijds verstrekt.
Dit is dan een voorbeeld van een Nederlands bajonet/schede maar dit kan toch ook met een Duits bajonet/schede gebeuren.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Gravures en inscriptie's

Bericht door luc »

asjemenou schreef: Zal een dienstdoende officier aan het front zich druk maken als één van z'n soldaten een niet nummer gelijk bajonet/schede zou hebben?
.
Aan het front niet , maar in de kazerne :?: :?: :?:
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Enkele berichten verwijderd, gelieve privé gesprekken via andere kanalen dan dit forum te houden.
Kilian
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2006, 14:04

K98 bajonetten met etsing

Bericht door Kilian »

Je kunt er van uitgaan dat alle normale Wehrmacht 84/98 (98K) bajonetten met etsing op de kling (zoveelste ss pantzerdivision e.d.) na-oorlogse vervalsingen zijn. In de jaren 70 was een een meneer in Engeland die dat soort etsingen deed. Nu worden ze in Oost Europa geproduceerd. Zonde van de originele stukken en jammer voor de mensen die zich voor honderden euro´s laten belazeren.
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Kijk hier eens voor de grap: http://www.old-smithy.info/
Kilian
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2006, 14:04

Bericht door Kilian »

Als je het Duits kunt lezen is dit ook een interessante site:

http://www.militaria-fundforum.de/board ... db606309f0

Staat vol met postings over vervalsingen (noemen ze daar vaak "Gurke").

Duits materiaal wordt wereldwijd verzameld. In de VS bijvoorbeeld is het nr.2 na US materiaal. Grote en interessante markt voor vervalsers dus.
Plaats reactie