Mg munitiekist

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Mg munitiekist

Bericht door dwayne »

weet iemand wat deze duitse MG munitiekist waard is?
zitten nog de orginele leerbandjes aan en ook de orginele verf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt :) ,
Mvg.
Dwayne
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hoewel ik het vervelend vind om dit te moeten zeggen, betwijfel ik eerlijk gezegd of dit kistje wel oorlogs is vanwege de ongebruikelijke stempel bovenop en de dunne leren bandjes. Ik vermoed dat het 4/72 dat boven op kistje staat, staat voor april '72.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dit kistje doorgebruikt is, maar dan nog zouden wel ergens waffenambt stempels te vinden moeten zijn.

Normaal zijn dit soort kistjes zo tussen de 25 en 30 euro waard in goede staat met redelijk wat orginele verf.

Hopelijk heb je hier wat aan. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

thx voor de reactie,
jha ik wist eigelijk ook niet zeker of het een Mg munitiekist was mja.

maar in iedergeval bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Het is een MG munitiekist......

Maar de vraag is wo2 of naoorlogs... ik ga met SiNiStEr mee..
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

SiNiStEr schreef: Ik vermoed dat het 4/72 dat boven op kistje staat, staat voor april '72.
Maar waarom staat er dan LH voor?
en de verkoper (een oude man) zei dat deze wo2 was en duits (?)
(en hij koste toch maar 3 euro 8) want hij deed er niets mee)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De belangrijkste vraag is of je nog ergens anders stempels kunt vinden. De Duitsers stempelden al hun spul, dus hierop zouden ook Duitse stempels en waffenambts te vinden moeten zijn. Zoals gezegd zou hij verder best doorgebruikt kunnen zijn., maar dan nog zou je die stempels moeten kunnen vinden.
Voor 3 euro kun je inderdaad geen miskoop doen en het blijft altijd een leuk display item voor in een diorama zolang de stempels bovenop maar niet zichtbaar zijn. ;)

Waar LH voor staat weet ik overigens zogauw ook niet. Misschien dat ik er nog achterkom. :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

er staat wel iets op geschreven met verf,
de foto plaats ik nog wel
Mvg,
Dwayne
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dit kistje is 100% Bundeswehr, inderdaad 1972. Deze werden voor de naoorlogse opvolger van de MG 42 gebruikt, de MG 3. Jammer genoeg lijkt het niet echt op een oorlogs kistje, gezien de strepen aan de zijkant, de stempels, en de kleur. Waarde is rond de 10-14 euro.

Hier voorbeelden van wel originele kistjes, allen in mijn bezit, ook allen WaA gestempeld of gemarkeerd. Het is btw Waffenamt, en geen Waffenambt.

Dit is het vroege model, uit alluminium. Vrijwel mint, lw kleur, met gestempelde Waffenamt. Gemaakt in 1938.

Afbeelding

Dit kistje is gedateerd 1941, en is van staal.
Afbeelding

Dit kistje is ook 1941 gedateerd, maar dit is een ander model, namelijk Patronenkasten 41.

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

hier is de foto: Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

EDIT: Is geen MG 3 kist, maar een .308 kist! Wel naoorlogs ook, jaren '70.
.These cans are skinnier than standard German ammo cans. These only work with .308 and fit into double gun mounts, vehicle mounts and tank mounts. If standard ammo cans are two big for your mount than this is the can you need. Holds 250 rounds of belted .308.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Edgar schreef:Dit kistje is 100% Bundeswehr, inderdaad 1972. Deze werden voor de naoorlogse opvolger van de MG 42 gebruikt, de MG 3. Jammer genoeg lijkt het niet echt op een oorlogs kistje, gezien de strepen aan de zijkant, de stempels, en de kleur. Waarde is rond de 10-14 euro.
Het is btw Waffenamt, en geen Waffenambt.
De stepen maken het inderdaad minder en het kistje is van veel dunner staal(of alu) zo te zien dan oorlogse kistjes. Maargoed bekijk het possitief, als het kistje 10 a 14 euro waard is ben je er 7 tot 11 euro op vooruit gegaan, oftewel verkopen dat ding!!! :P ;) Voor munitie verzamelaars kan hij nog best interessant zijn.

En wat betreft Waffenamt heb je helemaal gelijk Edgar... :oops: :nocheer:

Ik vermoed dat het witte opschrift niets anders is dan het nummer of de naam van het onderdeel voor wie de munitie bestemd was. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Precies, maar over dat Waffenamt, ik zeg het alleen maar zodat we er allemaal van leren :P Zelf schreef ik het eerst ook altijd met een B!

Maar zeker geen miskoop voor 3 euro inderdaad.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Edgar schreef:EDIT: Is geen MG 3 kist, maar een .308 kist! Wel naoorlogs ook, jaren '70.
.These cans are skinnier than standard German ammo cans. These only work with .308 and fit into double gun mounts, vehicle mounts and tank mounts. If standard ammo cans are two big for your mount than this is the can you need. Holds 250 rounds of belted .308.
MG3 heeft het kaliber .308 (7,62x51mm NATO).
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Dit kistje is gedateerd 1941, en is van staal.
Afbeelding

Dit kistje is ook 1941 gedateerd, maar dit is een ander model, namelijk Patronenkasten 41.

Afbeelding[/quote]

Wat is er anders aan dan? Ik heb namelijk ook een paar mg kistjes met patronenkaste erop.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Met name het deksel is heel erg verschillend. Kijk en vergelijk de foto's maar eens dan zul je het zelf ook zien. ;)

De ene deksel loop schuin en is van boven vlak terwijl de andere een gleuf rondom heeft en recht is. Daarnaast verschillende handvaten van mekaar. De een is platter dan de ander. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie