Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Het is goed dat je een foto heb geplaatst van de stempels op de houten kolf van het geweer. Deze stempels vertellen namelijk een hoop over het geweer. Het gaat hier namelijk niet om een Russische Mosin Nagant maar om een Finse! De stempel op de kolf is n.l. van de Finse fabrikant die deze geweerkolven heeft gemaakt. Dus eigenlijk gaat het hier om een Finse Kivääri M/91 P-26. Rusland was namelijk niet het enige land dat de Mosin Nagant in haar bewapening had. Het is heel goed mogelijk dat er op het geweer ook Cyrillische (Russische) stempels staan. Misschien heb je daar een foto van. Aan de hand van deze stempels kan ik je wellicht meer over het geweer vertellen.
Het gaat hier dus duidelijk om een Finse Kivääri M91 P-26. Zeg maar de Finse variant van de Mosin Nagant.
Even de historie in het kort; Tot 1917 heeft Finland deel uitgemaakt van het tsaristische Rusland. Na de Oktoberrevolutie van 1917 heeft het land zich onafhankelijk verklaard van Rusland. In Finland bevond zich ook een Russisch leger. Deze heeft zich na de onafhankelijksstrijd teruggetrokken uit Finland. In Finland bevonden zich ook wapendepots van het Russische leger. Deze wapens zijn door het Russische leger achtergelaten. Onder deze wapens bevonden zich ook grote partijen Russische Mosin Nagant geweren. Genoeg om het Finse leger er mee uit te rusten. Na verloop van tijd ontstond er een tekort aan onderdelen voor deze geweren in Finland. Eerst heeft men geprobeerd om de geweren met reserve onderdelen op te lappen. Vandaar dat je Russische Mosin Nagant geweren kan vinden die bestaan uit onderdelen van verschillende wapenfabrieken. Staat er dan ook nog het stempeltje SA op dan heb je dus zo'n opgelapte Mosin Nagant van het Finse leger. Later is men in Finland de Mosin Nagant zelf gaan maken. Dit was dus o.a. de Kivääri M91 P-26.
De stempel P-26 staat dus voor het type Kivääri M91 P-26 en is gefabriceerd tussen 1925 en 1927. Is de letter S op het geweer omgeven door een tandwielvormige cirkel? Ik kan dit op de foto niet helemaal goed zien. Als dit zo is dan is dit het logo van de Finse wapenfabriek SAKO in Riihimäki. Daaronder het serienummer van het geweer.
De rechthoekige stempel met daarin de afkorting SA (Suomen Armeija) is het eigendomsstempel van het Finse leger. Het logo op de kolf is zoals ik al eerder vermeld heb het logo van de Finse fabriek waar deze geweerkolven gemaakt werden. Het is overigens mogelijk dat je nog Russische onderdelen op het geweer kan aantreffen. Meestal kan je deze herkennen aan een pijl- of een hamervormig logootje.
De finnen hebben toch ook de kar98 gebruikt? Wat is de waarde van zo'n finse kar98 eigenlijk? nummers niet gelijk. Iemand wil zo'n kar98 aan me door verkopen voor 200 euro.. Goede prijs of word ik keihard opgelicht?
pionier schreef:Hoe zien de stempels op een rus dan uit?
Stempel van het Sovjet-Russische wapenarsenaal van Tula na 1919. De afkorting CCCP zegt genoeg lijkt mij. Het getal 41 duidt aan dat het geweer is buitgemaakt door de Finnen in de Fins-Russische winteroorlog van 1939-1940.
Markoz schreef:De finnen hebben toch ook de kar98 gebruikt? Wat is de waarde van zo'n finse kar98 eigenlijk? nummers niet gelijk. Iemand wil zo'n kar98 aan me door verkopen voor 200 euro.. Goede prijs of word ik keihard opgelicht?
Zover ik weet hebben de Finnen naast de Mosin Nagant en de eigen Kivääri ook de Mauser K98 in hun bewapening gehad. Eigenlijk weet ik niets over deze door de Finnen gebruikte Mausers. Duits is eerlijk gezegd mijn verzamelgebied niet. Ik durf ook niet te zeggen wat zo'n Finse Mauser waard is. Wellicht weet iemand anders er meer over te vertellen.