wat heb ik nodig?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vuurwapenwet

Bericht door asjemenou »

Deze discussie hebben we al vaak genoeg gevoerd. De Nederlandse wapenwetgeving blijft op dit forum nu eenmaal een hot item. De Nederlandse wapenwetgeving is nu eenmaal strenger dan bijvoorbeeld de Belgische. Misschien wat lastig te begrijpen voor onze Belgische medeverzamelaars maar het bezitten van een niet gedeactiveerde Mauser K98 is zonder wapenvergunning nu eenmaal verboden in Nederland. Wil je zo'n ding toch bezitten dan zal je toch écht lid moeten worden van een schietvereniging en je moeten houden aan de daaraan gebonden regels.
Ik ben het helemaal met ZEN.45 eens, het is eeuwig zonde om zo'n historisch vuurwapen te deactiveren. Het vuurwapen is dan niet meer in z'n originele staat. Maar ja, als Nederlandse militariaverzamelaar heb je weinig keuze.
Wat ik in mijn vorige reactie probeer te vertellen is dat wat voor toestand krijg je als de Nederlandse regering besluit om het vuurwapenbezit alleen voor militariaverzamelaars te versoepelen. Je zal dan toch als militariaverzamelaar aan bepaalde eisen moeten voldoen wil je dergelijke (gedeactiveerde) vuurwapens willen bezitten. Wanneer ben je een militariaverzamelaar en wanneer niet?! Iemand met een huis vol militaria lijkt mij dan een militariaverzamelaar maar iemand die alleen een vuurwapen wil hebben en toevallig een legerjas aan de kapstok heeft hangen kan dan beweren dat ie net met verzamelen is begonnen.
Laat de Nederlandse vuurwapenwet maar bestaan zoals ie bestaat. Het al oude spreekwoord luidt nu eenmaal; De goeden moeten onder de kwaden lijden!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Mijn mening is dan om gedeactiveerde wapens zoals MP40 en StG44 etc. wel legaal te maken, een k98 gedeactiveerd kun je namelijk ook als afdreigings geschikt gebruiken. Dit zou de wet dan net iets soepeler maken. Verder mag de munitie wet ook wel wat "losser".
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

asjemenou,
Misschien wat lastig te begrijpen voor onze Belgische medeverzamelaars maar het bezitten van een niet gedeactiveerde Mauser K98 is zonder wapenvergunning nu eenmaal verboden in Nederland. Wil je zo'n ding toch bezitten dan zal je toch écht lid moeten worden van een schietvereniging en je moeten houden aan de daaraan gebonden regels.


Dat is in België niet anders, mijn K98 is op vergunning. Mijn 'nieuwe' Gew.98 valt onder de 'Wapens voor wapenrekken' en is dus gewoon vrij te koop in België. Als ik met de Gew.98 ook wil schieten, zal ik er een vergunning voor moeten aanvragen (zal ik waarschijnlijk ook doen).

Je zal mij nooit horen beweren dat de Belgische wapenwetgeving geweldig is, maar ik begrijp je niet als schrijft "het is eeuwig zonde om zo'n historisch vuurwapen te deactiveren. Het vuurwapen is dan niet meer in z'n originele staat. Maar ja, als Nederlandse militariaverzamelaar heb je weinig keuze" en daarna schrijf je "Laat de Nederlandse vuurwapenwet maar bestaan zoals ie bestaat" !
Als Belgische militariaverzamelaar heb je tenminste bepaalde keuzes;
- je kàn gedeactiveerde wapens kopen (maar dan ook àlles)
- je kàn voor de oudere wapens gaan (WO1) die niet gedeactiveerd moeten worden en dus intact blijven.
- je kàn (mits bepaalde voorwaarden) vergunningen aanvragen en de wapens dan ook uitproberen. Dit kan dan uitgroeien tot een 'verzamelvergunning' voor niet-gedeactiveerde wapens.

Wat ik in mijn vorige reactie probeer te vertellen is dat wat voor toestand krijg je als de Nederlandse regering besluit om het vuurwapenbezit alleen voor militariaverzamelaars te versoepelen. Je zal dan toch als militariaverzamelaar aan bepaalde eisen moeten voldoen wil je dergelijke (gedeactiveerde) vuurwapens willen bezitten. Wanneer ben je een militariaverzamelaar en wanneer niet?! Iemand met een huis vol militaria lijkt mij dan een militariaverzamelaar maar iemand die alleen een vuurwapen wil hebben en toevallig een legerjas aan de kapstok heeft hangen kan dan beweren dat ie net met verzamelen is begonnen.
Sorry, hier had ik je vorige reactie verkeerd begrepen. Voor wat je stelling betreft ... in België maakt het geen barst uit hoeveel of hoe weinig militaria je hebt. De voorwaarden om een (verzamel-)vergunning te bekomen voor een vuurwapen(s) staan daar volledig los van.

Het al oude spreekwoord luidt nu eenmaal; De goeden moeten onder de kwaden lijden!
Maar de goeden hoeven daar niet gelukkig mee te zijn !
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vuurwapenbezit in Nederland

Bericht door asjemenou »

Reagerend op de reactie van ZEN.45. In je laatste reactie heb je het over "wapens voor wapenrekken". Als ik het goed begrijp dan zijn dit vuurwapens die vrij te koop zijn in België maar waarmee je niet schiet. Zodra je dat wel wilt dan heb je een vergunning nodig.
Zoiets bestaat dus niet in Nederland. Voor elk werkend vuurwapen heb je een vergunning nodig. Of je er nu mee wilt schieten of niet.
Blijkbaar kan je volgens jouw schrijven alle gedeactiveerde vuurwapens kopen in België. Ook dit is voor de meeste Nederlandse militariaverzamelaars niet mogelijk. (Semi) automatische vuurwapens zijn sowieso al verboden. Ik schrijf expres voor de meeste Nederlandse militariaverzamelaars. Er bestaat wel een mogelijkheid om zo'n automatisch vuurwapen te bezitten maar dit is niet eenvoudig. Je moet sowieso lid zijn van een re-enactorsclub o.i.d. (Wellicht heb ik dit fout maar misschien weet er iemand op dit forum meer over te vertellen.)
Wat mijn bewering over dichtgelaste geweren betreft, ja ik vind het zonde als zo'n geweer onklaar wordt gemaakt. Maar al zou ik zo'n wapen toch willen hebben dan heb ik geen andere keuze want anders mag ik het wapen simpelweg niet hebben voor de Nederlandse wet.
Vanwege deze beperkingen heb ik slechts één gedeactiveerd grendelgeweer, onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wapenwet. Het zullen er ook echt niet veel meer worden. Dit omdat de prijzen voor sommige van deze gedeactiveerde grendelgeweren vrij hoog liggen in Nederland. Ik ben niet echt bereid om een hoop geld uit te geven voor iets wat kapot of onklaar gemaakt is. Ik koop dan ook liever iets anders voor dit geld.
Wat mijn bewering voor de versoepeling van vuurwapenbezit voor Nederlandse militariaverzamelaars betreft; Ik las een bewering elders in deze topic dat iemand vond dat de wet moest worden versoepelt voor Nederlandse militariaverzamelaars. Daarop heb ik dus ingespeeld door te beweren dat zoiets niet zo eenvoudig is. Simpel door de vraag te stellen wanneer je dan een militariaverzamelaar bent en wanneer niet. Ook in Nederland maakt het niet uit dat als je een wapenvergunning wilt aanvragen of dat je huis vol ligt met militaria of juist niet.
Tot slot, de goeden behoeven het inderdaad niet met de Nederlandse wapenwetgeving eens te zijn. Toch is de Nederlandse wapenwetgeving wel ingesteld om ook de goeden zoveel mogelijk te beschermen tegen de kwaden.
Ik weet dat een vuurwapen wel behoort tot de persoonlijke uitrusting van iedere soldaat en dat het de wens is van vele Nederlandse militariaverzamelaars om zo'n ding te bezitten maar persoonlijk zit ik er niet zo mee dat ik deze vuurwapens niet mag bezitten.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

OK, nu begrijp ik je uitspraak over militariaverzamelaars en wapens beter.

Misschien zijn we het niet eens op àlle punten, maar ik begrijp (en respecteer) je standpunt. Even goede vrienden :) .

ZEN
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Als men iets gaat verbieden, wordt het juist nog aantrekkelijker om wapens te kopen!!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie