Nieuw member, enkele foto's van mijn kleine verzameling ;-)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Guido schreef:Thrill me

die schedel die er staat is toch niet van een wo1 of wo2 soldaat die je toevallig hebt gevonden met een detector?
Die schedel is van een man of vrouw die rond 1500 gestorven is aan de zwarte dood of ook gekend als de pest. Ergens in het Gentse..
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zelf vind ik het zeer leguber om dat zo in je collectie te zetten.. zo iets vind ik dat het in een musea thuis hoort! zelfde als davidsterren, of iets anders van de jodenvervolging.. maar dat is maar een mening van mij
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

mwah het heeft toch wel wat en bovendien ze is niet vermoord en ik vind het wel leuk als je er ook degeschiedenis van weet
Starting up again
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

De schedel staat in een kast op zolder zoals je op de foto ziet. Hij wordt echt niet tentoongesteld. Ik vind het gewoon een mooi item omdat er een verhaal achter zit en je dat doet terug denken aan zo'n tijd als 500 jaar terug. Je moet weten dat de Pest miljoenen slachtoffers gemaakt heeft in Europa en dan vooral het Westelijke gedeelte. Als m'n oog derop valt denk ik soms na, moest ik in zo'n tijd geleefd hebben.. Ik heb hier ook nog een stuk bot liggen van een omgekomen RAF-piloot uit de 2e Wereldoorlog, een detectorvondst. Er waren 6 doden in die bommenwerper en die zijn reeds in oorlogstijd begraven door de Duitsers... Het zit in een doos bij de rest van hun vliegtuig..

Tim
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zelf zou ik het NIET in mn verzameling willen en ken denk ik wel meer mensen die dat niet zouden accepteren maar ja ieder zn meug zeg ik maar altijd.. hoewel dat niet altijd goed is! mischien vol met historische verhalen maar doe dat dan op de juiste manier tentoonstellen, ik zie een regionaal museum de beste oplossing daarvoor.

het is maar een idee!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Ik zie echt niet in wat daar nu slecht/raar/anders of zo aan is? Tis een item uit onze geschiedenis.. Het zijn allebei vondsten die toevallig gebeurd zijn en dus niet express meegenomen. Mijn stiefpa heeft het toevallig opgegraven toen hij nog bij den telefoon werkte en navraag heeft uitgewezen dat het dus 500 jaar oud was, de vindtplaats was namelijk een Middeleeuws kerkhof met doden van de Pest uit de periode 1500. Trouwens, nu loopt er een straat over en staan er huizen en dergelijke op. Neem nu dak zeg dak het weg doe? Wat moet ik er met doen? Vuilbak gooien? Politie? (wat gaan zei der mee doen? tis 500jr oud, zelf ergens in een kast zetten en wie weet hemmek der nadien nog last mee), museum? (ken jij een museum, buiten een archelogisch -oertijd, romeinse tijd, etc- da zo'n dingen tentoonsteld als ne menselijke schedel?) Ik zou nie weten wat er nu verkeerd is om da te hebben... Ik vind het speciaal om in het bezit te zijn van zo'n "stuk uit onze geschiedenis". Het is een zeldzaam artifact niet?
Laatst gewijzigd door thrill me op 13 jan 2004, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik heb niks tegen jou of je collectie (trouwens zeer mooi, petje af!!!!!!!) maar ik persoonlijk zelf zou het aan een museum hebben geschonken met een aantal fragmenten van het vliegtuig.. want ik vind het wat leguber om het overschot van iemand in een collectie te tonen.. maja zoals ik al vaker zei het is mijn mening!

wat byv niet kan is het verhaal wat ik van een medeverzamelaar heb gehoord dat een andere verzamelaar , 3 helmen had met daar onder een schedel die zo zijn gevonden! ik noem dat ten eerste niet toepasselijk, ten tweede grafschendig, en verder is het echt ziek om zo iets te tonen!!!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Ik begrijp je reactie en indruk wel hoor. Ik geef toe, in het begin dat ik deze schedel had dat ik het ook enorm luguber enzo vond.. Durfde het zelfs niet aan te raken omdat je weet dat da ne mens is geweest, ne persoon zoals vrienden en familie er ook zijn. Nu is da gevoel en diene indruk weg en zie ik het als een uniek stuk verleden. Soms neem ik hem eens uit die kast en kijk ik er wel eens goed naar hoor. Beeld ik me in hoe diene mens er zou uitgezien hebben. :? Maja, das het leven, trouwens, hoeveel doden zitten er nog niet onder de grond of vermist. Wie weet graaft er iemand in 2500 jou of mij op eh?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

daar kan ik zeker inkomen! maar ja ik blijf bij mn standpunt en dat blijft ook wel zo denk ik
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Toen ik die foto de eerste keer zag, dacht ik ook; Huh een Schedel?! :shock: Maar toen ik dit topic voor de 5e keer doorkeek.. dacht mm een schedel :) En eerlijk gezegd vind ik het best bijzonder, de man ligt al begraven, dus die heeft er niks meer aan, een museum zou hem ook gewoon neerzetten net zoals hij nou staat. Het lijkt mij beter om hem in je verzameling neer te zetten dan m in de kliko te gooien..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Miesjel schreef:Toen ik die foto de eerste keer zag, dacht ik ook; Huh een Schedel?! :shock: Maar toen ik dit topic voor de 5e keer doorkeek.. dacht mm een schedel :) En eerlijk gezegd vind ik het best bijzonder, de man ligt al begraven, dus die heeft er niks meer aan, een museum zou hem ook gewoon neerzetten net zoals hij nou staat. Het lijkt mij beter om hem in je verzameling neer te zetten dan m in de kliko te gooien..
stel je voor jij bent een weduwe van een duitse soldaat en dan de gedachte dat je mans hoofd onder zn helm ligt op een plank ergens in een ander land...
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Guido schreef:stel je voor jij bent een weduwe van een duitse soldaat en dan de gedachte dat je mans hoofd onder zn helm ligt op een plank ergens in een ander land...
Ja wat je hier zegt ligt natuurlijk wel helemaal anders... Er is een groot verschil tussen 60 jaar en 500 jaar eh. Het is onmogelijk om nog uit te zoeken wie deze persoon was en dat zal waarschijnlijk zo ook blijven.. Ook denk ik dat het niet meer mogelijk zou zijn om nog een familiale band te ontdekken met het nageslacht. Het is gewoon iets waar je je moet overzetten, er heerst een soort schrik, taboe over zoiets als menselijke resten maar geloof me je went daaraan hoor...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

thrill me schreef:
Guido schreef:stel je voor jij bent een weduwe van een duitse soldaat en dan de gedachte dat je mans hoofd onder zn helm ligt op een plank ergens in een ander land...
Ja wat je hier zegt ligt natuurlijk wel helemaal anders eh... Het is onmogelijk om nog uit te zoeken wie deze persoon was en dat zal waarschijnlijk zo ook blijven.. Ook denk ik dat het niet meer mogelijk zou zijn om nog een familiale band te ontdekken met het nageslacht. Het is gewoon iets waar je je moet overzetten, er heerst een soort schrik, taboe over zoiets als menselijke resten maar geloof me je went daaraan hoor...

ik geloof je, maar het gaat er niet om of je de familie band maar om de gedachte dat dit ook een gewone mens was die zijn plicht deed en ik zou als ik een soldaat in die tijd was liever in rust in een graf dan op een schap of een doos van een verzamelaar! als je het zo bekijkt denk je wel anders denk ik!!!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Op dat vlak geef ik je wel gelijk. Maar nogmaals, ik kan toch moeilijk terug diene trottoir laten opengooien om hem terug te plaatsen? Het is nu zo en tzal zo hoogst waarschijnlijk zo blijven.. En zoals je zelf zegt het is een mens GEWEEST, ik zie dat ook niet meer als een levend persoon. Eenmaal dood is en blijft dood. Je ziel is weg en het enige wat achterblijft zijn menselijke "overschotten". Je verpakking, das al.. 1500 is nu ook niet direct gisteren eh Guido..
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Maak anders een nieuwe topic aan, over deze materie.
Gesloten