[Centraal] De wapen wet in Nederland en Belgie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

[Centraal] De wapen wet in Nederland en Belgie

Bericht door Roel R. »

Misschien kunnen we in dit topic met zijn alle samen zoveel mogelijk info verzamelen over de wapen wet wat betreft munitie, explosieven en wapens in deze twee landen,

Op deze mannier voorkomen we offtopic discussie's in ieder topic waar iemand wapens laat zien,

Dus, post hier de informatie waarvan je 100% bent dat hij klopt en vermeld duidelijk over welk land dat gaat,

Die informatie kan dan later verwerkt worden in een artikel dat ook handig is voor deze site!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wapenwet België


-edit- even een rechtstreekse link van gemaakt. Toch overzichtelijker:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt Dodo, een goede binnenkomer hier, welkom !
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Voor NL verzamelaars is de "Regeling wapens en munitie" heel belangrijk. Hierin wordt beschreven wat is vrijgesteld en op welke wijze wapens onklaar gemaakt moeten worden.

Van belang zijn vooral de artikelen 18, 19 en 20 waarin de vrijstelling wordt beschreven en bijlage 2 waarin de wijze van onklaar maken wordt beschreven.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik vroeg mij af, hierom heb ik o.a. ook de wet wapens en munitie gepost, maar kon het niet vinden, is een onklaar gemaakt wapen geen dreigmiddel? En hierdoor dus illegaal? Is het in nederland überhaupt niet verboden om een wapen te hebben, wel of niet onklaar gemaakt?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Dodo schreef:ik vroeg mij af, hierom heb ik o.a. ook de wet wapens en munitie gepost, maar kon het niet vinden, is een onklaar gemaakt wapen geen dreigmiddel? En hierdoor dus illegaal? Is het in nederland überhaupt niet verboden om een wapen te hebben, wel of niet onklaar gemaakt?
Nee, volgens mij is onderstaande een vrijstelling hierop.
barry schreef:Voor NL verzamelaars is de "Regeling wapens en munitie" heel belangrijk. Hierin wordt beschreven wat is vrijgesteld en op welke wijze wapens onklaar gemaakt moeten worden.

Van belang zijn vooral de artikelen 18, 19 en 20 waarin de vrijstelling wordt beschreven en bijlage 2 waarin de wijze van onklaar maken wordt beschreven.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ok bedankt! (had ik iets beter moeten doorlezen, sorry)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De dreiging met vuurwapens wordt volgens de wetgever (te lezen in de handelingen van de minister en de kamer bij het aannemen van de wet) te niet gedaan omdat het niet mogelijk is om onklaar gemaakte pistolen en revolvers in bezit te hebben. De enige manier om deze immers onklaar te maken is het overlangs doorzagen of afslijpen zodat maar 1 helft overblijft en deze dient op een expositieframe te zijn bevestigd. De wetgever gaat er vanuit in Nederland dat een grendelgeweer, onklaargemaakt niet zomaar even onder de arm wordt genomen en als dreigwapen wordt gebruikt.

Vreemder is wel de situatie met bajonetten. Zolang een bajonet geen 2 volledig doorlopende snijvlakken bezit (dus nagenoeg iedere bajonet voldoet hieraan) is deze vrij te vezamelen. Hier is dus wel meer mee te doen dan alleen dreigen. De wet verbied overigens vervolgens wel dat met deze zaken over straat mag worden gelopen.

Munitie is overigens ingewikkelder. Gebruikte hulzen mogen in een verzameling voorkomen mits overduidelijk blijkt dat ze deel uitmaken van een verzameling. Gehele patronen mogen alleen mits deze al afgevuurd zijn geweest (slaghoedje gebruikt of verwijderd) en in het geheel permanent is vastgezet op een kaart.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik wil nog even terug komen op dit topic.
Er worden enkele bajonetten verkocht, hier en daar en overal.

Maar zijn bajonetten niet ook illegaal in nederland? Hoe zou je anders een bajonet onklaar moeten maken?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Bij ons zijn vrij:

-Alle grendelgeweren uit wereldoorlog 1 en ouder
-Alle bajonetten en dolken en sabels
-Alle onklaargemaakte wapens met papier van de proefbank

Registratieplichtig zijn:

-Alle grendelgeweren in de niet-militaire kalibers
-Enkel- en dubbelloops hagelgeweren

Op vergunning moeten;

-Alle pistolen/revolvers die schietklaar zijn
-Alle lange wapens m.u.v. de grendelgeweren in de niet-militaire kalibers.

Dat is de Belgische wapenwetgeving wel samengevat! (Voor zover van belang)


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Mattie schreef:Bij ons zijn vrij:

-Alle grendelgeweren uit wereldoorlog 1 en ouder
-Alle bajonetten en dolken en sabels
-Alle onklaargemaakte wapens met papier van de proefbank

Registratieplichtig zijn:

-Alle grendelgeweren in de niet-militaire kalibers
-Enkel- en dubbelloops hagelgeweren

Op vergunning moeten;

-Alle pistolen/revolvers die schietklaar zijn
-Alle lange wapens m.u.v. de grendelgeweren in de niet-militaire kalibers.

Dat is de Belgische wapenwetgeving wel samengevat! (Voor zover van belang)


Mattie. :)
Die belgen zijn zo dom nog niet :wink: :lol:
Het wordt tijd dat we de wapenwet in europa gelijk trekken :P :P
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Weet iemand nog wat over bajonetten en de NL'se wet? Ik ben van plan om een amerikaanse bajonet te kopen in Schaarsbergen, maar mijn ouders (zucht) willen wel dat ik enkel legale dingen koop.

Dus ik hoop dat het mag!

Bedankt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

thanx voor de links

voor zover ik weet is er nix illegaals aan bajonetten
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik hoorde het net van antwerpx, bedankt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie