Hoe kan je nu 100% zeker weten of iets echt is of niet. Mijn inziens kan dat alleen als er een koolstofproef gehouden wordt. Of als je het ZELF uit overlevering hebt ontvangen.
Hoe vaak wordt er op internet niet om een bevestiging gevraagd os iets al dan niet fake is.
En dan komen de kenners om de hoek kijken; ‘nee hoor, het is namaak. Sorry maar die is zo fake als wat’
Het grappige is dan dat er nooit duidelijke redenen worden gegeven waarom iets dan fake is.
‘Het geeft me geen goed gevoel, het voelt niet goed, er is iets mis mee al weet ik niet precies wat..of hoe langer ik ernaar kijk hoe duidelijker het voor mij is dat het nep is.
Maar de kenner gaat nog verder; ‘eigenlijk is alles wat uit het oostblok/engeland/ amerika ( dit afhankelijk waar het in dat geval over gaat) fake. Natuurlijk zegt de écht kenner nu: als je maar genoeg ervaring hebt dan zie je het ook in 1 oogopslag!
En die arme verzamelaar wordt maar onzekerder en onzekerder. Op gegeven moment is er zelf een verzamelaar die opmerkt; ‘de prijs van die helm is 3000 euro, dan MOET die wel echt zijn? Toch?’
Persoonlijk denk ik dat ik repro (fake) militaria ga verzamelen..
Misschien sta ik dan wel op gegeven moment op een beurs en hoor je me zeggen:’ nee hoor die medaille hoef ik niet. Die lijkt wel écht! Daar trap ik niet in