Het blijft lastig maar misschien maakt deze site het één en ander duidelijk;
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html
Wat die kleding uit Japan betreft, dit begrijp ik wel. Er zijn bepaalde goederen waar extra belasting (accijns) op wordt geheven. Dit wordt op veel Aziatische, dus ook Japanse, goederen gedaan. Denk maar aan de extra EU heffingen op Japanse auto's.
Wat de militaria beteft, dit blijft enigszins onduidelijk. Ik lees iets over een vrijstelling van invoerrechten op goederen, zonder extra accijns, met een waarde minder dan 175 Euro. Let op, voor iets dat je buiten de EU koopt.
Nu moet ik zeggen, ik heb nog nooit iets gekocht via Internet uit een niet EU land waarvan het object een waarde had van boven de 175 Euro. Ik lees dat bijvoorbeeld de TPG verplicht is om aangifte te doen van de waarde bij de douane. Er wordt nogal eens onterecht "gift" of "souvenirs" op de douaneverklaring geschreven maar blijkbaar is dit dus strafbaar.
De douane mag dus bij twijfel het pakket openen. En blijkbaar gebeurt dit dus ook. Dus het kopen via Internet van onderdelen van vuurwapens, bajonetten e.d. lijkt mij dus ook niet erg raadzaam. Zeker niet als het ook nog uit een niet EU land, zoals de Verenigde Staten, komt.
Bovenstaande link is natuurlijk van toepassing op de Nederlandse wetgeving.