Sporen van geweld op je spullen.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
seabee
Lid

Bericht door seabee »

779 schreef:
Ik heb zelf een helm van 4th Inf. Division waarbij de originele eigenaar waarschijnlijk KIA is geraakt door een headshot..

779
Heb je al eens een potlood oid door het gat gehouden?
Het zit vrij dicht lang de rand van de helm. Ik denk dat de eigenaar met de schrik er van af gekomen is, misschien een schampschot langs zijn hoofd. Blijft natuurlijk een leuke pot!
CAN DO
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

De liner zit er inderdaad ook nog in..

Er bestaat inderdaad een kans dat ie het nog overleefd heeft!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Als hij hem überhaupt op heeft gehad.. die ami's schoten op alles voor de lol.. zelfs helmen en canteen's.. laatst vond een maat van mij in een beekje in Hürtgenwald een US veldfles met 6 kogelgaten.
Maarja zullen we nooit achterkomen :) is een mooie relic iniedergeval.

Afijn ik heb hier een Britse jerrycan met kogel en scherfgaten, gevonden in Groesbeek.
Laatst gewijzigd door Polte op 26 aug 2006, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Idd, heb ook nog een eetblik liggen waar 2x met een mes in in geslagen. Hurtgen relic.
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Ja ik heb trouwens ook nog een blikje met een kogel gat uit hurtgen :)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Heb een Britse 6pdr. kist in de garage staan die uit een (ex)bouwput in Oosterbeek komt(gekregen van de persoon die hem opgegraven heeft). Deze is op een paar plekken doorboort door kogels en granaatscherven. Nu is alleen nog de vraag; gebruikt bij de slag om Arnhem(sept. '44) of bij de slag om Oosterbeek(mrt.? '45)?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

SiNiStEr schreef:Nu is alleen nog de vraag; gebruikt bij de slag om Arnhem(sept. '44) of bij de slag om Oosterbeek(mrt.? '45)?
Is er nog iets van een datum vaag leesbaar o.i.d?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

seabee schreef:
779 schreef:
Ik heb zelf een helm van 4th Inf. Division waarbij de originele eigenaar waarschijnlijk KIA is geraakt door een headshot..

779
Heb je al eens een potlood oid door het gat gehouden?
Het zit vrij dicht lang de rand van de helm. Ik denk dat de eigenaar met de schrik er van af gekomen is, misschien een schampschot langs zijn hoofd. Blijft natuurlijk een leuke pot!
I think we'll never know, de orignele eigenaar is niet meer terug te vinden...

779
k98k
Lid

Bericht door k98k »

hebt een hydroliek tankje uit een sherman gevonden in omgeving foy, waar een vierkant gat in zit en een stukje scherf, lijkt veel op een fragment van een us handgranaat.
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Michiel M. schreef:
SiNiStEr schreef:Nu is alleen nog de vraag; gebruikt bij de slag om Arnhem(sept. '44) of bij de slag om Oosterbeek(mrt.? '45)?
Is er nog iets van een datum vaag leesbaar o.i.d?
De verf is er aan de buitenkant voor het overgrote deel af dus daar valt niks meer uit op te maken. Aan de binnenkant heb ik nog niet heel goed gekeken maargoed verwacht daar niet hele teksten tegen te komen.
En dan nog, al zou ik een datum vinden, dat zou waarschijnlijk niks zeggen want een kist uit '44 kan pas in '45 gebruikt zijn natuurlijk.
Overigens andersom zou het wel werken, als de kist '45 gedateerd is kan het geen Slag om Arnhem-relic zijn. In dat geval heb je dus wel duidelijkheid.
Maar ik vermoed dat hij door de Britse para's gebruikt is in de slag om Arnhem daar, wat ik ervan begrepen heb, de bouwput niet ver van Hotel Hartenstein vandaan lag. En in de buurt van Hotel Hartenstein stonden in september '44 ook die Britse 6pdr. batterijen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 38 keer
Ontvangen: 80 keer

Sporen van geweld

Bericht door asjemenou »

Bebloede of met kogels doorzeefde voorwerpen mogen dan een tastbaar bewijs van een oorlog zijn maar die tastbaarheid kan ook op een andere manier tot uitdrukking komen.

Afbeelding

Deze foto heb ik al eens eerder op dit forum geplaatst maar een mooi voorbeeld vann tastbaarheid is het wel. Dit Duitse etensketeltje, met een Russische deksel, is in WOII doorgebruikt door tenmiste 2 Russische soldaten. Het keteltje is rijkelijk versiert met initialen en figuren. Je kunt het natuurlijk ook functionele loopgraafkunst noemen. Het laat zich wel raden wat er met de oorspronkelijke Duitse eigenaar gebeurd kan zijn.

Afbeelding

Een ander voorbeeld is deze Russische veldschep. Door zijn robuustheid waren deze veldschepjes bij zowel de Russen als bij de Duitsers een populair slagwapen. Bij voorkeur werden ze in de koppelriem gedragen. De veldschep draagt dan ook meerdere sporen van ander gebruik dan waar hij oorspronkelijk voor bedoelt is.
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Erg mooi spul asjemenou.
Heb zelf ooit eens een duits etens blik in handen gehad die ook kompleet was versierd.
Waarschijnlijk gebeurd in gevangenschap is mij verteld.
Maar goed,
Het gaat er om dat het een tastbaar stuk is die mij toch wel een behoorlijke indruk heeft gegeven.
Heb het blik erg goed bekeken en hij was tot in de kleinste details gegraveerd.
heb er eigelijk nog spijt van dat ik hem niet heb gekocht. :(
Mvg/Best regards, Sipke
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Erg mooie spullen!! :)
asjemenou
Gegeven: 38 keer
Ontvangen: 80 keer

Krijgsgevangenschap

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Heb zelf ooit eens een duits etens blik in handen gehad die ook kompleet was versierd.
Waarschijnlijk gebeurd in gevangenschap is mij verteld.
Dat is nog niet eens zo slecht opgemerkt van je. Zo kunnen de versierselen op het etensketeltje in mijn verzameling ook zijn ontstaan. Blijft toch, meerdere Russische initialen dus meerdere eigenaren. Het is bekend dat de Russen in Duitse krijgsgevangenschap niet al te best werden behandeld. Als dat etensketeltje eens kon praten...
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Het is bekend dat de Russen in Duitse krijgsgevangenschap niet al te best werden behandeld.
En andersom hé ;)

Maar erg mooie spullen!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie