Duitse Anti air en Luftwaffe.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Duitse Anti air en Luftwaffe.

Bericht door Darryl »

Binnenkort wil ik gaan beginnen aan 2 nieuwe projecten. Namelijk een Duitse Flaksoldaat en een Luftwaffe grondsoldaat.

De Duitse flak werd die bemand door luftwaffe soldaten, of weer door andere eenheden. Ik las dat er ook luftwaffe velddivisies waren, klopt dit?

Welke referentie boeken kan ik gebruiken voor mijn nieuwe projecten?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

flak werd bedient door allerlei volk..
hoe later in de oorlog hoe meer verschillend volk flak bediende.
hitler-jugend(flak-helfer) volksturm flakdivisie's vanalles.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ook Heer en Kriegsmarine bediende ze.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het klopt dat er LW felddivisies waren. De Hermann Goering divisie is hier wel het beste voorbeeld van. Dit waren in feite gewoon normale soldaten maar ze stonden onder het commando van de Luftwaffe en niet van de WH.

Verder werden FLAK kanonnen inderdaad bediend door allerlei leger onderdelen maar ook door de Luftwaffe inderdaad. Ik ben zelf ook bezig met een Luftwaffe FLAK soldaat van een 8,8cm. kanon.
Voorbeeld van een leuk en interessant verzamelaars boek over de Luftwaffe(ook de FLAK afdeling wordt redelijk uitgebreid behandeld) is Uniforms and insignia of the Luftwaffe vol. 1 en 2 van Brian L. Davis.
Volume 1 gaat over de jaren voor de oorlog(tm. 1939) en Volume 2(die ik heb) gaat over de oorlogsjaren(vanaf 1940 tm. 1945). Het zijn op zich 2 op zichzelf staande delen al is het natuurlijk wel het mooiste als je ze allebei hebt. Ook wordt er heel af en toe een keer verwezen van het 2de naar het eerste deel of andersom.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt. Leuk projectje in ieder geval. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Die Feld divisionen waren wel 2de rangs divisie's.
Behalve die dat Sinister het over had de Hermann Goering divisie was een elite divisie. Panzer als ik me niet vergis. Beetje de Fallschirmjäger op wielen :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Bedankt jongens! Hier kan ik zeker wat mee!

Sinister heb je misschien het ISBN van die 2 boeken? Ik kan ze namelijk niet vinden met alleen de titel. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De Luftwaffe veld divisies waren inderdaad 2de rangs eenheden hoewel ze wel voor vol werden ingezet. Ze waren uitgerust met restanten en buitgemaakte uitrusting en ook veel beutte waffen.

De Hermann Goering divisie is tijdens de oorlog een aantal keren veranderd. In het begin was het een Landespolizeigruppe, daarna werd het een FSJ battalion vervolgens kwam er een FLAK regiment bijin waardoor het een regiment werd. Dit regiment groeide door tot een divisie.
Na een tijd werd dit "Fallschirm Panzer Division Hermann Goring" dat samengesteld was uit een aantal Panzer, FLAK, gemotoriseerde artillerie en infanterie(Panzer Grenadier en Panzer Pionier) battalions.

Beetje lastig te volgens maar zo was het nu eenmaal. :roll: :)


En ik heb deze boeken wel op internet kunnen vinden maar nog nergens beschikbaar. Deze zijn niet erg makkelijk te vinden en redelijk gewild. Alle 2 de volumes zijn in 1995 uitgebracht en volgens mij (nog) niet in herdruk genomen.
In ieder geval zijn dit de ISBN nummers:
Volume 1: 1854091069
Volume 2: 185409498X

Denk dat het met goed zoeken nog wel mogelijk is dit boek te vinden. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie