de Belgische wapenwet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

de Belgische wapenwet

Bericht door pigy »

ik hoop dat iemand me wat meer over de belgische wapenwet kan vertellen want ik zit met een probleempje

ik heb van mijn groot vader een trainingswapen van de duitsers gekregen (.22 suhl bsw)
nu wou ik graag weten als ik dit zo mag hebben (in een werkende staat) of moet ik het de-mitraliseren of een vergunning aanvragen?
en is dit een verzamelwapen of een oorlogswapen?
zelf ben ik 16 dus waarschijnlijk niet oud genoeg om een vergunning ofzo aante vragen maar mijn vader kan dit natuurlijk wel

ik woon in Belgie dus ik heb het over de Belgische wapenwet!

en een gedemitraliseerde lee enfield uit de tweede wereldoorlog die enkel nog losse flodders kan afschieten is dit legaal?
of moet ik hier ook een vergunning voor aanvragen?want ik ben van plan er binnenkort eentje te kopen

ik hoop dat iemand me kan helpen alvast bedankt stef
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Je zal die .22 inderdaad moeten laten demilitariseren (via wapenhandelaar) of je vader er een vergunning voor laten aanvragen. Als motief voor de aanvraag kan hij opgeven ‘het beginnen van een verzameling’. In dat geval kàn hij eventueel een vergunning bekomen zonder munitie. Gezien het wapen momenteel illegaal is, zal je het voor de duur van de procedure bij de politie in bewaring moeten geven. De aanvraag voor een vergunning moet gebeuren bij de gouverneur van de provincie van je woonplaats. Het probleem hier is dat de provincies zelf (sinds de nieuwe wapenwet) geen flauw idee hebben hoe ze het verlenen van vergunningen moeten aanpakken. De meeste provincies reageren momenteel op een vergunningsaanvraag met de boodschap: ‘Kom later eens terug.’ ! :roll:

Wat de Lee Enfield betreft;
ofwel is hij gedemilitariseerd en dan mag je hem zonder vergunning hebben, maar kan je er geen losse flodders mee afschieten.
Ofwel heb je een wapenvergunning en dan kan je best nagaan waar en wanneer je er losse flodders mee màg afvuren.
Ofwel is het er ééntje uit WO1 en dan mag je hem zonder vergunning hebben, maar dan mag je er géén losse flodders voor hebben (laat staan afvuren).
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

ZEN.45 schreef:Je zal die .22 inderdaad moeten laten demilitariseren (via wapenhandelaar) of je vader er een vergunning voor laten aanvragen. Als motief voor de aanvraag kan hij opgeven ‘het beginnen van een verzameling’. In dat geval kàn hij eventueel een vergunning bekomen zonder munitie. Gezien het wapen momenteel illegaal is, zal je het voor de duur van de procedure bij de politie in bewaring moeten geven. De aanvraag voor een vergunning moet gebeuren bij de gouverneur van de provincie van je woonplaats. Het probleem hier is dat de provincies zelf (sinds de nieuwe wapenwet) geen flauw idee hebben hoe ze het verlenen van vergunningen moeten aanpakken. De meeste provincies reageren momenteel op een vergunningsaanvraag met de boodschap: ‘Kom later eens terug.’ ! :roll:

Wat de Lee Enfield betreft;
ofwel is hij gedemilitariseerd en dan mag je hem zonder vergunning hebben, maar kan je er geen losse flodders mee afschieten.
Ofwel heb je een wapenvergunning en dan kan je best nagaan waar en wanneer je er losse flodders mee màg afvuren.
Ofwel is het er ééntje uit WO1 en dan mag je hem zonder vergunning hebben, maar dan mag je er géén losse flodders voor hebben (laat staan afvuren).
oke bedankt maar die enfield is toch gedemitraliseerd
en kan ik hem zo houden zonder ermee te schieten?

stef
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

In je eerste post schreef je: "een gedemitraliseerde lee enfield uit de tweede wereldoorlog die enkel nog losse flodders kan afschieten is dit legaal?".

Als een geweer gedemilitariseerd is volgens de Belgische wetgeving, dan kan je er (technisch) geen losse flodders mee afschieten.

Een geweer dat gedemilitariseerd is volgens de Belgische wetgeving mag je legaal hebben zonder vergunning.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

oke bedankt dan moet mijn vader maar eens een uitstapje naar de poltie maken:P

is hier redelijk makelijk een vergunning voor te krijgen aangezien het een .22 is? of maakt dat niet uit?
Plaats reactie