Duits Pioniersschopje

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Auke J.
Lid

Duits Pioniersschopje

Bericht door Auke J. »

Hallo

Bij deze wilde ik mijn nieuwe aanwinst voor mijn collectie laten zien: een origineel Duits schopje + origineel foudraal. ( foudraal glimt een beetje maar komt door het invetten)

Ik ben er erg blij mee en hoor graag jullie reacties!

Ook had ik een vraagje over het blad van de schep: het blad is zwart geverfd, de verf ziet er oud en versleten uit, maar zit er nog goed op. Kan het zijn dat dit Door de Duitsers in de Tweede Wereld Oorlog is gedaan of werd dit in WO2 gedaan? Ook staat er in het hout een stempel: 16 met daarboven een kroontje... Weet iemand wat dat betekend?

Alvast bedankt

Auke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Mooi hoor :wink:
malarkey
Lid

Bericht door malarkey »

Mooi schopje hoor :wink:
raytheman
Lid
Lid

Bericht door raytheman »

16 en een kroontje lijkt op 1916 dus WO1. De ijzeren 'ring' om de steel duidt weer op zwitsers...
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Bedankt allemaar, trouwens: ik weet van een expert dat het schopje Duits is als het ijzer dat met het hout verbonden is, in een punt afloopt. Zwitsers is recht.
Er zijn trouwens veel Duitse schepjes met zo een ring eromheen, bijv deze schep, die identiek is met de mijne: http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H96155.html
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Phoe Phoe,
Mooie schepje is dat hoor! :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

dankje! Heb veel geluk gehad met de koop ;-)
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Mooi schepje.
Dit is wel 1 van de dingen die erg lastig is geworden op het gebied van duitse uitrusting.
Zeer nette aanwinst.
Mvg/Best regards, Sipke
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

:D Ik zie er nog wel vaak enkele op de beurs in Huizen liggen, jammer genoeg zijn deze vaak rond de 150 a 200 euro :( Hoe minder er zijn hoe duurder het wordt...
sobel
Lid

Bericht door sobel »

een kroontje lijkt me ook al gauw zwitsers..

toch leuk :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
the_king88
Lid
Contacteer:

Haplo schreef:Mooi schepje.
Dit is wel 1 van de dingen die erg lastig is geworden op het gebied van duitse uitrusting.
Zeer nette aanwinst.
Klopt helemaal hoor haplo,
Een redelijk schepje (als je die vind) kost ook snel een redelijk aantal centjes :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Ik weet hoe het zit met het 16 met een kroontje erboven: Na de oorlog
is het schepje door de noren doorgebruikt, die hebben het schepje herstempeld en zodoende de stempel, de schep is 100% Duits maar na de oorlog doorgebruikt.

Mooi dat ik dat ook weer weet.
the_king88
Lid
Contacteer:

Dat wist ik ook nooit,
Wel had ik zo`n soort vermoeden. maarja een vermoeden klopt vaak niet :cry: :wink:
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Auke J. schreef:Ik weet hoe het zit met het 16 met een kroontje erboven: Na de oorlog
is het schepje door de noren doorgebruikt, die hebben het schepje herstempeld en zodoende de stempel, de schep is 100% Duits maar na de oorlog doorgebruikt.

Mooi dat ik dat ook weer weet.
En hoe zie jij dat ie Duits is? heeft het schopje ook Duitse stempels?
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 80 keer

Veldschep

Bericht door asjemenou »

sobel schreef:een kroontje lijkt me ook al gauw zwitsers..

toch leuk :)
Een kroontje lijkt mij een typisch symbool voor een monarchie. Sinds wanneer is Zwitserland een monarchie?

Ik ben geen Duitsland expert maar volgens mij is dit geen Duits WOI/WOII pioniersschep. Ik heb de foto's van Auke's exemplaar eens vergeleken met mijn Duitse pioniersschep uit 1934 (100% origineel) maar ik zie toch wel degelijk verschil tussen de 2 scheppen. Zowel de schep als de foedraal zijn bij mijn exemplaar voorzien van een naam van de producent en het productiejaar. Ook staan er de bekende WaA stempels op. Tevens zie ik dat bij Auke's schep het blad aan de steelkant rond loopt. Bij mijn exemplaar is dit recht. Ook wordt de schep van Auke andersom in de foedraal gestoken dan bij mijn exemplaar.
Waar de schep van Auke dan wel vandaan komt durf ik niet te zeggen. Nederlands vooroorlogs lijkt het mij overigens ook niet. Het getal 16 zou inderdaad wel eens voor het jaartal 1916 kunnen staan. Misschien kan Auke eens een foto plaatsen van het bewuste kroontje. Tijdens WOI kende Europa immers meerdere koningshuizen.
Plaats reactie