Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe anwinsten p 29

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Bedankt Wessel, Haplo, Leroy en SiNiStEr!!!

Ik ben nog lang niet uit-verzameld, dus "keep up the good work" zal wel lukken..en de laatste tijd blijven de items inderdaad binnendruppelen, dus op verzamelgebied gaat het zeker lekker.

Alhoewel Noord-Afrika zeer interessant is, heb ik helaas van dit strijdtoneel nog maar weinig spullen..

Wat betreft complete bustes en poppen....nog even afwachten :P

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
messemaker
Lid

Bericht door messemaker »

Wat heb jij weer mooie aanwinste zeg!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Veltro schreef:Het Fascisme naar zijn beginselen beoordeeld; F. Schaepman 1931
Een duidelijk onpartijdig academisch werk over het Fascisme.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de conclusie is van deze Schaepman. Geen politieke kleur opgevallen bij deze schrijver?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Dodo; ik heb bij de schrijver geen politieke voorkeur kunnen ontdekken, enkel een Christelijke basis, wat vrij gewoon was in het Nederland van die tijd.

De conclusie van de schrijver is dat het Fascisme mensen in een on-natuurlijk keurslijf verstrikt en dat dat ondanks voordelen op korte termijn, op lange termijn niet vol te houden is.

Een fragment:

"De staat schept niet zijn bestemming, maar vindt deze bepaald, moet haar verwezenlijken.
Het feit, dat het volk niet buiten den staat is geplaatst, wil geenszins zeggen, dat het geen recht heeft tegenover den staat. Immers: juist daarom zijn staat en volk niet te scheiden, omdat de staat berust op de rechten van het volk, in dienst van het volk.
Of het volk nu in staat is zijn belangen te behartigen, doet daaraan niets af, raakt alleen de wijze, waarop het recht moet worden verwezenlijkt. Van de capaciteit van het volk, zoowel verstandelijk als moreel, hangt af, in hoever de nadere bepaling van zijn recht daaraan moet worden toevertrouwd. Zooals de capaciteit van het kind beslist, of gehoorzaamheid of zelfstandigheid op den voorgrond moet staan.
Te zeggen, dat volk en individuen instrumenten zijn van den staat, is dus onjuist. Want een instrument heeft nooit een doel, waaraan degene, die het bezigt, gebonden is, een instrument is alleen een middel. Lijnrecht daarmee in strijd is de opvatting van de staat als "volonte unitaire" van het volk. De tweeslachtigheid is klaarblijkelijk.
De "volonte unitaire" van Bianchi-Mussolini is etisch even normloos als de "volonte generale" van Rousseau.
Niet de wil, noch de macht schept de bevoegdheid, tenzij als middel tot een gegeven bestemming. Al getuigt het fascisme voor de geschonden waarheid, dat de bestemming recht heeft op alle kracht en allen wil, beginsel van moreele eenheid en schoonheid moet zijn; het wreekt de natuur zoo, dat het de natuur onbillijk schendt."

Veltro
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Oke bedankt.

Hij is behoorlijk duidelijk als je dat zo leest... :mrgreen:
Van het fascisme blijft vrij weinig over als je hem het woord geeft. Vrij logisch uiteraard.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Je moet wel oppassen met je conclusie Dodo. De kritiek die oa Schaepman op het Fascisme heeft geuit is op het Italiaanse Fascisme hoe het onder Mussolini geworden is om aan de macht te blijven.
Dit feitelijke Fascisme is heel anders dan het theoretisch bedoeld en geformuleerd was. De theorie van het Fascisme doet naar mijn mening niet onder voor andere politieke denkbeelden. Het zijn echter de uitvoerders die een theorie maken of breken.
Wat Mussolini met het Fascisme heeft gedaan is duidelijk.

Veltro
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Oke, maar je moet natuurlijk wel kijken naar wat in de praktijk haalbaar is. Theoretisch kan het misschien leuk klinken, dat hebben we gezien met het communisme en het fascisme, maar als de theorie in de praktijk wordt toegepast, moet je veel meer factoren meerekenen dan "een boekje". Maarja, dat hoef ik jou waarschijnlijk niet echt te vertellen.. :)
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Dodo; ik begrijp je volledig.

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 20:16, 7 keer totaal gewijzigd.
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Schitterend Dat mes Veltro!

Echt mooi

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Bedankt Waffenambt (Erik).
Ik ben ook erg blij met deze dolk. Het is een schitterend kerst "cadeau".

Veltro
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Zeer nette aanwinsten Veltro.
Ziet er erg goed uit.
Keep up the good work. :D
Mvg/Best regards, Sipke
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Erg mooi, vooral de medailles!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Haplo & Auke; bedankt voor de complimenten.
De dolk stond al heel lang in de planning, maar nu heb ik dan ook eindelijk een bijna mint exemplaar voor een prijs lager dan wat gemiddeld op E-bay/militaria sites wordt gevraagd. Nog altijd een flink bedrag, maar daarvoor komen dan ook dromen uit.
Over de medailles: ik heb voor mijzelf de grens getrokken, dat ik alleen medailles aanschaf die ook daadwerkelijk op uniformen gedragen zijn in de Fascistische periode. De Guerra Italo-Turca 1911-12 medaille ligt voor mij op deze grens. Medailles veel ouder dan deze zullen niet in mijn collectie komen.

Ik heb trouwens nog wat informatie over de dolk toegevoegd.

Veltro
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 28 mei 2009, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie