Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe anwinsten p 29

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Auke; Het gaat hier om de Franse campagne (20 tot 24 juni 1940) welke gevoerd werd op de Westelijke Alpen. Het is dus inderdaad het Westelijk Front, welke hier gelijk staat aan het Alpen front.

Dank je voor je compliment.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Wist je dat Lee Harvey Oswald eveneens een Carcano 6.5x52 Fucile Corto 91/38 uit 1940 (geproduceerd door/in Terni) gebruikte bij de moordaanslag op Kennedy?

Soms zijn dergelijke karabijnen oorspronkelijk gemaakt in (het nieuwe) kaliber 7.35, en daarna weer voorzien van een 6,5mm loop: dit kun je vaak zien aan de kaliberaanduiding voor de keep: daar is dan soms nog vaag te zien dat er 7,35 heeft gestaan, voordat het werd overstempeld met 6,5.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@pluskat;

Allereerst even een correctie van een veel gemaakte fout. Het gaat hier niet om een karabijn, maar om een “kort geweer” (Fucile Corto).

De bekendste Carcano aller tijden is inderdaad wat je zegt pluskat de Carcano 6.5x52 Fucile Corto Model 91/38 met serienummer C2766, waarmee Lee Harvey Oswald vermoedelijk President John F. Kennedy heeft vermoord. Een ander opmerkelijk detail is dat de stock van dit geweer zwart is, wat kan inhouden dat dit geweer gefabriceerd is voor de persoonlijke lijfwacht van Mussolini; de “Moschettieri del Duce”. Het geweer ligt nu trouwens in de USA Archives.

Over de kalibers (Italiaanse varianten):
Een Carcano 6.5x52 Fucile Corto is een Model 91/38
Een Carcano 7.35x51 Fucile Corto is een Model 38
Er is geen enkel bewijs dat M38’s zijn omgevormd naar M91/38’s door het veranderen van de loop. Er zijn echter wel voorgenomen M38’s al tijdens het productieproces omgevormd tot M91/38’s. Oorspronkelijke M38 stempels kunnen dan worden aangetroffen.

Veltro
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Naar algemeen taalgebruik worden dergelijke compacte geweren 'karabijnen' genoemd, ongeacht de officiele typering. Vgl. Wikipedia ("Een karabijn is een geweer met ingekorte loop en soms ook ingekorte schoudersteun"). Vandaar mijn slip of the tongue.

Ik zou het echter niet durven om de Carcano 6.5x52 Fucile Corto een Moschetto te noemen.

Ik heb jaren geleden een M38 Fucile Corto bezeten, gemaakt in 1939, welke veranderd was naar het kaliber 6,5. Dit moet in 1940 of direct daarna gebeurd zijn. In 1939 was er immers nog geen sprake van een terugkeer naar het kaliber 6,5 mbt de Fucile Corto. Dit is in tegenspraak met jouw bewering.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@pluskat; het gevaar van het onderbrengen van de Carcano Fucile Corto onder de noemer "karabijn" is dat het onderscheid onder de Carcano's totaal zoek raakt. Vooral het onderscheid met de Carcano 6.5x52 Moschetto T.S. Model 91 in aanduiding wordt dan lastig.
Op dit gebied hecht ik dan ook geen waarde aan Wikipedia.

Wat betreft de kalibers; daar heb je me toch een beetje tuk.
Allereerst was mijn onderstaande stuk niet mijn bewering, maar komt het uit mijn literatuur. Ik blijf hier toch even aan vasthouden en moet jouw voorbeeld dan verklaren met een Fucile Corto, welke niet bestaat uit de oorspronkelijke componenten. Op Ebay.com etc worden heel veel losse onderdelen aangeboden en tijdens Wo2 werden in de werkplaatsen natuurlijk ook geweren opgeknapt met de onderdelen welke voorradig waren. Misschien is wel van 2 geweren 1 gemaakt.

Zeker een interesant gegeven pluskat, een onderzoekje waardig.

Veltro
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Waarde Veltro,

Dank voor je antwoord: het klinkt vooralsnog overtuigend.

Ik vind jouw bijdragen overigens van een hoog niveau en altijd goed gedocumenteerd; vandaar mijn volgende vraag aan jou.

Ik ben het bezit van een Fucile Mod. 91/41 (FAT 41; vanzelfsprekende in kal 6,5), welke kennelijk op een fabrieksmatige wijze is ingekort tot de lengte van een Moschetto 91/24. Buiten een enkele verwijzing in een Deutsches Waffenjournal uit de jaren 80, kom ik em in de mij ter beschikking staande literatuur niet tegen. Weet jij meer?

Pluskat
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Beste pluskat; bedankt voor het compliment.

Om verwarring te voorkomen is het mogelijk een foto te plaatsen?

Op dit moment, met de gegeven informatie, vind ik de situatie nog niet vreemd. Er bestaan namelijk Moschetto Truppe Speciali (T.S.), welke omgebouwde Fucile 6.5x52 zijn. Deze Moschetto T.S. hebben de naam M91/24, M91/28 en M91/38. Het cijfer na de / geeft het jaar aan wanneer men met de conversie begonnen is.

Ik vermoed dus een oorspronkelijke Fucile Mod. 91/41 welke is omgebouwd naar de specificaties van een Moschetto Truppe Speciali (T.S.) Model 91/38.

Staat er op het wapen een ovale herstel stempel, waarschijnlijk Fare Terni gevolgd door 2 cijfers?

Veltro
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Mooi geweer Christian! Ben blij dat ik er jou blij mee heb kunnen maken. Hij past perfect in je collectie en hij past bij jou veel beter als bij mij. ;)
Vind de klapbajonet erop heel erg mooi. Dacht eerst dat je hier zo'n ander type klapbajonet op ging zetten, je weet wel zo'n lange pin. Ok, vage omschrijving maar hopelijk snap je wat ik bedoel. Maar zie nu net dat die klapbajonet op de Beretta M1918 hoort. Vind die, die jij er nu op hebt zitten toch mooier dan dat ding wat ik bedoel. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@ZEN.45; interresante site. Er staat ook aangegeven wat ik hierboven heb aangegeven.

@pluskat; kom je er met de site van ZEN.45 uit? Kan je ook nog aangegeven welk model het nu uiteindelijk blijkt te zijn?

@SiNiStEr; nogmaals bedankt!

Veltro
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Veltro schreef:@ZEN.45; interresante site. Er staat ook aangegeven wat ik hierboven heb aangegeven.

@pluskat; kom je er met de site van ZEN.45 uit? Kan je ook nog aangegeven welk model het nu uiteindelijk blijkt te zijn?

@SiNiStEr; nogmaals bedankt!

Veltro

De modellen in opgemelde site waren mij reeds bekend; de fucile M91/41 conversie naar Moschetto is door mij niet te traceren in de site.

Op de kamer is inderdaad FAT vermeld. Kolf en loop zijn nr.gelijk.
41

Zal binnenkort eens foto's plaatsen, maar ben helaas digibeet, dus kan even duren.

Dank voor je inspanning!

Pluskat
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@pluskat; een conversie uitgevoerd in 1941 kan zoals reeds aangegeven nog steeds een conversie 91/38 zijn.
91/38 betekent enkel dat de conversie voor de eerste keer in 1938 is uitgevoerd, alle uitvoeringen volgens de richtlijnen van deze conversie, uitgevoerd in 1939, 1940, 1941 etc. zijn dan nog steeds een Moschetto Truppe Speciali M91/38.

Veltro
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Veltro schreef:In deze post twee boeken; een roman en een reisverslag, welke je meenemen naar het Italie onder Mussolini.

Littoria; C en M Scharten-Antink 1935
Allereerst even wat achtergrond informatie ter verduidelijking van bovenstaand boek:
Ten zuidwesten van Rome lagen eeuwenlang de Pontine moerassen. Vele heersers hebben over de eeuwen heen plannen gemaakt om dit gebied, de Agro Pontino, tot vruchtbaar land om te vormen. Het Fascistische regime heeft echter dit werk volbracht en de moerassen omgevormd tot agrarische grond. Deze zeker indrukwekkende prestatie is veelvuldig door de Fascistische propaganda uitgemolken. Op deze “nieuwe” grond werden vijf steden gesticht: Pomezia (28 october 1939), Aprilia (29 october 1937), Littoria (18 december 1932), Pontinia (18 december 1935) en Sabaudia (15 april 1934). Littoria werd de hoofdstad van deze nieuw gevormde provincie.

Bovenstaand book is een roman, geschreven door bewonderaars van het Fascistische regime, over het leven van de nieuw aangekomen bewoners van Littoria. Er wordt beschreven hoe aan arme landloze boeren stukken grond en alle nodige voorzieningen worden geschonken. Dankzij deze hulp kunnen ze een rooskleurig bestaan opbouwen.

In werkelijkheid was de situatie niet altijd zo rooskleurig. De nieuwe kolonisten werden gedwongen zich in de regio te vestigen of aangetrokken met beloften die niet allen werden vervult. Daarnaast werden de nieuwe kolonisten nooit wettelijk eigenaar van het land dat ze bewerkten en de kwaliteit van de aangeboden huisvesting liet in sommige gevallen ook te wensen over.

Na het lezen van dit boek was ik wel benieuwd hoe Littorio er nu echt uitzag. Ik ben er uiteindelijk in mei 2005 een keer geweest. De stad heeft een naamsverandering ondergaan (Littorio is immers een Fascistisch begrip) naar Latina en heeft nu 100.000 inwoners. Maar ondanks de naamsverandering, is de Fascistische naam nog steeds terug te vinden, bijvoorbeeld op de oorspronkelijk putdeksels (rechter foto).

Afbeelding Afbeelding

De oorspronkelijke Fascistische gebouwen in het hart van de stad zijn nog steeds te bewonderen en zijn nog steeds in dezelfde staat als toen Mussolini de stad opende op 18 december 1932.
Links: het raadhuis van Littoria in de jaren 30.
Rechts: het raadhuis van Latina in 2005

Afbeelding Afbeelding

In het land van Mussolini; Cees Hazelzet 1925
Een reisverslag door Italië. Ondanks de naam van dit werk, is het geen boek dat enkel Fascistisch Italië behandeld.

Afbeelding Afbeelding

Veltro

Het is algemeen bekend dat de architectuur floreerde in het fascistische Italie (soort van Italiaanse Bauhaus): de laatste jaren krijgt het ook (weer/alsnog) de erkenning die het verdiend.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie