Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe anwinsten p 29

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Veltro
Lid

Re: Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe pop pag. 19

Bericht door Veltro »

Vandaag heb ik van michiel01 een foto van een Italiaanse onderzeeboot gekregen (nogmaals bedankt daarvoor!!). De beschrijving bij deze foto luidt “Ital Uboot 1943 in der Biscaya”. Nieuwsgierig als ik ben wilde ik proberen te achterhalen welke duikboot het was.
Het eerste aanknopingspunt is “in der Biscaya”, oftewel De Golf van Biskaje. Dit is een schitterend aanknopingspunt vanwege het volgende:

Als gevolg van het “Pact van Staal” ontmoette de Italiaanse en Duitse marine staven elkaar te Friedrichshaffen op 20 en 21 juni 1939 om te spreken over gezamenlijke operaties. Het gevolg van deze bespreking was dat Italië, welke op dat moment de tweede grootste onderzeebootvloot in de wereld had, om deel te nemen aan operaties op de Atlantische Oceaan. Toen Italië begon deel te nemen aan WO2 en Duitsland een enorm tekort had aan onderzeeboten verzocht de Duitse marine dan ook onmiddellijk om de toezegging vorm te geven. De Italianen gingen akkoord en gingen op zoek naar een geschikte basis aan de Atlantische kust.
Hun keuze viel op Bordeaux. Dit was een uitstekende keuze, aangezien doormiddel van de rivier Gironde niet alleen de Golf van Biskaje en daarmee de Atlantische Oceaan werd bereikt, maar ook doormiddel van kanalen de Middellandse Zee. Logistiek dus een perfecte keus.

Maar goed; aangezien de foto gemaakt was in de Golf van Biskaje, moest de onderzeeboot op de foto dus geopereerd hebben vanuit Bordeaux. Uit mijn research bleek dat 32 Italiaanse onderzeeboten daar gestationeerd zijn geweest.

Het volgende aanknopingspunt was het jaartal 1943. Van de 32 Italiaanse onderzeeboten waren er voor 1943 12 gezonken en 10 naar de Middellandse Zee teruggekeerd.

Vervolgens viel me iets op aan de onderzeeboot op de foto; zij heeft namelijk geen dekkanon. Ik kwam er achter dat van 10 overgebleven onderzeeboten in Bordeaux er 7 zijn verbouwd naar transportonderzeeboten voor missies naar Nederlands-Indie om van de Japanners aldaar grondstoffen te verkrijgen. Bij deze onderzeeboten werden onder andere de dekkanonnen en aanvalsperiscoop verwijderd. Van deze 7, zijn er slechts 5 uitgevaren.
Van deze 5 heb ik eerst foto’s van hun klasse bekeken en het type op de foto bleek een “Marcello” klasse onderzeeboot te zijn. Hierdoor bleven er slechts 2 onderzeeboten over.
Na detailfoto’s te bekijken van de 2 schepen wist ik het. De onderzeeboot op de foto is de: R. Smg Barbarigo.

Links: de foto
Rechts: een silhouette van de “Marcello” klasse. Na de verbouwing tot transportonderzeeboot waren de aanvalsperiscoop en de dekkanonnen verdwenen.

Foto's verwijderd

De R. Smg Barbarigo, het 11de schip van de “Marcello” klasse werd gebouwd door CRDA Monfalcone, te water gelaten op 12/6/1938 en in gebruik genomen op 19/9/1938. In de oorlog voerde het uit op 14 missies en was verantwoordelijk voor het zinken van 7 vrachtschepen van in totaal 39299 ton.

Enkele bijzondere feitjes: de boot werd er op uitgestuurd (als zijnde de enige in de omgeving) om de kreupele Bismarck te helpen, maar kwam te laat.
Op 20 mei 1942 meldde de commandant van de R. Smg Barbarigo; Grossi, het tot zinken brengen van een Amerikaans slagschip van “California” klasse voor de Braziliaanse kust. In werkelijkheid had hij de kruiser Milwaukee aangevallen welke niet werd geraakt.
Op 6 oktober 1942 in de beurt van Freetown maakte de onderzeeboot weer een claim van het zinken van ditmaal een slagschip van de “Mississippi” klasse. Ook ditmaal zat de bemanning ernaast: aangevallen was de Britse Korvet “Petunia” welke werd gemist.

Zoals ik al eerder meldde werd de R. Smg Barbarigo verbouwd tot transportonderzeeboot voor missies naar bezet Nederlands-Indie. De boot vertrok op 16 juni 1943 op haar tocht. Zij is het laatst gezien in de Golf van Biskaje. De foto die ik nu dus in mijn bezit heb, is waarschijnlijk de laatste ooit van haar gemaakt.
Dit maakt het voor mij erg bijzonder.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Geweldig dat je dit allemaal hebt weten te achterhalen!! Zoals ik dus al vermoedde zit de foto nu in de juiste collectie!!
Mijn complimenten voor je speurwerk!
Arachnide
Lid

Bericht door Arachnide »

Wat een voldoening moet dat geven, om na al dat afstreepwerk tot het juiste onderzeeschip te komen, en vervolgens zoveel achtergrondinformatie te kunnen vergaren.
Zeer leuke foto, en práchtige informatie. :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Fantastisch speurwerk. Zeer interessant om te lezen. Well done :yes:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

In een woord geweldig dat je dit allemaal hebt weten te achterhalen. Echt een heel interessant verhaal.
De foto zit duidelijk in de goede collectie en je poppen zijn overigens prachtig die je nu hebt staan! Echt top! :yes: :D

Is trouwens bekend hoe deze onderzeeer ten onder is gegaan? Je zegt namelijk dat deze het laatst gezien is in de golf van Biskaje maar is er verder niks bekend over zijn ondergang?
coco
Lid

Bericht door coco »

mooie spulletjes hoor,

toevallig nog interresse in een veldfles (met riem en hoes (beetje aangevreten)).

mvg,

coco

*ik verkoop de veldfles alleen want heb hem zelf ook gekocht maar past er eingelijk niet echt tussen*
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@michiel01; geen foto, geen speurwerk _/-\o_

@Arachnide, rutger; het was 3 dagen intensief onderzoek, maar ik ben blij het gedaan te hebben.

@SiNiStEr; bedankt voor het compliment over mijn poppen. Ik heb gelezen dat jij ook wat leuks hebt binnen gekregen is het niet... Wat betreft het lot van de R. Smg Barbarigo: dit is nooit definitief vastgesteld. Waarschijnlijk is zij op een mijn gelopen.

@coco; op dit moment ben ik niet echt op zoek naar een veldfles, maar plaats/stuur maar een foto. Is het een WO2 veldfles, want 9 van de 10 zijn post-war?

Veltro
coco
Lid

Bericht door coco »

ik zal morgen even foto's maken. Iedereen zegt dat hij wo2 is maar ben niet zeker, ze zeggen zoveel hè

groeten,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Veltro schreef:@SiNiStEr; bedankt voor het compliment over mijn poppen. Ik heb gelezen dat jij ook wat leuks hebt binnen gekregen is het niet... Wat betreft het lot van de R. Smg Barbarigo: dit is nooit definitief vastgesteld. Waarschijnlijk is zij op een mijn gelopen.
Waarheid mag gezegd worden is het niet? ;)

En klopt inderdaad dat ik wat leuks binnen heb maar als het goed is wordt het nog wat interessanter deze maand. Eind deze maand zal ik mijn topic weer eens updaten met de nieuwste aanwinsten.

En aangezien je zegt dat wat betreft het lot van de Barbarigo niet zo heel veel duidelijk is betekend dat dus dat deze nog ergens on-ondekt op een zeebodem ligt. Zal een uitdaging voor menig duiker zijn om een dergelijke onderzeeer weer op te sporen. Opvallend dat dit nog niet gebeurd is. Misschien wel wat voor jou, staat wel leuk zo'n onderzeeer naast die foto van je. :P ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Re: Distintivi dell'Esercito Italiano; Bijzondere Uboot pag.21

Bericht door asjemenou »

Werkelijk een interessant verhaal Veltro. Het is leuk om te vernemen dat het je niet alleen om de objecten gaat maar dat je ook zo veel mogelijk informatie erover probeert te achterhalen. Zo'n verhaal geeft zeker een extra dimensie aan de foto. Ik herken hierin toch wel de verzamelaar met passie voor zijn verzameling.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Veltro
Lid

Re: Distintivi dell'Esercito Italiano; Bijzondere Uboot pag.21

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 28 mei 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Doornewaard
Lid

Re: Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe Medaille pag.21

Bericht door Doornewaard »

Leuk zo'n medialle met een voetbal erop! zie je niet vaak.
Is het moeilijk om zulke dingen te vinden?
Arachnide
Lid

Bericht door Arachnide »

Wat een connecties moet jij hebben, zeg! _/-\o_
Wederom een mooie medaille, met leuke informatie!
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Doornewaard & Arachnide; bedankt voor jullie reactie.

Wat betreft het vinden van items en connecties: ik heb redelijk goed contact met 3 handelaren die weten dat Ik Italiaans verzamel, zij nemen dus wel eens wat mee. Verder haal ik spullen uit Italie. Maar veruit het meeste komt van beurzen (ik bezoek de beurzen van Huizen, Duiven, Vlaardingen en Zwolle) en Marktplaats.

Deze laatste medaille komt bijvoorbeeld ook van Marktplaats.

Veltro
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 28 mei 2009, 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie