Waarom verzamel je nou eigenlijk?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
viny
Lid

Bericht door viny »

Opa had invloed bij mij :P, hij vertelde over de fuselisatie, als ik het goed spel, bij ons in de stad,
het verzet rond dokkum, en de zelf bedachte liederen die de duitsers zongen.

Mijn opa vond de duitsers niet eens zo'n raar volk, hij zei dan ook altijd als hij klaar was met vertellen, 'en ze betaalden zelfs voor de melk!' de opa van mijn opa, mijn overgrootvader dus, had een winkel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Hoe het is begonnen,
Tja, altijd al intresse gehad.
Je kent het wel, op de basisschool al tekeningen maken.
Toch wel boeken lezen zoals De tweede wereld oorlog.
Daarna rondneuzen op internet toen ik dat éénmaal had en stomtoevallig op forum.wo2 terechtkomen, en Musea bezocht.
Daar mee is het eigelijk een beetje mee begonnen.
een keer impulsief een portugese mauser gekocht, En na het zien van de forums kreeg ik al snel door dat het origineel nog te verkrijgen is.
En toen is de ellende begonnen.
Het resultaat is inmiddels wel bekend.

Waarom brits/canadees?
Amerikaans vind ik er lang zo mooi niet uitzien en nogal zwaar overtrokken met betrekking tot airborne. (Heb wel respect voor de gene die het verzamelen)
Duits, het is een leuke verzameltak, alleen de prijzen lopen echt de spuigaten uit.
Brits / Canadees, Uniformen zijn gewoon erg mooi.
De kleurrijke emblemen hebben gewoon echt iets.
En met de webbingkits is gewoon eindeloos te combineren.
Hoe je het ook combineerd, je vind altijd wel bewijs waarop je kan zien hoe het werd gedragen op een bepaalde, of liever gezegt, onbepaalde manier.
Keuze te over.
En nu ik er achter ben dat wij door de canadezen zijn bevrijd word het alleen maar mooier.

Brits / canadees is voor mij de enigste en juiste keuze.
Hoewel ik van andere landen ook wel wat stukken in de collectie wil.
Mvg/Best regards, Sipke
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Vind het ook nog wel even leuk om hierop te reageren.

Verzamelen en de interesse in wo2 doe ik nu als sinds mijn 11e door de verhalen van mijn opa. Heb ook altijd een verzamel drang gehad. Heb naast wo2 in mijn kinderjaren nog veel meer dingen verzameld. Maar een gegeven moment moet je toch een grens gaan trekken. Alle andere verzamelingen zijn door de jaren heen dan ook wel de deur uitgegaan omdat de verzameldrang naar wo2 materiaal nou eenmaal het grootst is.

Mijn verzameling richt ik ook geheel op mijn eigen omgeving. Maar daarvoor heb je wel de juiste boeken nodig anders kom je nog nergens. Van begin af aan heb ik dan ook altijd al boeken gekocht. Deze boeken collectie wordt ook nu nog steeds groter. Meestal als ik weer een boek over mijn omgeving tegen kom wordt deze dan ook wel gekocht.

De eerste jaren van het verzamelen heb ik geheel zonder internet gedaan. Dit was toen in opkomst en gaf zelf toen nog weinig om de pc. Zocht toen alles gewoon op rommelmarkten. De eerste contacten met verzamelaars kreeg ik door kranten artikelen. Als er een verzamelaar in mijn omgeving in de krant stond zocht ik zijn telefoonnummer op en belde hem op of ik mocht komen kijken. Heb nu nog steeds contacten met 1 van deze verzamelaars.

Referentie boeken kocht ik pas na een paar jaar verzamelen. Aangezien ik niet op internet zat en nog weinig contacten had wist ik niet van het bestaan van dergelijke boeken. Inmiddels heb ik nu vele referentie boeken in de kast staan, want het verzamelen met deze boeken maakt het er een stuk makkelijker op.
Jim
Lid
Ontvangen: 4 keer

Bericht door Jim »

Het is bij mij begonnen met een stripboekje over de oorlog. Een jaar of 6 was ik.
Later begon ik aan modelbouw 1/72 1/76 later 1/35 En zo rond mijn twaalfde raakte ik geintereseerd in Brits airborne en wilde ik het echte spul. In het begin was alles wat er op leek al goed. Later toen ik meer ervaring kreeg kritischer gaan kijken en verzamelen. Veel boeken gekocht bij boekenhandel "De Slegte" en Vereniging vrienden van het airborne museum. Veel andere verzamelaars bezocht en van gekocht. Rommelmarkten, 2e handwinkeltjes, antiekwinkeltjes, dumphandels, legerstocks, verzamelaarsbeurzen, militaria beurzen bezoeken en af en toe mensen die mij spullen doneren.
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in market-Garden. Het luchtlanding idee spreekt mij zeer aan. Ik verzamel voornamelijk Brits airborne, RAF/WAAF, US airborne. (In die volgorde). Ik heb nog wat reenactment materiaal maar ben niet echt actief op dat gebied.
Ik stel af en toe spullen tentoon. En af en toe leverd dat wat op. Mijn laatste gift was een (binnen) droppings mand 1943 gedateerd.

En waarom ik nu verzamel? Geen idee ik lijk wel een hamster en hoe kom ik er vanaf zou ik graag weten.
Wat ik erg jammer vind is dat verzamelaars minder mooi materiaal verbranden, weggooien of vernielen. Zo heb ik eens een Korea era US para liner door een reenactor op een vuurtje zien gooien. Was in slechte staat dus wat maakte dat nouw wat uit?
Was een paar jaar geleden en ik ben nog geirriteerd!
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Jim schreef: Wat ik erg jammer vind is dat verzamelaars minder mooi materiaal verbranden, weggooien of vernielen. Zo heb ik eens een Korea era US para liner door een reenactor op een vuurtje zien gooien. Was in slechte staat dus wat maakte dat nouw wat uit?
Was een paar jaar geleden en ik ben nog geirriteerd!
Had hem er gelijk bij geduwd :|
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Plaats reactie