Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb een poosje terug onderstaande foto's van Rotterdam voor een leuk prijsje gekocht, maar op enkele foto's staan onderschriften zoals : herinnering Nederland 10 mei 1940.
De foto's zien er oud uit en zijn afgedrukt op verschillende merken fotopapier zoals Agfa Lupex, Gevaed Ridax en Velox.
Ik ga ervan uit dat ze allemaal vaker zijn uitgegeven.
Zou het kunnen dat deze foto's aan het begin van de oorlog door het verzet zijn uitgedeelt, dat verhaal hoorde ik eerder.
Mooi hoor die foto's. Dergelijke foto's werden inderdaad tijdens de oorlog illegaal verspreid. De Duitsers vonden na de Nederlandse capitulatie in 1940 dat men het bombardement van Rotterdam maar moest vergeten. Er mocht ook niets over gepubliceerd worden. Vandaar deze illegaal verspreide foto's.
Wat de foto van de dalende Fallschirmjäger betreft, deze heeft toch het onderschrift; Herinnering Nederland 10 Mei 1940? Deze foto is ook tijdens de oorlog op grote schaal illegaal verspreid. De fotograaf die deze foto oorspronkelijk heeft gemaakt is niet bekend.