Dank Peter, beter laat dan nooit!
In ieder geval hier nog een extra update om jullie te plezieren. Met deze aanwinsten kom ik weer een grote stap in de richting van een complete 82nd. AB trooper en heb ik weer een leuke aanvulling op mijn collectie. Enjoy!!!
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.
Foto 1 tm. 4: Mijn nieuwe M43 82nd. AB jas. De jas is gevonden in een huis vlakbij Nijmegen in de richting van Groesbeek en is in goed gebruikte staat. De patch zou origineel ww2 gemonteerd zitten op de jas en hoewel dit over het algemeen moeilijk te bewijzen is lijkt het hier wel zeer waarschijnlijk daar er aan de binnenkant ook nog oude stikselgaatjes te zien zijn van de plek waar de patch eerst heeft gezeten. Deze is netjes verwijderd en de patch is iets verplaatst, waarschijnlijk omdat de patch verkeerd was opgezet. Verder is de patch zelf origineel en hebben de patch en de stiksels van de jas de UV test doorstaan. Verder heb ik ook nog een naam kunnen ontdekken in de jas. Deze is door het gebruik van de jas net als het verhaaltje en de stempel in de nek zeer vervaagd en is nog maar net leesbaar. Het wordt dus nu even onderzoeken of ik deze persoon kan achterhalen. Waarschijnlijk is de naam die erin staat "Peddard" of "Peppard".
Verder zit er geen etiket meer in de jas. Weet ook niet of die er wel in gezeten heeft maar de stiksels zitten er nog wel op die plek.
De Lt. bars heb ik zelf op de jas gedaan daar ik het uniform ongeveer wil samenstellen zoals de 82nd. AB Lt. op de bijgevoegde foto het heeft. Alleen dan met jumpliner in de helm over een tijdje i.p.v. een gewone WS liner.
Foto 5: Een blik US Army shoe polish, nog deels met inhoud.
Foto 6+7: Een US Army vreetblik set. Gedateerd '45.
Foto 8+9: Paratrooper shoulder pads. Gedateerd '44. Waren bedoeld voor paratroopers om zware wapens zoals de browning .30 of een mortier om de schouder te kunnen hangen voor vervoer te voet, zonder last te krijgen van het snijden van de riemen in de schouders door het gewicht van deze wapens.
Foto 10: Luftwaffe kopje. Gevonden in een bunker in Lent, vlakbij Nijmegen. Deze bunker staat er nog steeds.
Foto 11+12: Ik vermoed een vervoersomhulsel voor een granaat ontsteker van een 25 ponder o.i.d. Dacht eerst aan een Duitse 8,8cm. Zunderbuchse. Maar dit leek me onwaarschijnlijk gezien de stempeling en het materiaal.
Foto 13 tm. 15: Een Britse large pack met Britse webbing straps. Gedateerd 1941 en 1942 en geproduceerd door C.B.Co.
Nou dat was hem weer, komt over een paar weken vast weer een updateje aan.