Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bedankt allemaal voor de positieve reacties!! Heeft er toevallig ook iemand op dit forum verstand van Nederlandse jasjes uit de periode 1850-1900? Ik heb een jasje uit die periode. Waarschijnlijk van de genie of sapeurs..
Dit is een foto van het jasje. De knopen die er op zitten, zijn voorzien van een sapeurshelm. Het teken van de genie, maar het zou ook gewoon een sapeursjasje kunnen zijn.. Is er iemand die hier misschien iets over weet?
Ik denk dat jij ongeveer de enige hier bent die er zoveel van weet...
Alleen Bertjan op dit forum weet veel van NL, wel WO2 denk ik, hij heeft een paar poppen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
haha bedankt, maar ik ben bang dat dat vies tegen valt. Ik verzamel pas sinds juli ofzo Nederlands materiaal, dus mijn kennis is nog niet optimaal. Heb daarvoor altijd antieke geweren, revolvers, pistolen en sabels verzameld. Zwartkruit, percussie, penvuur enzo.. maar ben momenteel bezig dmv boeken om mijn kennis over Nederlandse militaria wat op te vijzelen
Oh ik loop echt te kwijlen... Hele mooie uniformen zeg! Alleen klopt die 1 bij de kepie niet, dat is een regimentsaanduiding van een schuitje, toch? Enne, waar heb je die vitrinekast gekocht?
Mooi hoor allemaal Ik wil eerst de poppen die ik nu hebt staan beetje afmaken(kost veel centjes) en dan een Gele rijder neerzetten. (gaat me ook heeeel veel centjes kosten) Die vitrine kasten staan trouwens bij de ikea voor weinig geld te koop.
Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Ben erg onder de indruk! Zeker wel een mooie collectie.. Jasjes in erg goede staat.. Zo vind je ze niet veel meer
ps
Hey gamer0004
De Gele Rijders, is een speciale afdeling van de rijdende artillerie. Ze waren altijd gelegerd in Arnhem, er is daar zelfs een plein naar hen vernoemd. Ze zijn te herkennen aan hun blauwe dolman met gele strepen, en de grote kolbak.. En de schuitjes met het gele kwastje aan de voorkant.. Is zeker een leuke keuze om neer te zetten Alex..
Harmpeter schreef:Dit is een foto van het jasje. De knopen die er op zitten, zijn voorzien van een sapeurshelm. Het teken van de genie, maar het zou ook gewoon een sapeursjasje kunnen zijn.. Is er iemand die hier misschien iets over weet?
Heb contact gehad met enkele verzamelaars over dit jasje. En ben te weten gekomen dat het hier gaat om een Nederlandse stalbuis van de Genie uit de periode 1820-1840.. Een jasje van dik 150 jaar oud
Trouwens, ik wil het boek "de ransel op de rug" aanschaffen. Nu zag ik echter dat er een deel 1 en deel 2 is. Wat is het verschil of is deel 2 gewoon een latere c.q. betere versie van hetzelfde boek? Ik zoek natuurlijk degene van de periode 1900-1940 ongeveer.