Tips voor de Beurs

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Maurits
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2004, 13:27

Tips voor de Beurs

Bericht door Maurits »

Zoals jullie misschien hebben op dit forum ben ik pas nieuw :wink:
Ik ga misschien (hangt af van mijn pa) naar de beurs op 15 februari
in Vlaardingen en neem ongeveer 50 of 60 euro mee.

Wat zou ik kopen van ongeveer 50 euro?
(let wel op dat ik beginneling verzamelaar ben en nog niets NU heb :P )

Waar kan ik in hemelsnaam zuurvrij papier kopen om als ik misschien duitse papieren koop om in te vervoeren en in te bewaren?

Mijn interesses liggen in de Wehrmacht en de SS :roll:

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mvg,

Maurits
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Koop Boeken...............ofwel.......ga eerst een heleboel leren over dat verzamelgebied......en ga dan pas zien of je iets leuks kan kopen.
Boeken zijn niet goedkoop...........MAAR......je leert er ontzettend veel van en het helpt je om in de toekomst echt van nep te onderscheiden.

Duits WO2 is ontzettend tricky !!

alles wordt nagemaakt. Zeker op het gebied van de SS is denk ik minstens de helft namaak.

Ga eerst lezen over het onderwerp. ga plaatjes kijken.........ga naar beurzen om spullen aan te raken......vraag de verkopers om advies..........maar koop pas iets als JIJ er zeker van bent.

Als je iets wilt kopen ga dan altijd voor kwaliteit. Ofwel........bij papier geen grote scheuren, bij stof geen (of weinig) mottengaten, bij metaal geen (of weinig) roest........etc .......etc
Als je een item koopt van slechte kwaliteit (of het is nep) dan is het HEEL moeilijk om dat op een later tijdstip weer door te verkopen (en één ding is zeker......eens verkoop je het weer)


op http://www.wo2.nl staat een artikeltje dat ik heb geschreven over bezoek aan beurzen (locatie op wo2.nl: » Wereldoorlog » Verzamelen » Algemene tips)
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 07 feb 2004, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Maurits, als ik je een tip mag geven ga a.u.b. niet naar de beurs met het idee dat je iets MOET kopen. ga lekker kijken geef je ogen de kost. En als je echt iets wilt kopen (wat ik best begrijp) koop dan een boek, dat is nooit weggegooit geld en daar heb je heel lang plezier van. Je zegt dat je nog geen verzameling hebt dus ga eerst kijken wat je mooi of interessant vindt en wat betreft de ss er wordt heel veel nagemaakt en datgene wat orgineel is is voor de gewone man niet te betalen en zeker niet voor een jong iemand (ik neem aan dat je jong bent als je afhankelijk bent van je vader) verder wens ik je veel succes met het verzamelen.
gr. kokstok.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Maurits
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2004, 13:27

Bericht door Maurits »

Zouden jullie dan titels kunnen geven van boeken over het verzamelen van wo2 spullen? :P
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

je hebt de algemene boeken die een beeld laten zien van een heleboel verschillende organisaties.
Voorbeeld: Nazi-emblemen door E.W.W. Fowler
hierin staat niet echt uitgelegd wat de verschillende items zijn in detail en hoe je echt van nep kunt onderscheiden......maar er wordt een leuk overzicht gegeven van uniformen, insignes etc van de verschillende organisaties.

Daarnaast worden er op de beurs ook meer specifieke boeken verkocht zoals de boeken die door Bender worden gepubliceerd (zie http://www.bender-publishing.com ). Deze boeken zijn niet goedkoop (ca 50 Euro per stuk) maar naar mijn mening horen ze tot de beste die er zijn.


Mijn advies is om eerst een wat algemener boek te kopen....zoals dat van Fowler. (je vind ook wel andere op de beurs hoor........je moet er wel een beetje voor zoeken)
Met zo'n algemener boek kan je gaan kijken wat je mooi vind en waar je misschien iets van zou willen hebben.
Dit duitse spul is allemaal ontzettend duur............en SS is onbetaalbaar. Als je iets ziet liggen dat goedkoop is (insignes voor 10Euro of 20 Euro) laat het dan liggen want dat is NEP.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

ook handig zijn de catalogi van André Hüsken of Detlev-Niemann hier staan veel medailles en abzeichen van duitsland in en kun je ook een beetje kijken hoe de prijzen liggen (wat goedkope stukken zijn en wat echte topstukken) let wel de prijzen moet je wel even aanpassen aan de euro en tel er meteen 20 procent bij.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Maurits
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2004, 13:27

Bericht door Maurits »

Bedankt Ernst-H het is inderdaad beter dat ik eerst een boek ga kopen
over verzamelen en hoe je echt van nep kan onderscheiden
en dat ik bij de volgende beurs al een beetje kan gaan kopen.
Inderdaad ik heb op internet rond gesurft en SS is echt duur :o
Ik weet nog steeds niet echt goed waar ik zuurvrij papier kan komen iemand die het wel weet dan zou ik het graag horen :)

Bytheway wie gaat er ook naar de beurs in Vlaardingen 15 februari?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

je hoeft niet meteen aan alle kanten zuurvrij papier aan te gaan schaffen hoor. Als je straks meerdere documenten, foto's etc in je collectie hebt wordt het pas verstandig.

Voor foto's kan je gewoon naar de V&D of Hema. Daar hebben ze van die fotobladen (zwart papier met van dat vloeipapier) Als het goed is is dat zuurvrij (als het zo is staat het er ook op)
Bij de boekhandel kan je Dossiermappen kopen waarin je je papieren spul ook veilig kan bewaren.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ga rustig rondzien en koop niet direkt iets
en ik zou zeker niet 50 euro ineens opdoen! koop mischien rustig eits kleins en een boek :yes:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie