Vraag mbt. lotje pistolen.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mauserwerke schreef:Nou dat is heel simpel. Het ligt er hier in nederlang maar NET aan welke afdeling bijzondere wetten je hebt in jouw district en hoe goed jij ze 'kent' :wink: .
Twee vrienden van mij hebben een Smith&Wesson .357Magnum en een Inland M1 Carbine (uit 1943) onklaar gemaakt thuis liggen (voor de huiskamerraam :P ) met de officiële papieren.
Je mag officieel ook geen semi's onklaar maken. Maar als je het met een mooi verhaal heel tactisch aanpakt...

Zoals ik ook al schreef, weet niet of je dat nu nog klaar kan spelen. De wetten zijn daarin nogal wat strenger aangescherpt. En toevallig was dit ook hetzelfde politie district.
Het is heel simpel. De wet schrijft voor wat mag en niet mag. De wet zegt dat het verboden is en als bijzondere wetten zegt dat het goed is heeft bij een controle niet enkel de persoon een probleem maar ook de lokale afdeling bijzondere wetten. Voor de laatste circulaire kon de wet nog wel eens anders geinterpreteerd worden maar met de laatste wijzigingen is het bij elke afdeling precies bekend wat wel en wat niet mag. Dat de lokale afdeling het toe staat wil niet zeggen dat de rechter daar ook zo over denkt. Iedere burger dient namenlijk de wet te kennen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

@ Mauserwerke, hoe doet die vriend van jou dat als de beambte wisselt...? dan ben je redelijk in de aap gelogeerd hoor.

En met deze rovolvers kun je maar beter niet gepakt worden. Het is maar net wat je wil verzamelen, als je zulks wil hebben zorg dan voor de papieren en een goede verzekering.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

En maar niet te denken dat lidmaatschap van een schietvereniging of een verzamelverlof in de toekomst niet meer mogelijk is......
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

@Michiel, Als het certificaat eenmaal afgegeven is is het dus goed bevonden door het korps en heb je er verder niets mee van doen. Je hebt het dus al met certificaat thuis liggen. En voor onklaargemaakte wapens hoef je maar 1 keer naar het bureau af te rijzen en niet elk jaar. Dus als de ambtenaar wisselt heb je geen probleem.

@Racefiets, ik zou bijna gaan denken dat je zelf een agent bent aan je taalgebruik te merken :wink: . Maar nee lang niet iedereen kent de wet hier in nederland. ik durf absoluut niet te zeggen dat ik hem ken. Jij wel dan?
De afgifte van de certificaten stamt al van een tien jaar geleden waarin de circulaire anders was en het toen veel soepeler ging. Laterna kunnen ze het niet overnieuw gaan intrekken. (kijk maar naar de regeling over pompactie geweren)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Mauserwerke, daar mijn contacten met deze tak der politie erg goed zijn kan je (en geloof mij het zal niet de eerste keer zijn) van mij aannemen dat ookal zodra je een wapen al op certificaat hebt, dat nog ingetrokken kan worden.

Ik weet namelijk dat dit gebeurd is. Het is erg off-topic dat weet ik maar laat het een dan waarschuwing zijn. Het is nu eenmaal zo dat je aan de "grillen" van betreffende beambte overgelaten bent, dat verschilt dus per persoon.


Michiel
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Erg merkwaardig. Ik ga contact opnemen met ze en vraag de stand aan hun eens en hoe zij het hebben geregeld.
Ben benieuwd dan.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mauserwerke schreef:
@Racefiets, ik zou bijna gaan denken dat je zelf een agent bent aan je taalgebruik te merken :wink: . Maar nee lang niet iedereen kent de wet hier in nederland. ik durf absoluut niet te zeggen dat ik hem ken. Jij wel dan?
De afgifte van de certificaten stamt al van een tien jaar geleden waarin de circulaire anders was en het toen veel soepeler ging. Laterna kunnen ze het niet overnieuw gaan intrekken. (kijk maar naar de regeling over pompactie geweren)
Nee ben geen beamte. Maar met een WM4, WM8 en een WM10 ben ik heel voorzichtig en ken de wet die op mij van toepassing is.

En nog iets. Ook 10 jaar geleden was het al verboden. Daar is in de laatste wijziging van de circulaire niets verandert.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Op die manier.
Maar zoals ik al zei, het is een tijd geleden dat dat afgegeven is dus het zou makkelijk 11 jaar geleden kunnen zijn :wink: .

En bij de laatste controle lieten ze het staan terwijl je het al vanaf de straat voor de raam kan zien staan. Dus gelukkig zijn er ook wat soepele beamtes. :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Helaas is het nog altijd dat verschillende afdelingen in het land nog steeds denken dat zij de wet uitmaken m.b.t. de wet wapens en munitie. Hierdoor komen allerlei zaken op de markt die eigenlijk verboden zijn maar waarvan de eigenaar denkt dat het toegestaan is. De verantwoordelijkheid ligt echter altijd bij de eigenaar en die heeft een probleem als hij een andere diender tegen komt die de regels wel toe past zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Dan zou het toch probleem zijn van de uitvoerder die de wet voorschrijft. Dat is dus het korps wat jou de bevoegdheid en vrijstelling geeft om deze dingen voorhanden te hebben.
Als dat nog altijd je eigen verantwoording was kun je de ontheffingspapiertjes net zo goed als toilerpapier gebruiken lijkt me. :|
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Helaas niet want de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Of de rechter er verder nog consequenties aan verbind is een andere vraag maar je staat op dat moment wel geregistreerd met een overtreding van de wet wapens en munitie achter je naam. Echt lastig als je in de toekomst lid wilt worden van een schietvereniging, wilt werken bij de overheid of ergens anders een verklaring omtrend het gedrag voor nodig hebt.
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

Drie kleine aanvullingen op het bovenstaande:

1. Afgezien van de (overige) vrijgestelde categorieen van wapens in de WWM, zijn die schietwapens vrijgesteld die onklaar zijn gemaakt op een wijze als door de Minister omschreven (art 5 RWM juncto bijlage II RWM):

- enkellloops/dubbellloops jachtgeweren, grendel(repeteer)geweren mag je onklaar laten lassen (met pen in de loop etc.);

- overige vuurwapens (revolvers, pistolen, (pistool)mitrailleurs, semi-automatische wapens, etc.) moeten overlangs worden doorgezaagd of afgeslepen. Het voordeel is dan dat je er 2 hebt. (Met draadvonken schijn je overigens nog een aardig resultaat te bereiken.)

Vuurwapens - op bovenvermelde wijze ongeschikt gemaakt - vallen dus onder een vrijstelling van de WWM (art 5 RWM): hier is GEEN verlof/ontheffing voor benodigd. Zgn. certificaten zijn verzonnen door lokale afdelingen van Bijzondere Wetten en de reguliere wapenhandel, maar vinden geen steun in de wet. Hoogstens kan een dergelijk certificaat er voor zorgen dat ze je deko niet in beslag zullen nemen om te bezien of het wel op deugdelijke wijze in beslag is genomen, omdat men af gaat op het certificaat.

2. Als een ambtenaar van Bijz. Wetten of een taakaccenthouder WWM (politieman) aan jou de schriftelijke toezegging doet dat op dit moment een bepaald vuurwapen (b.v. een M1-carbine) onder een WWM-vrijstelling valt, en je bent op dat moment zelf ter goeder trouw, dan mag je erop vertrouwen dat de terzake dekundig geachte ambtenaar het bij het rechte eind heeft: de Officier van Justitie zal in dit geval niet-ontvankelijk verklaard worden door de strafrechter als hij je terzake illegaal wapenbezit dagvaardt.
De door de politie inbeslaggenomen M1 zal in een dergelijk geval waarschijnlijk terug gegeven moeten worden, als je er niet al afstand van hebt gedaan. De Officier zal in dit geval een hartig woordje spreken met de bewuste ambtenaar.

3. Als na zo'n toezegging de Wet wordt gewijzigd waardoor het bezit van dat wapen alsnog strafbaar wordt gesteld, is zo'n toezegging van een ambtenaar natuurlijk niet meer geldig. De toezegging geldt allen mbt de dan geldende regelgeving.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Ja dat idee had ik dus ook al. En het klopt inderdaad dat je er eerst zèlf afstand van moet doen.
Maar nu de wet dus gewijzigd is en de betrefende M1 op een wat oudere manier (dus wel met pen en las maar niet overlangs met draadvonk) onklaar is gemaakt zou het dus volgens de huidige wetgeving strafbaar zijn volgens jou?
Dit decoratie stuk is overigens ook gemonteerd op een voetstuk met verschillende (permanente) bevestigingen. Misschien zou dit dan ook nog meewegen als het erop aan zou komen om het door de vingers te zien.

Volgens de wet moet deze gehandhaaft worden zonder aanziens des persoons maar ik weet dat dat gewoon niet altijd gebeurt dus blijft het altijd wel verschil opleveren tussen de korpsen onderling.
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

Mauserwerke schreef:Ja dat idee had ik dus ook al. En het klopt inderdaad dat je er eerst zèlf afstand van moet doen.
Maar nu de wet dus gewijzigd is en de betrefende M1 op een wat oudere manier (dus wel met pen en las maar niet overlangs met draadvonk) onklaar is gemaakt zou het dus volgens de huidige wetgeving strafbaar zijn volgens jou?
Dit decoratie stuk is overigens ook gemonteerd op een voetstuk met verschillende (permanente) bevestigingen. Misschien zou dit dan ook nog meewegen als het erop aan zou komen om het door de vingers te zien.

Volgens de wet moet deze gehandhaaft worden zonder aanziens des persoons maar ik weet dat dat gewoon niet altijd gebeurt dus blijft het altijd wel verschil opleveren tussen de korpsen onderling.
*************************************************************
De huidige WWM dateert van oorsprong uit 1989: als voordien toezeggingen zijn gedaan, gelden deze dus niet.
Meerdere korpsen hebben kennelijk geen problemen hebben met op die wijze onklaar gemaakte Garands: mocht jij problemen krijgen dan kun je je wellicht beroepen op het gelijkheidsbeginsel. Bovendien staat het mij bij dat miliariahandelaar Mark van Thiel in Oss van overheidswege toestemming is verleend om voor gebruik ongeschikt gemaakte Garands vrijelijk in Nl. te verhandelen. De dump in Leiden verhandelde in de tijd dat ik er studeerde ('89-'95) - met toestemming van de plaatselijke politie - onklaar gemaakte M1 carbines.
De 'gevaarzetting' (lees: voor afdreiging geschikt) van een onklaargemaakte Garand is mi even groot/gelijksoortig is als die van een onklaargemaakte K98 of Lee Enfield (qua formaat). Of dit ook voor de kleinere en handzamere M1 carbine geldt durf ik niet te zeggen.

Ik kan en zal je niet adviseren om in strijd met de wet te handelen, maar uit het bovenstaande kun je je eigen conclusies trekken...
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Het grootste gedeelte was me al bekend maar evengoed bedankt voor de info. Volgens mij waren de certificaten uitgedeeld ver na 1989 dus ik denk dat daar dus dezelfde wet voor van toepassing is.
En van daar uit lijkt het me ook sterk dat het tot de volgende ingrijpende wetswijziging voor problemen zou kunnen zorgen.
Gesloten