Typmachine Olivetti Kriegs Ausführung uit 1940

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
thrill me
Lid
Contacteer:

Typmachine Olivetti Kriegs Ausführung uit 1940

Bericht door thrill me »

Net binnen gekregen via UPS! Pas gisteren verstuurd uit Duitsland, van een snelle service gesproken.

Ik vond deze typmachine een tijdje geleden op een Duitse verkoopssite.
Het betreft een Italiaanse Olivetti typmachine maar geproduceerd voor het Duitse leger. Het is een M40 wat staat voor Model 1940. Kr. duidt dan weer op Kriegs Ausfuhrung. De machine is wat bestoft maar verder in zéér goede staat, geen verf verwijdert, alle toetsen zijn er nog aan, een nieuw inktlint erin en ze kan opnieuw in dienst! Deze week ze eens opkuisen en de serienummer zoeken zodat ik kan vasstellen uit welk oorlogsjaar deze 'oldie' precies stampt..

Ze zal alvast perfect staan bij m'n Meldkopfe-opstelling.
(foto's hiervan volgen na nieuwjaar na de verhuis samen met m'n vriendin :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prijs voor dit alles op een militariabeurs? 300 - 400 euro.

De door mij betaalde prijs? 20.5 euro, en met verzendkosten : 47.50 euro!

Mijn eindejaar kan alvast niet meer stuk!!! :wink:
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Hele nette aanwinst. :D
Is inderdaad een beetje stoffig. (beetje maar hoor :shock: )
Staat altijd goed in een diorama.
Mvg/Best regards, Sipke
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mooi ding! Zit er ook een SS toets op (nummer 3)? Deze zou er op moeten staan. Heb zelf een Rheinmetall-Borsig kantoormodel, daar zit ook de SS toets op, die stamt uit 1939. Je zal 'm waarschijnlijk wel gezien hebben. Zo niet, dit is die van mij:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

M40 staat trouwens niet voor het bouwjaar, maar voor het model, en dat model is gemaakt van 1931 tot 1947. Als je het nummer geeft kan ik voor je opzoeken uit welk jaar de typemachine komt. :wink: Er zit meestal een koperen plaatje met daarop het nummer, of ''onder'' het toetsenbord op het balkje.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Geuf
Lid

Bericht door Geuf »

jezus! wat ontzettend cool :shock:
Dit zijn de minderbekende verzamelstukken die, vind ik, zeker niet onder doen aan het bekende duitse spul. Heel erg gaaf! :)
Harmpeter
Lid

Bericht door Harmpeter »

Jah het is zeker weten een erg mooi item!
Ik heb thuis ook een typemachine van Olivetti, hier staat geen M40 op geschilderd en ook geen KG. Maar wel heeft hij een plaatje met daar op M40. Is dit dan de gewone uitgave voor particulieren van het model 1940, of toch een leger uitvoering? Weet iemand hier misschien antwoord op?
thrill me
Lid
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Dag Edgar, M40 staat inderdaad niet voor jaartal maar voor type, Model (19)40. De gewone M40's zijn gemaakt van 1931 tot 1947, de M40 Kr. pas vanaf 1942 heb ik ergens op een andere site gezien. Geen SS toets op nummer 3.

Harmpeter : wat staat er dan vermeld op dat plaatje? Vind jij ergens de serienummer terug? Zoja, waar? Ik kan hem op de mijne niet direct ontdekken...
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Harmpeter
Lid

Bericht door Harmpeter »

Sorry voor me late reactie. De typmachine staat bij mijn ouders thuis namelijk. Maar op het plaatje staat slechts M40, en iets van een serienummer kan ik niet direct vinden..
Plaats reactie