Speldje R.A.D.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Speldje R.A.D.

Bericht door Brianlinden »

Er is mij dit speltje aan geboden ....het kost 10 euro

Afbeelding

Ik kom er alleen niet veel wijs uit het lijkt mijn RAD vanwege het schepje en het prikkeldraad lijkt erop dat de RAD (?) aan het front prikkeldraad aanlegde

Wie kan me helpen met de identificatie van dit object

Alvast bedankt,

Brian
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Brian, ik heb dit speldje al vaak bij robbie zijn staan, ik weet het niet, het is in iedergeval geen officeel rad speldje,

Het lijkt me of een regiments spelde, of fantasie!
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef:Hoi Brian, ik heb dit speldje al vaak bij robbie zijn staan, ik weet het niet, het is in iedergeval geen officeel rad speldje,

Het lijkt me of een regiments spelde, of fantasie!

o okee txs
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

lijkt op D.A.F. Deutsche Arbeids Front
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als het daf was geweest dan had er wel een daf wiel opgestaan lijkt me?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

eeuhm het gaat hier niet om daf van auto merkt... ik weet alleen dat net als de R.A.D. er een N.A.D. was en ook een N.A.F. (nederlandsche arbeids front) en er was een een D.A.F. (deutsche arbeids front)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik denk dat Roel met dat wiel een tandwiel bedoelt, het logo van het Arbeitsfront
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik bedoelde inderdaad een tandwiel,

Dit speldje lijkt me, als het echt is een speldje van een Rad regiment (159 , 219 ? ) Die in het veld gediend heeft als een gevechtseenheid ( helm en granaat )
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

duidelijk
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

waarom moet het een duits speldje zijn?......waarom moet het WO2 zijn?

opvallend is dat vrijwel alle duitse speldjes die ik ken een vorm van hakenkruis hebben opgenomen in het ontwerp. Dat is hier niet het geval. Is het vooroorlogs?

misschien WO1............kijk naar de plaatsing van de klinknagel laag op de helm. Dat is geen eigenschap van een Duitse helm uit WO2.

Daarnaast is het ontwerp van de schouderstukken die zo'n belangrijke rol spelen in dit speldje nou ook niet echt Duits te noemen,.......qua vorm, lettertype etc.
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 14 feb 2004, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

WoI is uiteraard mogelijk, er werden toen ook meer scheppen en prikkeldraad gebruikt ;)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Naar mijn weten is dit een herinneringsspeldje voor twee pioniereenheden uit de Eerste Wereldoorlog. Ik dacht dat deze speldjes na Wo1 zijn gemaakt in de tijd van de Weimar republiek. Overigens hadden niet alle Duitse spelden een hakenkruis. met name de vroege (jaren dertig) speldjes van de organisatie Der Stahlhelm hadden geen hakenkruis, maar zagen er weer anders uit dan deze.
Plaats reactie