to buy or not to buy.....

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
axis1940
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:09
Locatie: Deventer

to buy or not to buy.....

Bericht door axis1940 »

Ik herken mijzelf in het enthousiasme van de beginnende verzamelaar hier op dit forum,maar let op voor namaak .
Veel leden zijn nog erg jong en dit mooie medium kan je behoeden voor vreselijke miskopen.
Ik ben begonnen in 1976 !
In Deventer werd Een brug te ver opgenomen en ik kreeg een handje vol hulzen van een acteur.
Toen sloeg de gekte toe.
Nadat de film klaar was werden alle attributen verkocht in een loods om de hoek.
Plastic prikkeldraad,polyester Duitse helmen , modelbouw kubelwagentje etc. etc.
Gelukkig kocht mijn opa eea. en heb ik zelf spulletjes uit een container gevist.
Deze spullen heb ik nog steeds.
De jaren verstreken en ik ben me gaan richten op koppelsloten , Duitse orden , alle soorten bajonetten en wat me verder aansprak of goedkoop was.
Je moest toen echt alle beurzen af of langsgaan bij je plaatselijke handelaar.
Namaak bestaat al sinds 1946 en vandaar dat de herkenning zo moeilijk is.
Voor het internet tijdperk had je alles in de hand (letterlijk) en kon je met eigen ogen zien wat er lag.
Nu gaat bijna alles "anoniem" via internet en via foto's.
Namaak en echt gaan hier hand in hand.
Als je 100% garantie wil op echtheid dan zul je het op moeten graven of duiken.
Maar hier een tip voor alle enthousiaste beginners.
Op internet is 95 tot 99 % namaak.
Wil je toch wat kopen op bv. ebay , maak dan duidelijke afspraken met de verkoper voordat je gaat bieden en durf garanties te vragen.
Vraag close up foto's van alle kanten geschoten.
Met name koppelsloten,de achterkant zegt meer dan de voorkant.
Let op afwerking,Duitsers waren perfect in de afwerking van hun spullen.

Ik hoop dat dit topic iets bijdraagt en dat hij op de juiste plek staat.

Veel plezier met verzamelen en laat je niet gek maken met gladde praatjes van handelaren.
Ik verzamel bajonetten, Duitse koppelsloten & orden. Minelab Explorer S metaaldetector .
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Het draag ongetwijfelt wat bij, maar staat niet in de juiste catagorie vandaar dat het van Opmerkingen en Suggesties naar''Verzamelen'' gaat.

Ik vind trouwens 95%-99% wel iets wat teveel..

Gr
Ben
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Het ligt helemaaal aan jezelf hoe je verzamelt, je kunt er inderdaad voor kiezen alles op het internet te kopen. Maar je kunt ook connecties en een 'verzamelaars-netwerk' opbouwen, en via dit netwerk items verhandelen omdat ze bijvoorbeeld niet in je verzamel gebied passen. Zo koop je je items bij bekende en kun je ze ook bekijken alvorens ze te kopen. In het begin was het bij mij ook veel internet, maar het is eigenlijk steeds meer dat laatste geworden, puur omdat er in mijn gebied erg veel gerotzooid word.

Voor de rest valt het namaak wel mee, dit ligt natuurlijk ook aan je gebied, zo is Duits erger als Amerikaans of Engels.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het is zo dat via het internet veel rommel wordt verkocht, maar het is zeker ook zo dat dankzij het internet het aanbod van goede spullen verduizendvoudigd is en dat je nu zonder veel problemen zaken van over heel de wereld kunt aankopen....

Ik verzamel eveneens sedert 1976 en mijn internetaansluiting in 1998 heeft mijn verzameling een hele andere dimensie gegeven!
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
axis1940
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:09
Locatie: Deventer

Bericht door axis1940 »

Ik heb een aantal catalogi over koppelsloten en er worden koppelsloten in beschreven als zijnde origineel ..... maar deze sloten hebben zelfs nooit bestaan !
Ik heb het over de Thomas Reid boeken.
Dus sommige zaken gaan gewoon een eigen leven leiden.
Het web draagt daar behoorlijk aan bij.
Inderdaad is dankzij het web de wereld zo groot als je achtertuin !
Het heeft ook voor mij veel veranderd,maar het jagen blijft leuker dan het vangen.
Ik zwerf sinds 2000 op ebay usa rond en toen mocht echt nog alles verkocht worden !
Op een gegeven moment ging voor Europeanen zelfs de 1939-1945 Germany sectie in de ban.
Je kon dus niet meer kopen tenzij je de PC als USA ipv. NL ingesteld had.
Nu is alles met een swastika in de ban,behalve munten en postzegels.

Voor wie interesse heeft heb ik nog wel een aantal leuke sites betreffende WO2 militaria.
Ik verzamel bajonetten, Duitse koppelsloten & orden. Minelab Explorer S metaaldetector .
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Met de komst van internet is er zeker een wereld open gegaan.
Dat zonder meer.
Maar als je kijkt wat het aanbod/kwaliteit op sites zoals marktplaats en speurders is, moet ik wel zeggen dat er soms veel aanbod is maar dat de kwaliteit soms erg te wensen over laat.
De opmerking die Stavers maakt, kan ik mij dan ook wel in vinden.
Het aanschaffen via internet word ook bij mij aardig minder.
Het netwerk van verzamelaars word eigelijk met de week wel iets groter.
En het kwalitatieve spul moet je toch onder verzamelaars vinden.
Hoewel ook de handel in deze kringen toch in latere stadia wel vaker via internet plaats vind.
Dit omdat men toch een vertrouwensband krijgt naar meerdere malen zaken te hebben gedaan.
Mvg/Best regards, Sipke
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

sobel schreef:Het draag ongetwijfelt wat bij, maar staat niet in de juiste catagorie vandaar dat het van Opmerkingen en Suggesties naar''Verzamelen'' gaat.

Ik vind trouwens 95%-99% wel iets wat teveel..

Gr
Ben
Heel wat teveel, mischien is het fifty fifty maar zelf zie ik weinig replica omdat ik geen materiaal verzamel, dus ik weet het niet maar bij mij is het 5% voor replica en 95% echt.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Telemark schreef:dus ik weet het niet maar bij mij is het 5% voor replica en 95% echt.
Wat bedoel je daarmee?
Gebruikersavatar
axis1940
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:09
Locatie: Deventer

Bericht door axis1940 »

Het percentage wat ik aangeef betreft de Duitse militaria vanaf het moment dat de swastika zijn intrede deed,begin jaren 30.
Ik ken bedrijven die replica's maken die van dusdanig goede kwaliteit zijn dat ze worden opgekocht door lieden met minder goede intenties.
De artikelen worden al dan niet bewerkt (verouderd) en gewoon als echt verkocht aan de beginnende verzamelaar.
Sommige stans mallen zijn zelfs origineel uit wo2.
Ik verzamel bajonetten, Duitse koppelsloten & orden. Minelab Explorer S metaaldetector .
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Skylighter schreef:
Telemark schreef:dus ik weet het niet maar bij mij is het 5% voor replica en 95% echt.
Wat bedoel je daarmee?
Ik kijk op marktplaats bijv. naar papieren van de artillerie, wat ik zie is bijna nooit replica.
Mr.Omaha
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2008, 20:56

Re: to buy or not to buy.....

Bericht door Mr.Omaha »

Hallo,

Ben vorig jaar op vakantie geweest naar Normandië en omgeving en ben daar de kust afgegaan naar verschillend musea.
Alleen heb ik verschillende mooie dingen gezien in "serieuze" winkels als de gewone souvenir winkels die vooral veel duitse helmen verkocht. Maar omdat ik deze topic las dat u wel wat site's wist ben ik wel geintereseerd naar die site's!
;)...The shot was only a hit...when you see your mates in heaven...;)
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: to buy or not to buy.....

Bericht door arneken »

Het gekke is dat ik op internet alleen maar "goede" kopen al heb gedaan en 1 malig op een rommelmarkt me in de luren laten leggen heb. (ik wou denk ik gewoon te graag die helm)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: to buy or not to buy.....

Bericht door asjemenou »

Het Internet heeft wel het militaria aanbod vergroot. Daar voor was je toch grotendeels afhankelijk van de militariabeurzen. De laatste tijd heb ik eigenlijk niets meer via Internet gekocht. Dit komt ook omdat ik momenteel niet zo met de verzameling bezig ben. De tijd ontbreekt mij eerlijk gezegd.
Als ik iets via Internet wil kopen dan vraag ik de verkoper toch echt wel om details e.d. Loopt het contact stroef of krijg ik geen reactie op mijn vragen dan koop ik eenvoudig weg niet. Dit klinkt misschien erg zwart/wit maar het is wel één van de belangrijkste regels van de verkooppsychologie. Hoe is het contact tijdens de verkoop?! Wat voor iemand is de verkoper?! Een oplichter wil altijd snel en zonder veel vragen verkopen. Iemand die absoluut weet wat hij verkoopt heeft in de meeste gevallen ook wel een bepaalde liefde voor de objecten en zal je dan ook tot in details vertellen waarom hij denkt dat het object origineel is...
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: to buy or not to buy.....

Bericht door de korte golf »

zelf koop ik zelden via internet. dat doe ik omdat de spullen het liefst in mijn handen wil hebben. als je naar rommelmarkten gaat kan je ook hele leuke dingen tegen komen, maar dan wel de rommelmarkten in de dorpjes.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Plaats reactie