Hier niet al te gewone post maar toch wel leuk.
Ik heb in mijn bezit 2 oorlogse brandblussers gedateerd 1941 en 1943..
De brandblusser uit 1941 heb ik via mij vader gekregen, zelf werkend op Saval B.V.
En de andere heb ik met het dumpen van schroot gevonden op de schroothoop ( de gene waarvan de plaat het beste bewaard is gebleven)
Best wel leuk dit te vinden en gratis te mogen mee nemen

Maar thuis bleek het echter niet zo leuk te zijn mijn vader vertelde mij dat deze door middel van Zwavelzuur en nog iets een mix ontstond en dat hiermee geblust kon worden.
Ik dacht dat hij leeg zou zijn omdat er niks meer van water of iets in zat maar bij het open schroeven bleek het zwavelzuur ampul nog wel aanwezig te zijn.
Niet wetende wat hier mee te doen heb ik hem 3 weken achter in de tuin laten liggen toen gevraagt of deze nog via saval afgevoer konden worden zo heb ik een houten koker gekregen waar ik deze in kon stoppen en ben ik toch nog vanaf gekomen.
Ik wist ook niet of ze deze ook wel bij het chemisch station in nemen aangezien de concentratie zwavelzuur zeer hoog schijnt te zijn en het ging ook om een aanzienlijke hoeveelheid.
Natuurlijk heb ik ook foto's gepost wanneer iemand meer kan vertellen over deze blusser en de prijzen ervan zou ik het graag horen..
Mvg Steiner...

De 2 brandblussers links gekregen recht gevonden en het aangetroffen ampul.

Het zwavelzuur ampul.

Het dooske.

De jaartallen.