WO2 Brandblussers...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

WO2 Brandblussers...

Bericht door Steiner44 »

Beste verzamelaars,

Hier niet al te gewone post maar toch wel leuk.
Ik heb in mijn bezit 2 oorlogse brandblussers gedateerd 1941 en 1943..
De brandblusser uit 1941 heb ik via mij vader gekregen, zelf werkend op Saval B.V.
En de andere heb ik met het dumpen van schroot gevonden op de schroothoop ( de gene waarvan de plaat het beste bewaard is gebleven)
Best wel leuk dit te vinden en gratis te mogen mee nemen :D

Maar thuis bleek het echter niet zo leuk te zijn mijn vader vertelde mij dat deze door middel van Zwavelzuur en nog iets een mix ontstond en dat hiermee geblust kon worden.
Ik dacht dat hij leeg zou zijn omdat er niks meer van water of iets in zat maar bij het open schroeven bleek het zwavelzuur ampul nog wel aanwezig te zijn.
Niet wetende wat hier mee te doen heb ik hem 3 weken achter in de tuin laten liggen toen gevraagt of deze nog via saval afgevoer konden worden zo heb ik een houten koker gekregen waar ik deze in kon stoppen en ben ik toch nog vanaf gekomen.
Ik wist ook niet of ze deze ook wel bij het chemisch station in nemen aangezien de concentratie zwavelzuur zeer hoog schijnt te zijn en het ging ook om een aanzienlijke hoeveelheid.

Natuurlijk heb ik ook foto's gepost wanneer iemand meer kan vertellen over deze blusser en de prijzen ervan zou ik het graag horen..

Mvg Steiner...

Afbeelding
De 2 brandblussers links gekregen recht gevonden en het aangetroffen ampul.

Afbeelding
Afbeelding
Het zwavelzuur ampul.

Afbeelding
Het dooske.

Afbeelding
Afbeelding
De jaartallen.
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Heel erg tof, zeer apart ook.
Zulke dingen zie je niet vaak! :)
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ziet er mooi uit! mocht je ze ooit weg doen, dan hoor ik het graag!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

sobel schreef:Ziet er mooi uit! mocht je ze ooit weg doen, dan hoor ik het graag!
Haha misschien ook een x zoeken op de schroothoop :P en wie weet wat je nog tegen komt deze lag toevallig boven op maar misschien lag er nog wel mee onder
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Mooie bussen hoor. Echt een paar leuke aanwinsten voor de collectie. :D

Maar begrijp ik het nu goed dat je alleen de ampule met zwavelzuur weg hebt gedaan of heb je de complete blusser ingeleverd? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Bericht door Steiner44 »

SiNiStEr schreef:Mooie bussen hoor. Echt een paar leuke aanwinsten voor de collectie. :D

Maar begrijp ik het nu goed dat je alleen de ampule met zwavelzuur weg hebt gedaan of heb je de complete blusser ingeleverd? :?
Haha nee de blusser heb ik natuurlijk gehouden heb alleen het ampul verwijderd (foto) zonde om die blusser weer in te leveren ik heb hem al gered van het vermalen :P
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Plaats reactie