Misschien kan je de naam van deze topic beter wijzigen in; "Toon hier je militaire optische apparatuur." Ik denk dat deze topic dan wat meer succes heeft. Onder de verzamelaars zijn er vast wel mensen die een militaire verrekijker, richtapparatuur o.i.d. hebben. Heb je dat, plaats het dan op deze topic en laat ons meegenieten. Hoewel ik in een eerdere reactie al een link gaf naar een reactie van mij elders op dit forum zal ik 'm hier toch ook maar plaatsen.
Nog een optisch object uit m’n DDR verzameling, een Praktica MTL5 spiegelreflexcamera. Wellicht voor de wat ouderen onder ons een hele bekende camera. De Praktica camera, één van de paradepaardjes van de voormalige Oost-Duitse industrie was tot begin jaren negentig ook volop in Nederland te koop. Praktica behoorde tot het Oost-Duitse VEB Pentacon concern in Dresden.
De Praktica camera werd in de DDR niet alleen door civiele fotografen gebruikt maar ook door Grenzaufklärer van de DDR Grenztruppen. Deze gebruikte de camera o.a. voor het vastleggen van personeel en voertuigen van de westerse bezettingsmachten langs de voormalige oost west grens.
De Praktica camera uit m’n verzameling is compleet met originele Pentacon paraattas, lenzen, tussenringen, balgapperaat, een draagband en gebruiksaanwijzing. De lenzen zijn alle compleet met lensdoppen en bijbehorende lenskoker. Alles in een zeer goede staat. Voor de wat minder geoefende fotografen onder ons, de tussenringen en het balgapparaat werden o.a. gebruikt voor het fotograferen van (reis)documenten. Bij de cameraset zit ook een papier waarop de cameraset wordt omschreven met typeaanduidingen en serienummers en is opgemaakt in Stendal. Dit zou kunnen betekenen dat de cameraset afkomstig is van DDR Grenzaufklärer behorende tot het Grenzkommando Nord te Stendal.
DDR Grenzaufklärer aan de voormalige oost west grens. Op de foto is goed de uitrusting van de beide Grenzaufklärer te zien. Beide zijn uitgerust met een Praktica camera en een DF 7x40 verrekijker. Over de schouder dragen ze hun persoonlijk wapen het MPi-KMS72 machinepistool. Aan de koppelriem het bajonet voor het machinepistool en een magazijntas. De linker Grenzaufklärer draagt ook nog een UFT 721 mobilofoon aan z’n koppelriem.