Collectie Mr Mojo Risin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

Mr Mojo Risin schreef:Bedankt Yente! Is nochtans één van de 33 officiële hoor. :wink:
Verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde dat het niet veel voorkomend is. Of wel?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik heb er zelf eigenlijk niet echt een idee welke nou de meest voorkomende zijn en welke niet. :roll:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Tijd voor een kleine update!

Om te beginnen wat klein spul gerelateerd aan de Belgische medailles, waaronder toch wel een bijzondere Belgische baton, aangezien er de Amerikaanse EAMA Medal opzit. Verder een baton voor de krijgsgevangenenmedaille met de nodig baretten en een mini-vrijwilligersmedaille:
P1060466.JPG
Verder is het ook nog een zeer goede periode geweest voor het gedeelte herinneringsmedaille '40-'45 in mijn collectie:
P1060465.JPG
Ook hier weer een bijzonder geval, met name de HM '40-'45 waar de ontvanger een knoopsgatpin van het 13de linieregiment infanterie aan heeft bevestigd, een eenheid die zwaar heeft gevochten aan de Leie tijdens de 18-daagse Veldtocht. Verder nog enkele mooie combinaties van attributen op de andere medailles. :)

En ten slotte nog wat papierwerk gerelateerd aan mijn woonplaats:
P1060467.JPG
P1060468.JPG
Een klein documentensetje van een man uit Vilvoorde, bestaande uit zijn "Kaart voor opgave der oorlogsverdiensten van strijder 1940-1945" en een "Jahressportkarte für Ausländische Arbeiter". Indien iemand meer uitleg kan geven over het Duitse kaartje, hoor ik het graag. :wink:

Verder heb ik ook een eerste Amerikaanse pop in elkaar gestoken, maar daar ga eerst nog schoenen voor zoeken voor ik foto's post. :P
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

Mooie aanwinsten!

I.v.m. die EAMA ribbon, ik heb ook zo'n baton met 2 Belgische ribbons en een EAMA ribbon op een Belgische vest zitten. Maar omdat dit zo goed als niet mogelijk is, vermoeden we dat het voor een toneel ofzo heeft gediend. Indien echter iemand kan bevestigen dat het wel degelijk aan Belgen werd uitgereikt, dan hoor ik het graag.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door panzer lehr »

Zeker mooie aanwinsten. :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

yente schreef:Mooie aanwinsten!

I.v.m. die EAMA ribbon, ik heb ook zo'n baton met 2 Belgische ribbons en een EAMA ribbon op een Belgische vest zitten. Maar omdat dit zo goed als niet mogelijk is, vermoeden we dat het voor een toneel ofzo heeft gediend. Indien echter iemand kan bevestigen dat het wel degelijk aan Belgen werd uitgereikt, dan hoor ik het graag.
Nu duiken er dan toch al twee onafhankelijk van elkaar op in elk geval en de combinatie van ribbons (40-45, vrijwilliger en EAME) lijkt nog goed mogelijk. Er dienden toch ook enkele Belgen in het US Army tijdens WO2.

Post gerust een foto van dat jasje Yente of pb me er eentje als je wilt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

P1090946.JPG
Zoals je ziet is het er maar amateuristisch opgezet. Persoonlijk geloof ik niet dat de persoon 3 campagnes bij het Amerikaanse leger heeft meegedaan, en ook nog eens in het verzet heeft gezeten. De gekruiste sabels op de herinneringsmedaille kunnen wijzen op de deelname aan de 18 daagse veldtocht, al kan dit ook duiden op actief verzet. Omdat er ook nog andere dingen aan de vest vragen oproepen, concludeerden we dat het vermoedelijk van een toneelgroep afkomstig is.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door uniformverzamelaar »

Weer top, Harald

Er zijn toch ook Belgische para die met de amerikanen in de Ardennen hebben gevochten.

Onlangs nog een artikel van een Antwerpenaar in de Gazet ven Antwerpen gestaan.

Als het voor een toneel groep zou zijn, zie ik niet direct in waarom ze deze button zouden gebruikt hebben :? Van in de zaal zie je dat toch niet. Wie kent deze lintjes van buiten.......

Het is niet omdat je het nog niet gezien hebt, dat je het niet dadelijk kan bewijzen dat het niet zou mogelijk zijn.

Ik zou toch in ieder geval deze zaken niet dadelijk afschieten als kitch, daarvoor heb ik al te veel gezien.

@ Yente

Kan je je nader verklaren wat er niet zou kloppen aan die vest ?
Eventueel foto's van de vest zodat we het kunnen zien ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

uniformverzamelaar schreef:Weer top, Harald

Er zijn toch ook Belgische para die met de amerikanen in de Ardennen hebben gevochten.

Onlangs nog een artikel van een Antwerpenaar in de Gazet ven Antwerpen gestaan.

Als het voor een toneel groep zou zijn, zie ik niet direct in waarom ze deze button zouden gebruikt hebben :? Van in de zaal zie je dat toch niet. Wie kent deze lintjes van buiten.......

Het is niet omdat je het nog niet gezien hebt, dat je het niet dadelijk kan bewijzen dat het niet zou mogelijk zijn.

Ik zou toch in ieder geval deze zaken niet dadelijk afschieten als kitch, daarvoor heb ik al te veel gezien.

@ Yente

Kan je je nader verklaren wat er niet zou kloppen aan die vest ?
Eventueel foto's van de vest zodat we het kunnen zien ?
Als het voor een toneel zou gebruikt zijn, dan hebben ze gewoon random ribbons genomen en toevallig was het dan deze combinatie. Ik beweer niet dat ze specifiek deze ribbons hebben gekozen.
Guy, dit is één van de vijf vesten die we enkele maanden geleden hebben besproken.

Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door uniformverzamelaar »

Yente,

Ik heb ondertussen al zovele zaken gezien en dingen besproken met andere verzamelaars dat ik met deze vest niet juist meer weet te herinneren hoor.

Kennis evolueert, dank dat dit niet alleen bij mij zo is.

Toevallig juist deze lintjes ?

2 x toeval bij U en bij Harald .....
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

Geen probleem hoor.

Er zijn maar twee lintjes hetzelfde (EAMA en herinneringsmedaille). Bij mij zitten ze ook los van elkaar er opgenaaid. Ik hoop natuurlijk ook dat deze combinatie klopt, al blijf ik momenteel nog geloven in een samenraapsel.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door uniformverzamelaar »

Het gaat bepaald over die Amerikaanse medaille.

Leg mij eens uit waarom dit niet zou kunnen ?

Bij mij is alles mogelijk tot het tegendeel is bewezen, ondanks de sites waar de reglementen hoog in het vaandel worden gedragen en de rest als, laat me niet overdrijven, zeer twijfelachtig wordt aanzien.

Bij u kan bv
hij opgeroepen geweest is in1939 of beroeps geweest te zijn, de eerste 18 dagen meegemaakt hebben dan ondergedoken en een tijdje bij het verzet gezeten te hebben alvorens zich te melden bij de amerikanen om de strijd verder te zetten.

Hoeveel zijn er zo niet bij de RAF en bij de brigade Piron ingedeeld geweest ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

Dat is ook waar. Maar dan zou de man eerder bij de Britse troepen gediend hebben, niet?
En als hij bij de Amerikanen zat, waar zijn dan andere US medailles, zoals de good conduct?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door uniformverzamelaar »

Good Conduct medal, moet hij minstens 3 jaar ononderbroken een goede staat van dienst in het Amerikaanse leger hebben gehad.

Weet echt niet dat dit in oorlogstijd zo precies werd in het oog gehouden en/ of dat deze ook werd uitgekeerd aan soldaten van een vreemde nationaliteit die diende in het amerikaanse leger ?

Werden ook al zijn medailles in lintvorm op zijn uniform gezet.

Om dit met zekerheid te weten of te ontkrachten zal je nog een heleboel zoekwerk nodig hebben indien je niet meer aanwijzingen hebt.
Oa de naam enz....


Wij kunnen misschien 100 eden aanhalen of vermoeden pro of contra maar zonder dossier ........
Daarom schrijf ik dergelijke zaken niet dadelijk af als gefoefel of iets dergelijks.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door uniformverzamelaar »

Volgens de wiki


The Army Good Conduct Medal Reverse
The Army Good Conduct Medal was established by Executive Order 8809, dated 28 June 1941, and authorized the award for soldiers completing three years active service after that date.

The criteria were amended by Executive Order 9323, dated 31 March 1943, to authorize the award for candidates having three years of service after 7 December 1941 or one year of service while the United States is at war.

Executive Order 10444, dated 10 April 1953, revised the criteria to authorize the award for candidates having three years of service after 27 August 1940; one year of service after 7 December 1941 while the United States is at war; and for candidates having the first award for service after 27 June 1950 upon termination of service, for periods less than three years, but more than one year.
The medal was designed by Mr. Joseph Kiselewski and approved by the Secretary of War on 30 October 1942.
The eagle, with wings spread, denotes vigilance and superiority.The horizontal sword denotes loyalty,The book represents knowledge acquired and ability gained.On the reverse, the lone star denotes merit.The wreath of laurel and oak leaves denotes reward and strength.
Subsequent Award Clasps in goldThe second and subsequent awards are indicated by the wear of the clasp with loops on the ribbon.
Bronze clasps indicate the second (two loops) through fifth award (five loops);Silver clasps indicate sixth (one loop) through tenth award (five loops); andGold clasps indicate eleventh (one loop) through the fifteenth award (five loops).
The Good Conduct Medal is awarded for exemplary behavior, efficiency, and fidelity in active Federal Military service. It is awarded on a selective basis to each soldier who distinguishes himself/herself from among his/her fellow soldiers by their exemplary conduct, efficiency, and fidelity throughout a specified period of continuous enlisted active Federal military service. Qualifying periods of service include each three years completed after 27 August 1940 or, for first award only, upon completion of at least one year upon termination of service if separated prior to three years. Also for the first award only, for those individuals who died before completing one year of active Federal military service if the death occurred in the line of duty. The immediate commander must approve the award and the award must be announced in permanent orders.[9]
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie