Collectie Mr Mojo Risin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Jim »

Mr Mojo Risin schreef:Ik begin met de M1 Carbine, gemaakt door de Saginaw SG Division, General Motors. De Carbine heeft nog het L-type flip sight en de eerste triggersafety.

Datering van de pouch (ik ben er me van bewust dat de 2 gaatjes duiden op na-oorlogs gebruik door het franse leger, met dank aan Loek D. :wink: ):
Je m1 pouch met oogjes in je collectie houden!
Mogelijk een overbodige opmerking maar (ook nu nog) zijn er mensen die menen dat een m1 karbijn pouch met de 2 oogjes onderaan na-oorlogs door het Franse leger is gedaan. Deze pouches werden vanaf 43 voorzien van de 2 oogjes. Zonder oogjes werden ze aan de kolf bevestigd met oogjes aan de koppel. Leuke foto op blz111 Operation Market-Garden Then and Now.[/quote]
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
BramV
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:36
Locatie: Deurne

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door BramV »

Mr Mojo Risin schreef:
BramV schreef:Allemachtig!
Dies mooi!
Bedankt! Die Wehrmachtriem kan ik ook wel een hoogtepunt noemen denk ik, om even op het andere topic over te gaan. Gewoon van iemand uit mijn buurt gekregen. Die had hij na de terugtrekking van de Duitsers opgeraapt langs de kant van de weg.
Lucky bastard haha ;)
The object of war is not to die for the fatherland, but to ensure that the enemy dies for his.

George S. Patton
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Jim schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Ik begin met de M1 Carbine, gemaakt door de Saginaw SG Division, General Motors. De Carbine heeft nog het L-type flip sight en de eerste triggersafety.

Datering van de pouch (ik ben er me van bewust dat de 2 gaatjes duiden op na-oorlogs gebruik door het franse leger, met dank aan Loek D. :wink: ):
Je m1 pouch met oogjes in je collectie houden!
Mogelijk een overbodige opmerking maar (ook nu nog) zijn er mensen die menen dat een m1 karbijn pouch met de 2 oogjes onderaan na-oorlogs door het Franse leger is gedaan. Deze pouches werden vanaf 43 voorzien van de 2 oogjes. Zonder oogjes werden ze aan de kolf bevestigd met oogjes aan de koppel. Leuke foto op blz111 Operation Market-Garden Then and Now.
Bij de mijne gaat het wel degelijk om een franse modificatie hoor. De gaatjes zitten bovenaan en niet onderaan. Hier een nieuwe foto, aangezien de andere verdwenen is.
P1050119.JPG
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door yente »

Mr Mojo Risin schreef:
BramV schreef:Allemachtig!
Dies mooi!
Bedankt! Die Wehrmachtriem kan ik ook wel een hoogtepunt noemen denk ik, om even op het andere topic over te gaan. Gewoon van iemand uit mijn buurt gekregen. Die had hij na de terugtrekking van de Duitsers opgeraapt langs de kant van de weg.
Dat zijn de mooiste items he, zaken die je krijgt uit je omgeving.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Inderdaad! :) Dat strooipamfletje en die woordenboekjes heb ik ook zo in handen gekregen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
BramV
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:36
Locatie: Deurne

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door BramV »

Woow, dan voel je je op dat moment zeer goed denk ik haha
The object of war is not to die for the fatherland, but to ensure that the enemy dies for his.

George S. Patton
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door johan willaert »

Jim schreef:Je m1 pouch met oogjes in je collectie houden!
Mogelijk een overbodige opmerking maar (ook nu nog) zijn er mensen die menen dat een m1 karbijn pouch met de 2 oogjes onderaan na-oorlogs door het Franse leger is gedaan. Deze pouches werden vanaf 43 voorzien van de 2 oogjes. Zonder oogjes werden ze aan de kolf bevestigd met oogjes aan de koppel. Leuke foto op blz111 Operation Market-Garden Then and Now.
Jim, je verwart de Pocket, Cartridge, Cal.30, M1, Carbine or Rifle met de Pocket, Magazine, Double, Web, Carbine, Cal.30, M1

Deze laatste werd zowel aan de gordel als over de kolf van de Carbine gedragen en is het model dat na WO2 door de Fransen werd aangepast door het toevoegen van een lederen tab met D-ring en dit door middel van twee kleine rivets bovenaan de pouch...

De andere werd dmv twee lussen een de gordel gedragen en was standaard voorzien van twee ringen om ander klein US materieel te bevestigen en deze werden niet door de Fransen gemodificeerd...

Pocket, Magazine, Double, Web, Carbine, Cal.30, M1
Afbeelding

Pocket, Cartridge, Cal.30, M1, Carbine or Rifle
Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Arie verzamelaar »

mooie verzameling :wink:
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door niels-militair »

mooie m1 carbine
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Tijd voor een update. Het is weer een hele tijd geleden.

Om te beginnen is sinds enkel maanden mijn tweede webbing klaar (nu enkel nog een buste/pop bijkopen om hem op te displayen :P ).
US Webbing 2 front.JPG
US Webbing 2 rear.JPG
En dan enkele dagen geleden heb ik deze twee medals in ontvangst mogen nemen van de postbode. Allebei met de correcte WWII slot brooch sluiting uiteraard. :wink:
SS + PH case.JPG
SS + PH medal set.JPG
Verder heb ik ook nog een bag, waterproof, rifle or carbine uit 1943 kunnen toevoegen aan de collectie, maar daar heb ik geen foto van. Het is de donkere variant. Deze werden op D-Day gebruikt om de wapens droog te houden en te beschermen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Joep »

Eindelijk update! :)

Ziet er weer erg goed uit!

Ben benieuwd hoe het eruit zal zien met de uitrusting op een buste.

Komt er ook nog een jasje?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Mr Mojo Risin »

Joep schreef:Eindelijk update! :)

Ziet er weer erg goed uit!

Ben benieuwd hoe het eruit zal zien met de uitrusting op een buste.

Komt er ook nog een jasje?
Ik wil er zeker nog een M41 Field Jacket en een wool shirt onder. Maar ik denk er aan om een misschien een volledige pop te gaan maken. Maar daar is natuurlijk een helm, broek, schoenen e.d. voor nodig en dat is wel een serieuze meerkost. En een mooie pop op zich is ook meestal niet goedkoop.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Joep »

Tja, dat is ook weer zo. Als je de popkosten, helm, broek, schoenen etc weer door moet rekenen word de prijs erg hoog.

Je kan ook eerst op een buste doen en dan later nog een pop zien te regelen, heb je toch al iets moois staan en beter dan een pop zonder broek. :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door Iwan »

Nice, Silver star is ook erg mooi deze staat ook nog op mijn lijstje..
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Collectie Mr Mojo Risin

Bericht door panzer lehr »

Prachtige medailles. :)
Plaats reactie