gevechtsmes

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

gevechtsmes

Bericht door lux »

gekocht op een oldtimersbeurs ?!
Een gevechtsmes, zwaar onder de roest zonder greep.
Na een schoonmaakbeurt kwam er een mooi mes tevoorschijn.
Dolkpunt en bevestiging als baljonet. Er werd verteld dat die ovale opening ook als schaar draaipunt gebruikt kon worden.
Er staat een soort eekhoorn met een streep erboven in gegraveerd. Indien je het mes daait lijkt het meer op 31 met nog iest ervoor.
Het mes heeft 40 jaar in een kist gelegen , maar is nog puntgaaf.
Graag enige informatie hierover.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Graag een foto. Dat maakt het wat makkelijker. Maar met draadschaar zou het wel eens een kalashnikov bayo kunnen zijn.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

hier volgens twee fotos

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Het symbool van de 'eekhoorn' is dat van Carl Eickhorn (Solingen).

Spijtig voor jou, maar je bajonet is geen 'Eickhorn'. Het logo werd na het faillissement van Eickhorn verkocht aan een firma (waarvan de naam mij ontglipt) die deze gebruikte op hun messen & bajonetten.

Deze firma heeft in de jaren '70 een ontwerp gemaakt voor de nieuwe bajonet voor de M16 van het Amerikaanse leger. Dit ontwerp werd echter niet weerhouden en het contract ging naar een andere fabrikant/ontwerp.

De firma (met het Eickhorn-logo) heeft toen (jaren '80) zijn ontwerp uitgebracht voor de commerciële markt. Dwz voor de Soldier-of-Fortune-fanaten-met-bierbuiken-die-uit-hun-camouflagepak-hangen die een stoere AK47-achtige bajonet wilden voor hun M16, Rugers, enz.


P.S. ondertussen bestaat de firma 'Eickhorn' opnieuw en heeft die de rechten op het logo (eekhoorn) teruggekocht.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

de man die het mij verkocht kon mij vertellen ( en ik zie hem regelmatig) dat deze partij in ieder geval ouder was dan 1957.
Veranderd dat wat aan het eickhorn verhaal of niet. Wanneer is die firma failliet gegaan.
?
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Het lemmet op de foto ziet er in ieder geval hetzelfde uit als het lemmet van een chinese AK47 bajonet. Zie de link hieronder voor een foto. :)

http://www.bayo-hunter.com/mycollect/Chinese3.jpg
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

Ik ben ondertussen iets meer te weten gekomen over het mes.
Het zou kunnen gaan om een halffabrikaat van een Eickhorn ACK die aan de bundeswehr is aangeboden eind jaren 50 begin 60.
De bundeswehr vondt het echter te duur en heeft van de opdracht af gezien.
De lengte (175 mm)en dikte ( 3,6 mm)van het lemmet komt overeen met de beschrijving.
De roest was slechts vliegroest dat na 40 jaar redelijk makkelijk verdween.
Het Lemmet is verder nooit behandeld, eenzijdig geslepen, maar daarna nog geen wetsteentje gezien.
Het handvat is niet kwijt, maar heeft er nog nooit opgezeten.
De man had 20 van deze lemmets liggen.
Het staal was zo hard dat je ze met veel kracht tegen elkaar kon blokeren zonder schade.
Plaats reactie