Bidprentje VNV/Verdinaso

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bidprentje VNV/Verdinaso

Bericht door Tim »

Hey, weet iemand wat momenteel ongeveer de waarde is van de bidprentjes van Staf De Clercq en Joris van Severen van VNV en Verdinaso ? Ik weet dat deze gewild zijn bij verzamelaars en ik zou ze kunnen krijgen voor enkele tientallen euro's.
Groeten
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

PS sommige nederlanders kennen dit misschien niet ; vnv en verdinaso waren de twee belangrijkste collaborerende partijen in vlaanderen. Van Severen werd neergeschoten in abbeville, De Clercq stierf een natuurlijke dood voor 45.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Joris van Severen gaat in slechte staat voor 35EUR, in goede staat voor 50. Ik heb geluk gehad, ik heb mijn exemplaar voor 30EUR.

De Clerq gaat meestal voor 55-75EUR

Maar vergeet niet: 80% (ALS HET NIET MEER IS) van doodsprentjes van Vlaamse collaborateurs/ oostfrontvrijwilligers is nep. Zie maar dat je een héél betrouwbare bron hebt!
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

En van wie zijn die doodsprentjes? Bekende mensen, zijn ze gesneuvel aan het oostfront, overhoop geschoten door verzetslui, of een normalere dood, of dateren ze van voor de oorlog? volgens mij zijn dat wel vragen die met de prijs te maken kunnen hebben.

worde doodsprentjes nu ook al nagemaakt :| kword al misselijk als ik eraan denk. :cry:
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ongelofelijk dat ze dat namaken! :(
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Michael schreef:En van wie zijn die doodsprentjes? Bekende mensen, zijn ze gesneuveld aan het oostfront, overhoop geschoten door verzetslui, of een normalere dood, of dateren ze van voor de oorlog? volgens mij zijn dat wel vragen die met de prijs te maken kunnen hebben.
Zoals reeds gezegd: het zijn de doodsprentjes van Staf de Clercq en Joris Van Severen. Uiterst bekende figuren dus.

Geen wonder dat ze dat namaken, het doodsprentje van een gewone oostfronter gaat al voor €60 en meer, en als je bedenkt hoeveel het drukken van een repro kost........zo maak je winst natuurlijk. Neem bijvoorbeeld een doodsprentje van Reimond Tollenaere, dat is een paar maanden geleden op een veilingssite nog voor 125EUR van de hand gegaan, stel dat het een repro was: dan heb je misschien 124EUR winst als vervalser......
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Dat je zelfs bij bidprentjes al moet gaan oppassen voor vervalsingen ... :x

Misschien zijn jullie wat met deze foto's :

Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar zegt dat het origineel is, vooral dat van de clercq ziet er ook zo uit, en ik heb hiervoor al eens zonder problemen iets van hem gekocht.

Mja ... ik blijf toch opletten. Wat vinden jullie ervan mbv de foto's ?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Heeft hij geen andere doodsprentjes?
In hoe grote mate zijn die destijds eigelijk geproduceerd?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mag ik eens vragen: komen deze prentjes van yezzz.be? verkoper Turgis? Als dat zo is mag je zeker zijn van originaliteit hoor. Ik heb die doodsprentjes ook al voorgelegd aan een autoriteit op het gebied, en die was overtuigd.
Ik heb ook al enkele doodsprentjes van hem gekocht, zonder problemen (en ze waren origineel)
(Trouwens: 30EUR voor staf de Clercq is een aardig prijsje!)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Je zit er helemaal op :wink:
thx
Plaats reactie