Rivet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Rivet

Bericht door Guido »

Hallo,

ik heb een paar weken/maanden geleden een na oorlogse duitse brandweer helm gekregen! gezien het binnenwerk mij goed leek is die er uitgehaald en in een oorlogse pot gegaan waar een naoorlogs binnenwerk is zat (vraag me niet hoe)

maar er zat een rivet in het leer wat ooit was afbroken.. tot mijn verbazing stond er een datum en teken op de rivet! toen ik alle rivetten er uit had en binnewerk er uit had keek ik op alle rivetten en het bleek dat alle rivetten identiek waren qua data!

bij meerdere mensen na gevraagd en hoorde dat ze dat meestal niet deden tijdens de oorlog..

mijn vraag: is het getal op de rivet een jaartal of een soort productie nummer?

hier de foto van het losse deel van een rivet van de bovengenoemde serie rivetten

Afbeelding
staat op

S^C
1944


Wie weet er meer????


MVG

Guido
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Hallo Guido!

Het is normaal dat de rivits gestempelt zijn met de maker en het jaar. 1944 is inderdaad het jaartal wanneer de rivits gemaakt zijn. :wink:

http://www.german-helmets.com/LINER%20R ... Rivets.htm

Hier kun je meer informatie vinden over rivits. Hopende je hiermee geholpen te hebben! :)

Gr.
Dennis
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

toch raar dat er orignele rivette in een na oorlogse pot zitten!
en de maker weet iemand welke fabriek is dat?

en hoeveel vingers had een oorlogse brandweer binnenwerk??
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Een oorlogse brandweerbinnenwerk had meestal 9 flappe.

Misschien hadden ze de rivits na de oorlog nog over dat die gewoon door zijn gebruikt bij het in mekaar zetten van na-oorlogse helmen. Over de maker van de rivit kan ik niets zeggen :)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

hgmm vergeleken met die liner van die link die je gaf is PRECIES het zelfde! dus oorlogs binnenwerk met rivetten in een na-oorlogse helm... maja dan weet ik datook weer! thanks!!
Plaats reactie