Boekje ABC van het Naziregiem

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pedulla
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:59
Locatie: Over de IJssel

Boekje ABC van het Naziregiem

Bericht door pedulla »

Ik heb in mijn bezit het boekje "Het ABC van het naziregiem" met daarin spotprenten getekend door Herman A.Vos

Ik heb het boekje gekregen van mijn moeder, wie kan mij meer over dit boekje vertellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dit zijn boekjes die in 1945 uitkwamen als herinnering, maar ook ter verwerking van de bezettingsjaren. Ze bestonden voornamelijk uit tekeningen en/of artikelen die tijdens de bezettingsjaren illegaal werden gepubliceerd. Andere voorbeelden van dergelijke uitgaven zijn de gebundelde tekeningen van LJ Jordaan die door De Groene werden uitgegeven, en ook de Moffenspiegel en de Jappenspiegel ( beide een bundeling spotprenten ) zijn hier voorbeelden van. Dergelijke boekjes werden in redelijk grote oplagen uitgegeven ( preciese cijfers weet ik echter niet ) en zijn tegenwoordig nog wel eens in boekenantiquariaten te vinden. Het zijn erg leuke boekjes en zeker verzamelwaardig, daar ze steeds schaarser worden en een uitstekend beeld geven van de tijdsgeest.
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie