Foto's scannen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Contacteer:

Foto's scannen

Bericht door gamer0004 »

Ik weet niet echt waar ik deze vraag moet plaatsen dus ik heb hem maar hier gepost.
Het is een heel simpel vraagje: is het scannen van foto's <1940 schadelijk voor de foto's? Gaan ze dan verkleuren o.i.d.?
sobel
Lid

Re: Foto's scannen

Bericht door sobel »

Als je ze 100 keer scant wel ja, een keer scannen kan weinig kwaad. Niet meer als de flits van je fotocamera.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 38 keer
Ontvangen: 80 keer

Bericht door asjemenou »

Zoals Sobel al schrijft, van een paar keertjes scannen zal je foto niet slechter van worden. Wat de invloed van honderd keer scannen zal zijn durf ik niet te zeggen. Dit zal per foto verschillend zijn. Dit verschil zit o.a. in het ontwikkelen/fixeren van de foto. Oudere foto's zijn wel gevoeliger voor (dag)licht. Je kunt ze dus ook beter niet inlijsten en aan de muur hangen. Bewaar ze bij voorkeur in het donker en raak ze niet teveel met je handen aan. Zout werkt namelijk in op een foto.
Beter is het om de (originele) foto in één keer goed te scannen (300 DPI) en bij te werken. Maak er een back up van en bewaar deze op een externe harde schijf, CD-ROM, o.i.d. zodat je de foto altijd digitaal hebt.

Wat de opmerking over het flitsen van Sobel betreft, flitslicht kan voor bepaalde objecten heel schadelijk zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan het schilderij van de Nachtwacht in het Rijksmuseum. Van één keer flitsen zal dit niet slechter worden maar van 10.000 keer per jaar?! Misschien overbodig om te zeggen maar licht doet meer dan je denkt. Dit geldt ook voor WOII drukwerk maar ook voor je uniformen. Behoedt het zoveel mogelijk voor zonlicht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik weet dat licht heel schadelijk kan zijn en daarom vroeg ik het ook :) Ik heb nog geen compleet uniform (hoop wel binnenkort een jas aan te schaffen), maar wat ik heb houd ik wel zoveel mogelijk uit het licht. Het zou zonde zijn als het zou verkleuren.
Plaats reactie