Duitse Kist

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Duitse Kist

Bericht door Michael »

Deze kist heb ik vorig jaar eens gekocht op een vlooiemarkt, weet iemand van jullie waarvoor hij gediend zou kunne hebben of wat er in zou gezeten hebben. Volgens mij is het een ademhalingstoestel of zo iets...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/list]
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij een soort van verbandkist, waarschijnlijk speciaal voor brandwonden of zo iets.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het een Kriegsmarine kist is daar hij gestempeld is met de adelaar met daar onder de M van marine.
Bijzondere kist Michael :wink: .
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Als ik die gebruiksaanwijzing zo lees, denk ik aan een verbandkist en dan met name een waar een zuurstofmasker in heeft gezeten...

Zie je volgens mij niet zo vaak....!

Leuk ding, heeft misschien onderdeel uit gemaakt van een U-Boot???? (Kriegsmarine...)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Kriegsmarine hoeft niet altijd te betekenen dat iets op een U boot heeft gezeten :wink: .
Er waren verschillende takken van de Kriegsmarine, van de mensen op de schepen tot aan de mannen van de kustenartillerie.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Mooyman schreef:Kriegsmarine hoeft niet altijd te betekenen dat iets op een U boot heeft gezeten :wink: .
Tja, dat weet ik...
maar als het om een zuurstofmasker-kist gaat...het lijkt mij niet dat elk ''standaard'' Kriegsmarine schip zo'n apparaat aan boord had, of wel?
End an denk ik gelijk aan een ''U-Boot''', klinkt ook zo leuk :)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Men hoeft niet onder water te zitten om een beademing apparaat nodig te zijn, voor mensen die gewond zijn en hulp behoeven.
Standaard uitrusting op ieder schip, op of onder water varend :wink: .
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Merci mensen voor julie uitleg, ik wist niet dat de M onder het adelaartje stond voor Kriegsmarine ik dacht dat het een soort stempel was van de fabrikant, ik heb het kistje voor 12 euro gekocht op een vlooiemarkt, ik dacht eerst dat het een Belgisch legerkistje, die je zo veel ziet, was voor dat ik de stempel en de tekst zag. De man die het mij verkocht heeft gebruikte het kistje als gewicht voor zijn tent met goederen niet te late wegwaaien.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Graag gedaan Michael, het mag dan een leeg kistje zijn maar voor twaalf euro nog altijd een koopje :wink: .
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Oooh en jij gaat da kraampje zo weg laten waaien door die kist mee te nemen, zielig voor de verkoper :P
Plaats reactie