stengun

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik wil hierbij trouwens stimuleren om dit te doen, even te opheldering : )
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Timo schreef:mattie toch meerdere stens :( kunnen wij in dit rot land (NL) alleen mar van dromen

Mischien moet je naar Belgie verhuizen op het gebied van vuurwapens verzamelen ben je hier beter :P :) :wink:
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik heb op de eerste pagina deze vraag gesteld, misschien dat we daar nog even op terug kunnen komen. Ik was nl best benieuwd naar een antwoord.
Miesjel schreef:Als ik even op mijn duits moet vertrouwen is 't een neppe..

En dan nog een klein vraagje hé (gewoon uit intresse)

Als ik nou 18 ben en ik wil in Nederland een officieel onklaar gemaakte mp40 hebben? Is dat dan op een of andere manier mogelijk?

-Sry als deze vraag al lang beantwoord is of zo, maar ik heb me hier nooit echt in geintresseerd dus mooi overgeslagen met lezen.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Miesjes,

Het is mogelijk.......
Het is alleen een ENORM kutwerk want je moet een bewijs van goed gedrag/een wapensvergunning en ga zo maar door afgeven.
Je bent behalve je 700 euro aan je mp 40 ook nog eens een hoop geld kwijt aan de vergunning.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Stijn schreef: Je bent behalve je 700 euro aan je mp 40 ook nog eens een hoop geld kwijt aan de vergunning.
Ik denk dat je veel meer betaald voor een werkende mp40.
Ik vermoed zelfs het dubbele.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

antwerpx schreef:Er was maar 1 Belgisch Legioen tijdens de Tweede Wereldoorlog, geen verwarring mogelijk.
Peter, met Legioen bedoelde ik de vrijwilligers die tot de Waffen-SS toetraden :wink:
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Voor een werkende, hahahahhaa.
Helaas Miesjel, laat die droomvaren.........
Hier in ons klotekikkerlandje(wat dit betreft) is het helaas onmogelijk om automatische wapens te bezitten.......
Dit is nagenoeg ONMOGELIJK.
En Adrian, voor een deco MP 40 betaal je echt niet meer dan 700 eurie hoor:S?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ah het gaat over een gedeactiveerd wapentje. :)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

JA, werkend kom je er hier helemaal niet aan, of je moet hemel en aarde willen bewegen:P
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Heren, ik heb 't al 2x aangegeven, maaar speciaal voor jullie nog een 3e keer:

Ik ben alleen geintresseerd in het antwoord op de vraag:
Kan ik in Nederland een onklaar gemaakte stengun hebben.
Dus geen werkende mp40 voor de oplettende lezers!

En als je over 'veel geld' gaat praten bij bijv. vergunningen, noem dan ook eens bedragen. Iedereen heeft een andere opvatting over 'veel geld'.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

In dit geval maakt het mijns inziens geen enkel verschil of je praat over een MP40 of een Stengun. De regels voor beide wapens zijn gelijk, dit omdat beide wapens onder de groep automatische wapens vallen.

Een onklaargemaakte Stengun mag je in Nederland gewoon hebben. De wetgever stelt echter wel enkele eisen aan het onklaar maken. De belangrijkste hiervan is dat het wapen overlangs dient te zijn doorgezaagd of afgeslepen.
Laatst gewijzigd door barry op 04 apr 2004, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
steelpots
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 feb 2004, 23:48

Bericht door steelpots »

barry schreef:In dit geval maakt het mijns inziens geen enkel verschil of je praat over een MP40 of een Stengun. De regels voor beide wapens zijn gelijk, dit omdat beide wapens onder de groep automatische wapens vallen.

Een onklaargemaakte Stengun mag je in Nederland gewoon hebben. De wetgever stelt echter wel enkele eisen aan het onklaar maken. De belangrijkste hiervan is dat het wapen in het midden over de lange weg doorgezaagd dient te zijn.
En dan heb je er twee. :?
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Dan heb je er nog steeds 1, je hebt echter wel 2 helftjes.

Ik zal dan ook nooit een Nederlandse verzamelaar aanraden automatische wapens in zijn verzameling op te nemen. Het is gewoon pure vernieling van wapens, en ik kan het echt niet aanzien dat iemand een origineel WO2 wapen compleet vernield.

Het komt ook nog weleens voor dat mensen niet direct geloven dat een dergelijk drastische manier van onklaarmaken noodzakelijk is. Om deze redenen vermeld ik dan ook vaak waar mijn beweringen vandaan komen.
De regels met betrekking tot het onklaar maken van wapens die bestemd zijn voor verzameldoeleinden zijn te vinden in de "Regeling wapens en Munitie". In bijlage 2 van deze regeling staan de eisen ten aanzien van het voor gebruik ongeschikt maken van vuurwapens:
Vuurwapens vallen onder de vrijstelling van artikel 18, onder a, van de RWM, indien ze voor gebruik ongeschikt zijn gemaakt op de navolgende wijze:

a. basculerende hagelgeweren (enkel- of meerloops) met uitwendige hanen: zie beschrijving 1, alsmede tekening 1a en 1b;
b. basculerende hagelgeweren (enkel- of meerloops) met inwendige hanen: zie beschrijving 2, alsmede tekening 2a en 2b);
c. enkelschots grendelgeweren: zie beschrijving 3, alsmede tekening 3.
d. meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens): zie beschrijving 4, alsmede tekening 4;
e. overige vuurwapens dienen overlangs te zijn doorgezaagd of afgeslepen.
-F.U.B.A.R-
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Hoe herken ik nu in feite een stengun van wo2???
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Bij een STEN-gun moet je denken aan een euro of 250.
Er staan fabrieksstempels op en daaruit kan je afleiden waar/wanneer hij gemaakt is!
Het is mogelijk om een STEN-gun te bezitten in Nederland.
Veel re-enactors hebben het.
Je moet maar eens bij het plaatstelijke politie bureau gaan vragen hoe dat zit.
Het is mogelijk.
Plaats reactie