sobel schreef:Ik heb er totaal geen problemen mee, Liever dat het word gebruikt op een educatieve manier dan dat het word verwaarloosd in sommige collecties of musea.. hier gaat het hoogstwaarschijnlijk voor het grootste gedeelte van het jaar de archieven in en komt het als de tijd daarvoor is weer tevoorschijn.
Het is wel altijd hetzelfde over archieven etc. Door ons musea kom ik in vele van deze depots, van bijna alle grote musea wel. Maar het valt wel mee wat er in archief ligt. Tuurlijk liggen er aparte stukken. Maar dan is het bij een verzamelaar net zo goed zonde als hij het alleen thuis heeft of in een doos.
Wij hebben een educatief project opgezet een aantal jaren geleden met twee leskoffers voor scholen. Daar zitten reproducties in van verschillende dingen, als documenten, foto's etc. Voor kinderen is het niet belangrijk dat ze een origineel vasthouden, ze kennen het verchil toch niet of het maakt ze niets uit. Voor hun gaat het erom dat ze een duidelijk beeld krijgen van hoe het in die tijd geweest is. De enigste originelen zijn amateur sigaretten en een noodkachtel en Winterhulp lucifers etc aangezien we die zo kunnen bijvullen als er iets zal sneuvelen.
Ik blijf erbij dat het historisch onverantwoord is om zo met een uniformjaje om tegaan, zeker omdat dit een stuk is die je niet op voorraad hebt en toch zeer kwetsbaar is. Hier kun je info vinden over ons project, misschien hebben jullie er voor school iets aan
http://www.piersonschool.nl/achterhoeksmuseum/
Gr Jim