vraag over Nederlands jasje

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Hans_uvi
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2007, 09:38

vraag over Nederlands jasje

Bericht door Hans_uvi »

Voor de geschiedeniskist op school mogen we een jasje aanschaffen. Nu werd deze ons aangeboden. Wat denken jullie ervan? Is het wel een originele van voor 1940? Alvast dank voor de reacties.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door jeroen wo2 »

Dat is er inderdaad een van voor 1940 volgensmij.
Never Back Down
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door rood »

Word een dure grap dan voor het geschiedeniskistje
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door Haplo »

Dat denk ik ook wel Rood.
Jasje is overigens niks mis mee en origineel pre 40.
Wat is het buget voor jullie als ik mag vragen?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Robbert M
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jan 2006, 14:58
Locatie: Meppel

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door Robbert M »

Hoi,

is gewoon een net jasje de verkoper ken ik wel volgens mij komt deze uit 1939.

Net jasje maar dat wordt wel een leuke prijs inderdaad.

Succes ermee.

Robbert,
Mobilisatie 1939
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door JimK »

Inderdaad een goed origineel jasje, niks mis mee.
Maar dit is historisch niet echt verandwoord om in een geschiedeniskist op een school te stoppen.
Dan zitten alle kinderen er aan te voelen, knijpen en trekken en slijt het sneller dan je denkt.
Ik vind het iig zonde.

Gr Jim
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door Haplo »

Ben ik wel met je eens Jim.
Het komt de kleding vaak niet ten goede.
Beetje zonde voor pak hem beet een 2 tot 300 euro?
Mvg/Best regards, Sipke
Hans_uvi
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2007, 09:38

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door Hans_uvi »

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Het jasje zal door verschillende scholen worden gebruikt dus dan vallen de kosten mee.

Wat pas écht zonde is is door rood licht rijden en 180 euro aftikken :P
Dan liever zo'n bedrag uitgeven tbv educatie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door Edgar »

Hans_uvi schreef:Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Het jasje zal door verschillende scholen worden gebruikt dus dan vallen de kosten mee.

Wat pas écht zonde is is door rood licht rijden en 180 euro aftikken :P
Dan liever zo'n bedrag uitgeven tbv educatie
Blijft toch zonde, het is een stuk origineel geschiedenis wat er niet beter van zal worden..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door sobel »

Ik heb er totaal geen problemen mee, Liever dat het word gebruikt op een educatieve manier dan dat het word verwaarloosd in sommige collecties of musea.. hier gaat het hoogstwaarschijnlijk voor het grootste gedeelte van het jaar de archieven in en komt het als de tijd daarvoor is weer tevoorschijn.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door JimK »

sobel schreef:Ik heb er totaal geen problemen mee, Liever dat het word gebruikt op een educatieve manier dan dat het word verwaarloosd in sommige collecties of musea.. hier gaat het hoogstwaarschijnlijk voor het grootste gedeelte van het jaar de archieven in en komt het als de tijd daarvoor is weer tevoorschijn.
Het is wel altijd hetzelfde over archieven etc. Door ons musea kom ik in vele van deze depots, van bijna alle grote musea wel. Maar het valt wel mee wat er in archief ligt. Tuurlijk liggen er aparte stukken. Maar dan is het bij een verzamelaar net zo goed zonde als hij het alleen thuis heeft of in een doos.

Wij hebben een educatief project opgezet een aantal jaren geleden met twee leskoffers voor scholen. Daar zitten reproducties in van verschillende dingen, als documenten, foto's etc. Voor kinderen is het niet belangrijk dat ze een origineel vasthouden, ze kennen het verchil toch niet of het maakt ze niets uit. Voor hun gaat het erom dat ze een duidelijk beeld krijgen van hoe het in die tijd geweest is. De enigste originelen zijn amateur sigaretten en een noodkachtel en Winterhulp lucifers etc aangezien we die zo kunnen bijvullen als er iets zal sneuvelen.

Ik blijf erbij dat het historisch onverantwoord is om zo met een uniformjaje om tegaan, zeker omdat dit een stuk is die je niet op voorraad hebt en toch zeer kwetsbaar is. Hier kun je info vinden over ons project, misschien hebben jullie er voor school iets aan http://www.piersonschool.nl/achterhoeksmuseum/

Gr Jim
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: vraag over Nederlands jasje

Bericht door magicdutchmen »

Ben het met mgschutze eens.
De doelstelling waarmee je dit jasje wilt kopen: "geschiedeniskistje"
Het zal wel een beetje een gevoelskwestie zijn, maar het getuigt een beetje alsof het wordt gebruikt en opgeborgen als een of ander toneel-uniform. Dat eens in het jaar voor de grap door de leraar wordt aangetrokken om Wo2 te verlevendigen voor de kids. (historisch correct? Totaal niet!) plaatjes/dia's/filmpjes doen hetelfde, alleen zijn die 10x informatiever dus in feite is dit qua onderwijsbudgetering een verspilling van geld. Ik loop hier tegen een of andere middelbare school leraar te kletsen en dat zal waarschijnlijk niet werken omdat de meeste stront-eigenwijs zijn. (geloof me: Mijn geschiedenis-leraar was volledig overtuigt dat hij een Engelse Wo1 gasmasker liet zien, terwijl het duidelijk een MkIV was waar met koeienletters duidelijk 1943 op stond) :bonk: .
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie