Hembrug / styer M95

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
speurneus
Lid

Hembrug / styer M95

Bericht door speurneus »

Wie heeft wat infomatie over mijn Styer / Hembrug M95 karabijntje .
Mijn M95 is in zeer goede staat maar heeft zo zijn geschiedinis die ik graag wil achterhalen .
Het metaal ( loop , huis en grendel ) is gemaakt door styer in 1901 in opdracht voor Nederland , alles is nummergelijk .
De kolf is bestempeld met een Hembrug stempel in 1939 , wat ik kan zien is dat de kolf meerder veranderingen heeft doorstaan , de riembeugels zijn verplaatst en de kolf in ingekort , wat ik raar vind is dat het houtwerk nummergelijk is met het metaal , kolfplaat is niet nummergelijk en is bestempeld met 1909 .
Wat ik ook vreemd vind is dat de grendelarm krom is en de grendel knop aan 2 kanten plat is afgeslepen .
Ook is de bajonet stift weg , mischien weg geslepen !
Er staan nog wel extra wapen nummer op het huis , deze is waarchijnlijk van het onderdeel waar hij van was .
Ik heb mij laten vertellen dat deze hembrug een No5 is , of hij van de politie is geweest weet ik niet , het bovenhout loopt door en dat van de politie niet .
Wie weet er mij meer te vertellen over dit model .
Zou hij van de KNIL zijn geweest omdat hij een gebogen grendel heeft ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.