Hallo allemaal,
Ik heb een Mosin Nagant 90/30 met een kleurverschil.
Het latje boven de loop is een andere kleur dan de rest. Deze lijkt meer een zandkleur, terwijl de rest de donker rode kleur heeft.
Zijn die latjes apart te verkrijgen in de normale kleur? Of is het makkelijker om het geheel opnieuw te halen en daar het ijzerwerk in te zetten?
Foto:
Het kleurverschil
Kleurverschil Mosin Nagant.
-
- Lid
Re: Kleurverschil Mosin Nagant.
Ik denk dat je hier de meeste kans hebt:
http://www.egun.de/
Staan veel onderdelen van verschillende wapens op.
http://www.egun.de/
Staan veel onderdelen van verschillende wapens op.
-
- Lid
Dankjewel, Ik zal gelijk kijken! 
EDIT: Ligt het aan mij of werkt de zoekfunctie op die site niet?

EDIT: Ligt het aan mij of werkt de zoekfunctie op die site niet?
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Waarom zou je de handbeschermer (latje) vervangen? Het is zeer aannemelijk dat deze destijds vervangen is, dus toch wel authentiek. Je ziet Mosin Nagants met een vervangen (lichte kleur) handbeschermer vrij regelmatig. Er is ook wel een verklaring voor.Duffman schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een Mosin Nagant 90/30 met een kleurverschil.
Het latje boven de loop is een andere kleur dan de rest. Deze lijkt meer een zandkleur, terwijl de rest de donker rode kleur heeft.
Zijn die latjes apart te verkrijgen in de normale kleur? Of is het makkelijker om het geheel opnieuw te halen en daar het ijzerwerk in te zetten?
Foto:
Het kleurverschil
Naast de Sovjets hadden ook de Finnen de Mosin Nagant in WOII als dienstgeweer in gebruik. De Finnen hebben zeker tijdens de Fins-Russische winteroorlog van 1939/40 veel Mosin Nagants op de Sovjets buitgemaakt. Waar nodig werden deze buitgemaakte geweren door hen opgelapt met onderdelen van andere Mosin Nagants of met eigen gefabriceerde onderdelen. De Finnen gebruikten voor de (houten) kolf en voor de handbeschermer een andere houtsoort dan de Sovjets. Vandaar het kleurverschil. Ik denk dan ook dat jouw Mosin Nagant Fins doorgebruikt is. Kan je een duidelijke foto plaatsen van de merktekens op de kamer van de Mosin Nagant?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
Ik dacht dat het naoorlogs zou zijn, maar als dit wel uit de oorlog is, zal ik het zeker laten zitten.
De foto's zijn niet duidelijk geworden, daarom heb ik erbij gezet wat ik erin zie.
Foto's
Foto 1
Foto 2
Foto 3
De foto's zijn niet duidelijk geworden, daarom heb ik erbij gezet wat ik erin zie.
Foto's
Foto 1
Foto 2
Foto 3
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 37 keer
Finse kolven zijn eigenlijk direct te herkennen aan het feit dan de kolf uit 2 delen is gemaakt. Deze 2 delen zijn in elkaar gelijmd dmv een soort in elkaar vallende vingers. Verder zal je op het wapen een stempel tegen komen met SA in een rechthoekje.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Jammer dat je foto's zo onduidelijk zijn maar ik kan wel zien dat je Mosin Nagant M1891/30 van Sovjet Russische makelij is. Het is er eentje uit 1943 en uit het arsenaal van Izhevsk (driehoekje met pijltje). Zo aan de kleur van de kolf te zien is deze ook Sovjet Russisch. Zoals Racefiets al terecht opmerkt, bestaat een Finse Mosin Nagant kolf uit delen. Als je de (Finse) kolf dan aan de onderkant bekijkt dan zie je de zogenaamde 'vingers' in het hout. Maar goed, het gaat hier om een Sovjet Russische Mosin Nagant. De overige merkjes/slagletters zijn net even te onduidelijk om ze goed te kunnen herkennen. De meeste Mosin Nagant merken/slagletters kan je hier vinden; http://www.mosinnagant.net/USSR/mosin_n ... rkings.asp .
De lichtkleurige handbeschermer doet mij vermoeden dat de Mosin Nagant Fins is doorgebruikt maar ik kan het mis hebben. Als hij Fins is doorgebruikt dan staan er meestal wel Finse merktekens op het geweer. Om dit te weten te komen moet je de bovenstaande website maar raadplegen. Uiteraard zou deze Mosin Nagant dan later in de oorlog zijn buitgemaakt.
De lichtkleurige handbeschermer doet mij vermoeden dat de Mosin Nagant Fins is doorgebruikt maar ik kan het mis hebben. Als hij Fins is doorgebruikt dan staan er meestal wel Finse merktekens op het geweer. Om dit te weten te komen moet je de bovenstaande website maar raadplegen. Uiteraard zou deze Mosin Nagant dan later in de oorlog zijn buitgemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!