sten bajonet wel of niet orgineel

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door speurneus »

Ik heb deze week een sten MK2 bajonet gekocht voor veel geld :oops: , mij werd verteld dat deze orgineel is maar hoe kan ik dit zeker weten .
Er is zo veel replica op de markt en ook deze sten bajonetten worden massaal na gemaakt .
Ik hoor het wel als er iemand mij kan vertellen of deze orgineel is .
En dan nog een laatste vraag , wat is de waarde van deze bajonet ( weet ik teminste of ik niet te veel heb betaald )AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door ammo »

Ik heb mijn twijfels bij deze bajonet .en vooral hoe de letters er zijn ingeslagen.
normaal gesproken, op deze manier, B&J.S.Ltd . Het is een MK I bajonet, voor de sten MKII
En de punt is volgens mij gewoon rond, en niet aan 2 kanten geslepen zoals de jouwe.
Er zijn er 76000 gemaakt , waarvan heel weinig uitgegeven , de rest is verschroot op de fabriek,
waar ze gemaakt werden.Dus ik zeg repro bajonet.
,
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door JimK »

Ik vind de makelij ook niet mooi. Letters staan er inderdaad klungelig in.
Niet voor mijn collectie.
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door pigy »

misschien even op tommy-talk vragen, daar zitten vrij veel verzamelaars van comenwealth die waarschijnlijk wel een antwoord kunnen geven op je vraag http://www.tommy-talk.com
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door Erik S. »

Waarschijnlijk de repro van Soldier of fortune.

Ik mis hier de gebruiks sporen.

Mvg

Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door ammo »

pigy schreef:misschien even op tommy-talk vragen, daar zitten vrij veel verzamelaars van comenwealth die waarschijnlijk wel een antwoord kunnen geven op je vraag http://www.tommy-talk.com
Dan krijgt hij hetzelfde antwoord van mij, Stef
Laatst gewijzigd door ammo op 29 sep 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door asjemenou »

Gezien de zeldzaamheid van dit bajonet en het grote aanbod van reproducties ervan op het Internet denk ik ook dat het om een reproductie gaat. Al valt mij wel op dat de meeste reproducties niet gestempeld zijn. Een handige slimmerik met een setje slagletters kan dat altijd nog zelf doen natuurlijk. Ik ken dit model bajonet eigenlijk alleen maar uit boeken. In één van deze boeken worden een paar afmetingen van het bajonet vermeld. Misschien heb je er wat aan. De lengte van de kling is 203 mm. en de totale afmeting van het bajonet is 305 mm. De bijbehorende schede is dezelfde als voor het standaard No.4 spijkerbajonet. Wat de afwerking ervan betreft, een schoonheidsprijs verdient het niet maar welk Brits spijkerbajonet verdient dat wel?! Om de gevleugelde uitspraak nog maar even aan te halen; Britse militaria is vaak mooi van lelijkheid! :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door speurneus »

Hallo beste ..
Bedankt voor je reactie , als ik zo mijn bajonet bekijk en alle maten opneem dan klopt dit wel met jou maten .
Ik vind zelf ook dat de letters er niet helemaal netjes op staan , vandaar ook mijn twijfel .
Ik heb zelf ook even google doorzocht en ik heb verschillende replica,s gevonden die er tog wel uitspringen wat betreft lelijkheid , mijn bajonet daar in tegen ziet er juist beter afgewerkt uit en ja hij ziet er te mooi uit en er zitten geen gebruik sporen op dus dat verbaast mij dan ook weer ( mintstaat bajonet ? )
Ook de punt is van voor aan bijde kanten vlak gemaakt ( niet geslepen want ik zie geen lijpsporen ) de binnekant van de huls ziet er ook profesioneel uit , al bij al vind ik deze bajonet een nette afwerking hebben die een replica bouwer niet zo maar even in elkaar kan zetten .
Ik zal ook even een aantal voorbeelden van replica bajonetten ( stel MK2 ) plaatsen dan zien jullie het verschil .
:P
asjemenou schreef:Gezien de zeldzaamheid van dit bajonet en het grote aanbod van reproducties ervan op het Internet denk ik ook dat het om een reproductie gaat. Al valt mij wel op dat de meeste reproducties niet gestempeld zijn. Een handige slimmerik met een setje slagletters kan dat altijd nog zelf doen natuurlijk. Ik ken dit model bajonet eigenlijk alleen maar uit boeken. In één van deze boeken worden een paar afmetingen van het bajonet vermeld. Misschien heb je er wat aan. De lengte van de kling is 203 mm. en de totale afmeting van het bajonet is 305 mm. De bijbehorende schede is dezelfde als voor het standaard No.4 spijkerbajonet. Wat de afwerking ervan betreft, een schoonheidsprijs verdient het niet maar welk Brits spijkerbajonet verdient dat wel?! Om de gevleugelde uitspraak nog maar even aan te halen; Britse militaria is vaak mooi van lelijkheid! :)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door speurneus »

Ik vond deze uitleg op google over een sten MK2 bajonet waar ze ook niet van wisten of deze wel of niet orgineel was .
UK STEN MACHINE CARBINE

Many were made very few were issued and the rest were scrapped at the factory. I've not seen any information regarding the large numbers of these now available in the original packing but am very sceptical about them, and although mine is quite old I do not believe it to be anything other than a fake due to the lack of markings on it normally B&J.S. Ltd. I would appreciate any information on these
AfbeeldingAfbeelding

en deze winkel verkoopt replica,s :

British Sten MK 2 SMG Bayonet
$49.95
Original Item: Probably the rarest Bayonet of WWII is this model for the Sten Mk 2 Submachine Gun. The British produced 60,000 bayonets and then SCRAPPED them all. Our Bayonets were made after WWII but are identical in every respect to the WWII issue. Marked as the original production, these will fill the gap in any WWII Allied Bayonet Collection. No Scabbard at this time.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

je ziet dus wel een duidelijk verschil met de afwerking van deze replica en mijn sten bajonet waar ik niet van weet of het een replica is .
AfbeeldingAfbeelding

Het kan zijn dat ze later de nummers er in hebben geslagen ( dit hangt helemaal af van het leger onderdeel en de man die in de wapenkamer staat ) ik weet niet of dit een wapen nummer kan zijn , deze waren vaak wel zo lang als ik kijk naar mijn lee enfield ( No5 jungle karabijn )
AfbeeldingAfbeelding
Ook hier zijn de nummers er met de hand in geslagen ( niet netjes ) dus dit kan een bewijs zijn dat het gedaan werd met de hand , dus zo ook bij mijn bajonet .

Ik hoor het wel als iemand een andere teorie heeft .
Groetjes m. _/-\o_
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door Erik S. »

Nu ik de repro van een vriend van me nog eens bekeken heb, valt me op dat de bevestiging bij de bayonet van speurneus aan het "handvat", bol staat, en bij de repro hol.

Ik zou meneer speurneus willen vragen om op dezelfde wijze foto's te maken als er van de repro gemaakt zijn.

mvg

Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: sten bajonet wel of niet orgineel

Bericht door speurneus »

Erik S. schreef:Nu ik de repro van een vriend van me nog eens bekeken heb, valt me op dat de bevestiging bij de bayonet van speurneus aan het "handvat", bol staat, en bij de repro hol.

Ik zou meneer speurneus willen vragen om op dezelfde wijze foto's te maken als er van de repro gemaakt zijn.

mvg

Erik
Hallo erik .
Bedankt voor je reactie .
Op foto 3 en 5 staat tog duidelijk hoe het handvat vast zit met de rest van de bajonet ?
Groet m. :wink:
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie