Nieuwe aanwinst tasche fur sanitatsoffiziere 1939

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
zundapp
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 okt 2006, 19:28
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst tasche fur sanitatsoffiziere 1939

Bericht door zundapp »

dmie3 schreef:Hallo Zundapp,

jouw heeresatmer werd niet zozeer gebruikt bij gasaanvallen, en zeker niet enkel door officieren. (wat is de funktie dan anders van het gasmasker op zich?) Heb zo één aangehad en ik moet zeggen dat het wel tamelijk zwaar is.
De Heeresatmer werd gebruikt om brandende gebouwen binnen te gaan. Met het gasmasker en heeresatmer, maak je een gesloten circuit. Je ademt zuurstof in van de fles en ademt weer uit. (daarom de beide slangen). Een gasmasker heeft enkel de bedoeling jou te voorzien van gefilterde lucht. Dit toestel werd dus ook gebruikt door de Luftschutz, wel in een iets andere uitvoering. Zie foto hieronder.(staat trouwens één te koop op 2dehands.be) Is het mogelijk om eens een foto bij te voegen van het mondstuk van het gasmasker zelf? Mij is verteld dat niet ieder gasmasker eigenlijk geschikt is omdat je dus een gesloten circuit moet hebben.
Afbeelding

Hallo,
In de tijd dat ik de heeres atmer kocht had ik er nog niet zo veel verstand van. De atmer werd inderdaad niet enkel voor gasaanvallen gebruikt, de Duitse brandweer had ze ook. Ook zag je ze vaak in bunkers, in noodgevallen gebruikte het rode kruis deze atmers ook. Ook is niet ieder gasmasker geschikt om er op te zetten, zo heb je verschillende voor bijv gif aanvallen, bij brand, speciale voor magnetisch veld niet te verstoren enz. Ze werden inderdaad niet enkel door officieren gebruikt, maar ook door manschappen. Het gasmasker wat er bij zit is gewoon een gasmasker die ik al had. Ik heb trouwens ook gelezen dat er verschillende filters waren voor in de atmer, zelf heb ik de normaale koolstof filter. Mocht je toc nog foto's willen zien van het gasmasker zelf moet je het maar laten horen.

mvg Maarten
Altijd intressen in sumpftarn collectie.
http://www.diekrieg.tk
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Nieuwe aanwinst tasche fur sanitatsoffiziere 1939

Bericht door dmie3 »

Yup. Graag had ik toch nog een foto gehad van het mondstuk van het gasmasker zelf.

P.S: Die aanbieding op 2dehands waar ik het over had is inderdaad mijn aanbieding...
Plaats reactie