Ik ben Niels en ik ben nu bijna 2 jaar bezig met militaria.
Verwacht vooral niet teveel van mijn verzameling, ik ben er niet continu mee bezig om nieuwe spullen aan te kopen zoals de meeste verzamelaars. Het is gewoon een leuke hobby.
Het is zowat begonnen met mijn eerste helm, een Nederlandse zei de verkoper.
Hij komt uit 1955.

Daarna ben ik eens gaan rommelen in de schuur van mijn overleden grootvader, aangezien die nogal veel meenam van zijn werk. (Hij ruimde oude gebouwen leeg als bijverdienste).
Het volgende heb ik daar gevonden.
Een of ander naaidoosje, ik weet niet uit welke tijd maar ik vind het wel leuk.

Een Duitse munitiedoos (denk ik)

Een obus uit 1942

Een doosje (grotendeels nog niet afgeschoten) munitie waarvan de meeste gestempeld zijn met jaartallen tussen 1940 en 1944.

De schuur is nog bijlange niet leeg, deze winter ga ik me daar eens mee bezig houden. En hopelijk levert het nog wat op.
Dan heb ik nog wat spulletjes uit mijn grootvaders legertijd.
Zijn bestek. Aangeduid met jaartal 1952.

Een paar insignes.

Dan uit mijn vaders legertijd.
Ansichtkaarten.

Foto's.

Paar kaartjes.

Oefenmunitie.

Zijn pisser + dogtags.

Trui + barret.

En nog wat zwaardere munitie. (Die kleine kogel hoort eigenlijk bij mijn WOII kogels

Dan de spulletjes die ik zelf gekocht heb.
Mijn pronkstukje, een Finse WOII helm. Binnenin staat de naam van de soldaat die hem gedragen heeft: stm. Ruuska.

Een Arbeitsbuch uit 1935.

Een Duits verlofdocument ofzo.

Een gasmasker.

Gasmaskertas.

Munitiedoos.

Mijn boeken dan.
Mijn Kamp.

Informatieve boeken.

Romans.

Update 27/10/2008 Ciney
Een paar fototjes.

Bruder Sepp volgens de achterkant

Nog een helm, is duidelijk herstelt.

En een Stasi uniform. En ik citeer even:
Wachregiment Feliks Dzerzjinski
In november 1954 werd het "Wachregiment Berlin" gevormd. Dit regiment werd in 1967 genoemd naar de communist Feliks Edmoendovitsj Dzerzjinski, de grondlegger van de geheime dienst Tsjeka. Het gold binnen de defensie van de DDR als elite-eenheid.
Aangezien het regiment onder het Ministerium für Staatssicherheit viel en daarmee officieel niet tot de strijdkrachten behoorde, schond de DDR niet het verdrag over het niet stationeren van militairen in een van de vier sectoren in Berlijn.
De belangrijkste taak van het Wachregiment Feliks Dzerzjinski was de beveiliging van gebouwen van de overheid en de communistische partij SED.

Update 22/11/2008
Gevonden bij het opmeten van een leegstaande woning tussen het afval.
Een fotoboekje met ongeveer een 50 tal foto's van een Belgische bezetttingssoldaat in Duitsland omstreeks 1946-1947.
Er zitten pelotonsfoto's, foto's van hemzelf, van zijn vrouw of geliefde, omgevingsfoto's en trofeefoto's in.
Een greep uit het assortiment:

(Hier staat op de achterkant "7 juli 1947 te 2 uur café florial statiestr Leuven")

"Aandenken uit Furth april 1946"