Wie kan mij helpen , mijn vetterli geweer bajonet past niet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
speurneus
Lid

Wie kan mij helpen , mijn vetterli geweer bajonet past niet

Bericht door speurneus »

Ik heb pas geleden een Vetterli geweer model 1870/87/16 gekocht in caliber 6,5 carcano
Nu wou ik daar een passende bajonet bij kopen dus ging ik zoeken bij ebay .
Ik heb een bajonet gevonden in de US en hij is vandaag aangekomen , erg mooi item moet ik zeggen .
Bijde items komen uit Italie !
Het vervelende is dat deze vetterli bajonet model 1871 niet past op mijn geweer .
Dat was flink balen , een hoop geld voor niets uitgegeven .
Ik krijg de bajonet niet recht over de loop , hij komt er vreselijk schuin op te zitten omdat de loopring verder van mijn bajonet afzit als dat de bajonet stift tegen de loop zit .
Zie hier de foto,s
Wie kan mij vertellen wat er fout zit , is mijn geweer niet goed voor deze bajonet of is mijn bajonet niet goed voor dit geweer :bonk:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
JimK
Lid
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen , mijn vetterli geweer bajonet past niet

Bericht door JimK »

speurneus schreef: is mijn geweer niet goed voor deze bajonet of is mijn bajonet niet goed voor dit geweer :bonk:
Gokje;Dat laatste
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Oke ik weet dat deze bajonet niet past op het geweer maar welke bajonet past er dan wel op .
Heeft er iemand wat info of foto,s .
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@speurneus; op het eerste gezicht zou ik zeggen dat dit de juiste bajonet moet zijn.
Je hebt een Vetterli-Vitali Modello 1870/87/15. De 87/15 reeks heeft een andere bajonet sluiting dan de originele 1870.

Je bajonet is een Vetterli-Vitali Modello 1871 WW1 conversie (9” versie). De originele bajonet is ingekort en de weerhaak verwijderd. Deze conversies gebeurde in/na WW1.
Dit zou betekenen dat de bajonet op de 87/15 zou moeten passen.

Het waarom niet, weet ik helaas niet. De Vetterli valt buiten mijn hoofd-interesse gebied 1922/43. Ik heb hierdoor geen gedetailleerde info.
Misschien kan je het proberen op: http://forum.bajonet.be
Ik ben wel geintresseerd in de uitkomst. Zelf heb ik een Modello 1871 pre-WW1 conversie (12” versie)

Je geeft verder aan een hoop geld te hebben uitgegeven. Ik ben bang dat je dan teveel hebt betaald, want jouw bajonet heeft geen abnormale waarde. De bajonet zal niet meer moeten doen dan 100 euro. De mijne heeft 65 gekost.
De originele Modello 1871 echter is wel kostbaar en gaat voor rond de 300.

Ik hoop dat je het antwoord vind.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Hay veltro .
Bedankt voor je uitleg , wat ik kan bedenken is dat mijn geweer een ombouw heeft gehad naar een ander kaliber , het heeft nu kaliber 6,5 carcano .
Kan het niet zo zijn dat tijdens de ombouw de loop is vervangen , wel raar want de loop is nummergelijk .
Ik denk wel dat het zo iets geweest moet zijn omdat het kaliber kleiner is geworden en aangezien je het kaliber niet kleiner kan maken zonder een insteekloop te plaatsen moet er dus een andere loop op .
Ik zie niet dat er een insteekloop in zit .
De dikte van de loop is nog wel het zelfde als de loopring van de bajonet , hij heeft niet de zelfde dikte als een carcano ( later model )
Maar oke , ik heb het ook geprobeert op die bajonetten forum , daar word ik niet toegelaten ( waarom weet ik niet )
Mischien is er hier tog iemand die wel weet hoe het zit .
Vriendelijke groet , m.
:wink:
Veltro schreef:@speurneus; op het eerste gezicht zou ik zeggen dat dit de juiste bajonet moet zijn.
Je hebt een Vetterli-Vitali Modello 1870/87/15. De 87/15 reeks heeft een andere bajonet sluiting dan de originele 1870.

Je bajonet is een Vetterli-Vitali Modello 1871 WW1 conversie (9” versie). De originele bajonet is ingekort en de weerhaak verwijderd. Deze conversies gebeurde in/na WW1.
Dit zou betekenen dat de bajonet op de 87/15 zou moeten passen.

Het waarom niet, weet ik helaas niet. De Vetterli valt buiten mijn hoofd-interesse gebied 1922/43. Ik heb hierdoor geen gedetailleerde info.
Misschien kan je het proberen op: http://forum.bajonet.be
Ik ben wel geintresseerd in de uitkomst. Zelf heb ik een Modello 1871 pre-WW1 conversie (12” versie)

Je geeft verder aan een hoop geld te hebben uitgegeven. Ik ben bang dat je dan teveel hebt betaald, want jouw bajonet heeft geen abnormale waarde. De bajonet zal niet meer moeten doen dan 100 euro. De mijne heeft 65 gekost.
De originele Modello 1871 echter is wel kostbaar en gaat voor rond de 300.

Ik hoop dat je het antwoord vind.

Groet,

Veltro
Plaats reactie