Bodemvondsten-collectie, Polte.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door ammo »

Westwall schreef:Geweldig die munitiekist. En dat die munitie nog in zo'n staat is, is niet te geloven _/-\o_ .
Maar waar ik je wel even op wil wijzen is dat als je gepakt wordt in het Hürtgenwald, je je metaaldetector en je vondsten moet in leveren, maar ook een hoge geldboete moet betalen. In het geval je het nog niet wist :wink: .
Moet je wel op heterdaad betrapt worden.dan ben je alles kwijt.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Mwah dat valt allemaal wel mee. Het is mogelijk, maar zelfs de politie daar weer niet precies wat wel en niet mag.
Zo heb ik eens gehoord dat ik wel mocht zoeken met de detector maar niet mocht graven... :?
Of dat ik enkel uitrusting mocht zoeken en geen munitie. Moeten ze wel eerst een detector uitvinden welke munitie discrimineerd. :roll:

Verder ben ik enkele keren aangehouden, meestal met een waarschuwing maar ook enkele keren dat de boswachter het geen probleem vond, mits ik mijn kuilen maar dichtgooi uiteraard!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Westwall »

Oh ok, dan weet ik ook weer dat ik daar toch met de metaaldetector kan komen :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door JimK »

ammo schreef:
Westwall schreef:Geweldig die munitiekist. En dat die munitie nog in zo'n staat is, is niet te geloven _/-\o_ .
Maar waar ik je wel even op wil wijzen is dat als je gepakt wordt in het Hürtgenwald, je je metaaldetector en je vondsten moet in leveren, maar ook een hoge geldboete moet betalen. In het geval je het nog niet wist :wink: .
Moet je wel op heterdaad betrapt worden.dan ben je alles kwijt.
Ach ja, zo is de regel officieel bijna overal in Duitsland, maar je kan ook toestemming vragen bij gemeentes, vaak krijg je die ook nog wel als je aangeeft dat je serieus bezig bent met militair historisch onderzoek etc. Ook in Frankrijk is het verboden, hier mag het ook niet overal. Maar als het er op aan komt kom je zoals Nick al aangeeft wel weg met een waarschuwing. Ik heb ook al twee keer gehad dat boswachters vroegen om de gaten weer te dichten en dan hadden ze er geen problemen mee. En ben één keer weggestuurd. Meestal kom je niemand tegen.
Gaten dicht gooien doe ik altijd, en ik neem aan dat iedereen dat hier doet en snapt waarom..... Als ik hier in nederland of in reichswald etc zoek, de plekken waar iedereen denkt geluk te hebben, dan zie ik helaas vaak dat er her en der grote gaten zijn gegraven en het zand er naast ligt. Als je toch al dat gat gegraven hebt kost het je al veel tijden is het dichtgooien maar een kleine moeite. Dat scheelt veel ongelukken met dieren zoals herten die er hun poten kunnen breken.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Nou we gaan maar verder op de "volle kisten" tour. Dit jaar op 16-06 heb ik een van mijn grootste topvondst mogen doen.
Die morgen erg vroeg vertrokken samen met een zoekcollega om de Eifel eens wat onveiliger te maken met onze piepstokken. Dit was de eerste keer dat we samen gingen zoeken, en zouden eerst op een locatie gaan zoeken welke hij had uitgezocht, daarna op die van mij.

Daar aangekomen met lekker weer, de enorm stijle hellingen beklommen en na een blik knakworst de detector aangezet. Mijn maat vond al snel een Duitse Göffel in een put en nog geen 5 minuten later kreeg ik een signaal, behoorlijk diep op de bodem van een schuttersput. In de tussentijd had mijn maat nog een Duitse pio gevonden en wat klein spul toen ik eindelijk uit de kuil een Duitse MG kist eruit trok. Ik zag gelijk onder de kist diverse stukken stof liggen met daaronder zwaar verroeste StG44 patronen in clips, helaas allemaal van staal. Na deze allemaal uitgegraven te hebben een foto gemaakt en de kist beter bekeken.
De kist woog erg zwaar en toen ik hem schudde hoorde ik inhoud!! Altijd spannend. Na een half uur lopen k#tten eindelijk de kist open gekregen en.....
Wat ik daar zag overtrof mijn stoutste dromen, ik zag 2 MG banden, vol met staal gelakte patronen in super staat... maar daarboven 3 MG42 afsluiters.... wederom in goede staat!..... De totale inhoud van de kist betrof;

3 x MG42 aflsuiter.
1 x MG42 afsluiter (gedeeltelijk)
1 x MG sleutel.
1 x MG loopverwisseldoek.
2 x MG band 50 schots vol, incl stalen gelakte patronen allen nr. gelijk.
2 x MG starter band.
1 x container voor de Schießfeder MG42, met daarin nog de veer.
1 x container voor de vlamdemper en ruckstossverstärker. Met daarin helaas niet deze items maar wat gedore steeksleuteltjes en ander klein materiaal.

Ik was helemaal van mijn apré-po af en heb geloof ik een heel pakje lucky strikes achter elkaar opgesmookt.
De scherpe patronen konden we zonder problemen uit de band halen en hebben we weer laten liggen zoals het hoort.
Verder die dag nog andere leuke vondsten gedaan, op mijn uitgekozen plek.
Ik vond daar nog een deel van een Duitse bunkerlamp, en mijn zoekcollega een Duits abzeichen en een M3 schede.


Enjoy the pics.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog wat omgeving foto's, voor het totaal plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En het sport abzeichen van mijn maat.

Afbeelding

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door mtdr »

prachtige vondsten allemaal!! :D :)
Verzamel D-Day Soldbucher.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door special air service »

Dat is nog eens een vondst!

@ Ammo, Zijn 'scherpe' patronen na 60 jaar in de grond nou wel of niet ''gevaarlijk''? Ik ben nu in de war namelijk.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Westwall »

Dit vind ik nog wel je mooiste vondst tot nu toe.... super :D
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

special air service schreef:Dat is nog eens een vondst!

@ Ammo, Zijn 'scherpe' patronen na 60 jaar in de grond nou wel of niet ''gevaarlijk''? Ik ben nu in de war namelijk.
Heet wel geen 'ammo' maar het ligt eraan met wat voor soorten je te maken hebt. Vandaar gewoon er van afblijven. Dan kan er ook niets gebeuren.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door ammo »

Polte schreef:
special air service schreef:Dat is nog eens een vondst!

@ Ammo, Zijn 'scherpe' patronen na 60 jaar in de grond nou wel of niet ''gevaarlijk''? Ik ben nu in de war namelijk.
Heet wel geen 'ammo' maar het ligt eraan met wat voor soorten je te maken hebt. Vandaar gewoon er van afblijven. Dan kan er ook niets gebeuren.
Normaal gesproken kan er niks gebeuren met patronen die 60 jaar onder de grond hebben gelegen,
en dan heb ik het over klein kaliber , onder de . 50. Je moet er natuurlijk geen dingen mee doen die nu kunnen,
met hamers spijkers ijzerzagen enz.En boven de .50 kan ik kort zijn AFBLIJVEN!!!!
Nemo Me Impune Lacessit
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door special air service »

Ik bedoelde eigenlijk met Ammo, Han.

Maargoed, Heb antwoord op m'n vraag dus bedankt.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door special air service »

ammo schreef:
Polte schreef:
special air service schreef:Dat is nog eens een vondst!

@ Ammo, Zijn 'scherpe' patronen na 60 jaar in de grond nou wel of niet ''gevaarlijk''? Ik ben nu in de war namelijk.
Heet wel geen 'ammo' maar het ligt eraan met wat voor soorten je te maken hebt. Vandaar gewoon er van afblijven. Dan kan er ook niets gebeuren.
Normaal gesproken kan er niks gebeuren met patronen die 60 jaar onder de grond hebben gelegen,
en dan heb ik het over klein kaliber , onder de . 50. Je moet er natuurlijk geen dingen mee doen die nu kunnen,
met hamers spijkers ijzerzagen enz.En boven de .50 kan ik kort zijn AFBLIJVEN!!!!
Oke bedankt,

Ik ben trouwens erg gesteld op m'n vingers (en de rest) Die voorbeelden, dat is gewoon vragen om moeilijkheden.

Heb zelf geen detector dus zal ook niet met zulk spul thuis komen.

Zit er wel om te denken om over een paar jaar een munitie verlof aan te vragen.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door ammo »

Mooie vondst 8) , Nick
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Spitfire »

Prachtig :shock: :shock:

Als je iemand nodig hebt om voor jou de putjes te graven,
dan geef je maar een seintje hé :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door JimK »

Dit is echt wel de mooiste vondst Nick, die mg onderdelen zijn echt super 8)
Plaats reactie