asjemenou schreef:Het is in ieder geval een mooi uniform. Zeker als alle uniformstukken ook nog op één en dezelfde naam staan. Jouw battledress is geen Nederlandse M1949 of M1953 veldtenue. Dit is heel makkelijk te zien aan het rugpand van het jacket. De Nederlandse M1949 en M1953 jacket hebben een rugpand uit één stuk en hebben onderin 6 plooien. Jouw jacket heeft duidelijk een verticale middenrugnaad en ik tel in ieder geval al 8 plooien.
Ook hebben de Nederlandse M1949/1953 geen kraagsluiting doormiddel van 2 haken en ogen. Dit heeft jouw battledress jacket dus wel.
Zo aan jouw battledress jacket te zien gaat het om een Britse Battledress Blouse Serge M1940, early pattern (voor 1943). Deze wordt gekenmerkt door een zogenaamde blinde knoopsluiting. Dit wil zeggen dat als de blouse werd dichtgeknoopt dat de knopen niet zichtbaar zijn. De Britse battledress blouse van na 1943 heeft juist een open knoopsluiting. Bij het sluiten van dit model waren de knopen juist wel zichtbaar. Heeft jouw battledress blouse 1 of 2 binnenzakken? Ook onderling zitten er verschillen tussen de Britse battledresses. Ze werden dan ook bij meerdere confectiebedrijven gemaakt. Zover gaat mijn kennis eerlijk gezegd niet wat betreft deze verschillen maar misschien weet iemand anders op dit forum dit wel. Het kan in ieder geval een leuke aanvulling op deze topic zijn.
Normaal gesproken is zo’n Britse battledress blouse aan de binnenkant voorzien van een wit katoenen of linnen fabricage etiket. Ik neem aan dat deze niet meer aanwezig is in jouw battledress. Anders had je wel geweten of wat voor een battledress het precies geweest was. Het is heel goed mogelijk dat deze etiketten door het Nederlandse Ministerie van Oorlog werden verwijderd. De stempel op de foto kan ik helaas niet lezen. Kan jij deze wel lezen? Misschien kan je de tekst van de stempel dan in een volgende reactie opschrijven.
Over de bijbehorende battledress Trousers en de overjas kan ik zo weinig zeggen. Het is zelfs mogelijk dat één of beiden van Canadese makelij zijn. Britse en Canadese uniformstukken werden na de oorlog in het Nederlands leger gewoon door elkaar gebruikt.
Het bovenstaande BD jas is van nederlandse nederlandese makelei, ik heb er zelf ook een met hetzelfde stempel, ik denk zelf een vroeg,
naoorlogs jasje, En wat betreft de britse bd jasjes , De zgn p37 had een blinde knoopsluiting ,De britse p40 had een open knoopsluiting.
En de kleur van de britse bd,s is anders , De nederlandse bd,s leken kwa kleur het meeste op de canadese.
Dit staat er waarschijnlijk op het stempel
D.G.K codenummer
706.49
Model C.K.A
wetzels heerlen
maat 48