2 Tone Camo. wellicht leerzaam

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
killingspree
Lid

2 Tone Camo. wellicht leerzaam

Bericht door killingspree »

Beste medeverzamelaars,

Hier bij een camo die voor de niet "kenners" of geïnteresseerde wellicht leerzaam kan zijn.
Ik post hier een camo helm die wellis waar niet in de aller beste staat is maar compleet zoals "gevonden". ( Niet door mij zelf ).
De helm vertoont een paar zeer goede eigenschappen waar uit blijkt dat deze helm nog nooit uit elkaar is geweest en period van camo is voor zien ( dit is iets lastiger maar staat hier onder beschreven )

Eerst een paar foto's van de helm zelf.

een mooie groen / bruin-rood gecamoufleerde 2 tone met een bruin kinriempje en zonder decal.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

de liner, zeer goede staat, volledig touwtje en naam in de liner.
Afbeelding
Afbeelding

and now, the learning part.
wat aan deze helm erg positief is is dat het kinriempje de zelfde verf sporen heeft als de helm / binnen kant zelf.
( foto's zijn helaas iets donker, sorry )
Afbeelding
Afbeelding

Ook de liner band ( ijzere rand die het leder werk op de plaats houd ) heeft de zelfde sporen van camo verf.
Afbeelding
Afbeelding

vage naam in de liner... ( niet echt leesbaar )
Afbeelding
Afbeelding

zelfde situatie, mooie camo paint op de liner band.
Afbeelding
Afbeelding

rivetten zijn nog nooit van de plaats geweest ( zichtbaar aan de roest om de washer (schijfje) en de perfect rechte pootjes )
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

roest plekken zijn niet ieders wens maar zeggen vaak heel veel over de staat en de vind plek van de helm
Afbeelding
Afbeelding

dit is altijd een gevaarlijk punt, er word wel eens gezegd dat camo met beschadigingen er onder geen goede tekenen zijn, maar heel vaak werden "zwaar" beschadigden helmen op nieuw van camo of verf voorzien.
Afbeelding
Afbeelding

so called, paint chips, af gebrokkelde / gesprongen stukjes verf.
Afbeelding
Afbeelding

tja en de laatste... do I need to say more, lijkt me duidelijk dat dit geen curry is geweest.
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het bekijken en uiteraard vragen staat vrij ! :)
Laatst gewijzigd door killingspree op 06 jan 2009, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
christiaan1989
Lid

Re: 2 Tone Camo. wellicht leerzaam

Bericht door christiaan1989 »

Ziet er prachtig uit, heb je enig idee waar de helm is gevonden, maw waar is de camo gebruikt.
Ben ik wel benieuwd naar.

Gr Chris
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
rugby
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door rugby »

Hallo Niels,

Daar ik een volslagen leek ben op Duits helmen gebied vind ik dit een heel leerzaam topic! Misschien een idee voor je om meer van dit soort te openen? Ik stem voor :)
Jou helmen collectie is werkelijk outstanding! Mooie collectie!

mvg,
Martijn
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Niels,

Bedankt voor de foto's en de tekst en uitleg.
Mooi exemplaar trouwens.

Grts,

Floris
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
Heavy Fuel

Bericht door Heavy Fuel »

Een vraag Niels,vind je het goed als ik een paar vragen/opmerkingen over de helm heb? Uiteraard zonder onze geschillen.
Mvg
Willem
killingspree
Lid

je stelt je vragen maar jongen...
Heavy Fuel

Oke dan,gelet op de helm is de bruine laag,later opgebracht het is gespoten over de kleine roestpuistjes. Er is geen rimschade te zien op die camokleur,of anderzijds. Gezien de lichtoranje roestvlekken(verse of chemische roest) ook zichtbaar op de splitpennen,heb ik sterk mijn twijfels,over de orgineliteit. Verders is de liner in een te mooie staat gerelateerd tot het uiterlijk van de helm.
Mvg
Willem
killingspree
Lid

antwoord in rood:

Oke dan,gelet op de helm is de bruine laag,later opgebracht het is gespoten over de kleine roestpuistjes. Inderdaad is het rode naar mijn mening later aan gebracht maar niet OVER roest, wel over beschadigingen zoals reeds aan gegeven hier boven. Er is geen rimschade te zien op die camokleur,of anderzijds. Die is er zeker wel maar niet heel veel, 1 belangrijk punt dreigen veel mensen waaronder blijkbaar jij zelf ook te vergeten, in welke fase van de oorlog is de helm gecamoufleerd. Niet elke camo helm is van 1940 tot 45 gedragen. Wat als een helm op 14 januarie 1944 gecamoufleerd is... of wat als hij 14 januarie gecamoufleerd is en 18 januari neer geschoten. slijtage sporen zeggen veel maar zijn niet heilig. Daarnaast zie je aan de ( voor de drager ) linker kant duidelijk sporen aan de rim en ook aan de binnen kant waar hij op staat. Gezien de lichtoranje roestvlekken(verse of chemische roest) ook zichtbaar op de splitpennen,heb ik sterk mijn twijfels,over de orgineliteit.Dat mag je vinden en had ook niet anders van je verwacht helaas, maar wellicht kun je op WAF ( en andere fora ) nog diverse topics terug lezen voor wat betreft rode / oranje roest. Ik ben het met je eens dat oranje roest en zeker opde hedendaagse camo's geen goed teken is. Maar er is een wereld van verschil tussen oranje roest ( net nieuw / chemisch gecreeerde roest ) en rode roest, ( still in progress roest ) en donkere oude roest. Voorbeeld. Jij neemt een mooie originele helm en daar steek je een stuk verf vanaf ( adviseer dit niet maar mag ook een ander voorwerp zijn, wat gebeurt er dan.... 3 keer raden je krijgt nieuwe roest. Maakt dat een object met meer oude roest dan nieuwe roest verdacht, nee. Verders is de liner in een te mooie staat gerelateerd tot het uiterlijk van de helm.De liner is inderdaad in een hele mooie staat, dit zegt iets over de opslag en de kant waar hoe de helm heeft gelegen, niet over een goeie of slechte helm helaas.
Zijn hier mee je vragen beantwoord ?

Mvg
Willem
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door ammo »

Splitpennen, zijn gewoon goed naar mijn mening het alluminium wat er achter zit is ook een beetje aangetast,
(Spanningscorosie)
Nemo Me Impune Lacessit
killingspree
Lid

metaal, alu zit ( meestal ) in M35 helmen. Dit is een metalen liner ammo maar inderdaad, die aan getaste vorm is altijd goed !
ammo
Lid

Bericht door ammo »

killingspree schreef:metaal, alu zit ( meestal ) in M35 helmen. Dit is een metalen liner ammo maar inderdaad, die aan getaste vorm is altijd goed !
Ok , niet zo gauw gezien dat het staal was
Nemo Me Impune Lacessit
killingspree
Lid

geen probleem joh,
daarom corrigeer ik het ook heel even :P
Heavy Fuel

Op die vragen heb ik een antwoord gekregen Niels. Maar als ik het zo zie,is de groene kleur veel eerder aangebracht,die heeft gebruikssporen/ roest puistjes. Ben je het met me eens dat de bruine kleur er veel later en dan bedoel ik letterlijk veel later,aangebracht is?
Mvg
Willem
ammo
Lid

Bericht door ammo »

killingspree schreef:geen probleem joh,
daarom corrigeer ik het ook heel even :P
Ik heb net ff gekeken in een van mijn duitse potten , een M35,die ong 60 jaar op een zolder heeft gelegen,
bij mij in het dorp, en daarvan zijn de splitpennen hetzelfde geroest.
Nemo Me Impune Lacessit
killingspree
Lid

zoals reeds aan gegeven hier boven ben ik het daar mee eens, tenzij jij probeert te concluderen dat hij na oorlogs is aan gebracht, nee helaas. Jij mag gerust je mening hebben, dat heb je over meer van mijn helmen maar ook deze helm is volledig oorlogs en 100% origineel.
Ik heb net ff gekeken in een van mijn duitse potten , een M35,die ong 60 jaar op een zolder heeft gelegen,
bij mij in het dorp, en daarvan zijn de splitpennen hetzelfde geroest.
ze hoeven niet persee geroest te zijn, maar het is zeker geen bad news !

( kleine wijziging aan gebracht om verwarring en discussies te voor komen. ook
Laatst gewijzigd door killingspree op 06 jan 2009, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie