Jan Heemels' collectie (nieuwe foto's van vitrine pag.8)
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Re: Westwall' collectie
Erg leuk, deze persoonlijke stukken uit je eigen streek!
Ik denk dat de kannonier Wilms niet een Nederlandse vrijwilliger is maar een rijksduitser die in Nederland woonde. Dus de Duitse nationaliteit bezat. Dat was toen veel voorkomend.
Gr. Jim
Ik denk dat de kannonier Wilms niet een Nederlandse vrijwilliger is maar een rijksduitser die in Nederland woonde. Dus de Duitse nationaliteit bezat. Dat was toen veel voorkomend.
Gr. Jim
- Westwall
- Lid
Bedankt! Ja dat zal dan ook aangezien er achter op het prentje staat dat zijn vader Duitser wasmgschutze schreef:Erg leuk, deze persoonlijke stukken uit je eigen streek!
Gr. Jim

mvg,
-
- Lid
Wilms zou goed een rijksduitser kunnen zijn geweest maar dat hoeft niet perse.
Hier op het forum is er ook een Wilms actief waarvan ik meen dat zijn familie toch echt van nederlandse origine is.
Duitse vader en nederlandse moeder zou ook een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Volgens het telefoonboek zijn er in Sittard alleen 19 mensen (bekend) met deze achternaam.
Rijksduitsers waren verplicht om in dienst te treden maar ook genoeg nederlanders hebben "vrijwillig" het uniform van het Heer gedragen.
Hier op het forum is er ook een Wilms actief waarvan ik meen dat zijn familie toch echt van nederlandse origine is.
Volgens het telefoonboek zijn er in Sittard alleen 19 mensen (bekend) met deze achternaam.
Rijksduitsers waren verplicht om in dienst te treden maar ook genoeg nederlanders hebben "vrijwillig" het uniform van het Heer gedragen.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Volgens het Jus Sanguinis (bloedrecht) krijg je de nationaliteit van je ouders. Hij heeft een Duitse vader dus zeer waarschijnlijk ook die nationaliteit gekregen. Nederlanders traden vrijwillig in dienst in de Waffen-SS, NSKK .... Weinig Nederlanders kwamen terecht bij het Heer.Floris schreef:Wilms zou goed een rijksduitser kunnen zijn geweest maar dat hoeft niet perse.
-
- Lid
Klopt. Zeker gezien het aantal wat bij de waffen ss terecht kwam. Maar volgens mij (ik kan even geen bronnen vinden) zullen er toch zeker een paar honderd nederlanders bij het Heer hebben gediend. Nederlanders traden dus ook vrijwillig in dienst bij andere eenheden.Volgens het Jus Sanguinis (bloedrecht) krijg je de nationaliteit van je ouders. Hij heeft een Duitse vader dus zeer waarschijnlijk ook die nationaliteit gekregen. Nederlanders traden vrijwillig in dienst in de Waffen-SS, NSKK .... Weinig Nederlanders kwamen terecht bij het Heer.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
- Westwall
- Lid
Hallo,
Ik heb weer een nieuwe aanwinst. Een setje papierwerk van een Reichsbahnfuhrer met veel stempels.
Document waarin word vastgelegd dat de man van Arische afkomst is:

Geboorte-oorkonde:

Trouwoorkonde

Overige papieren van de man

Hier een krantenknipsel uit 1953 met informatie en een foto over de man. In 1953 als oudste man van de stad overleden.

Ik heb weer een nieuwe aanwinst. Een setje papierwerk van een Reichsbahnfuhrer met veel stempels.
Document waarin word vastgelegd dat de man van Arische afkomst is:

Geboorte-oorkonde:

Trouwoorkonde

Overige papieren van de man

Hier een krantenknipsel uit 1953 met informatie en een foto over de man. In 1953 als oudste man van de stad overleden.

- Westwall
- Lid
Hallo,
Ik heb weer een aantal nieuwe mooie aanwinsten.
Ik ben laatst maar weer eens de zolder opgeklommen, om de spullen van mijn overleden opa nog eens door te kunnen pluizen. In een oude wijndoos bedekt met stof, deed ik deze interessante vondsten:
Bidprentjes mbt mijn geboortedorp tijdens WOII:
Een bidprentje van de gevallenen tijdens een bombardement op Herten (limburg)

Een bidprentje van de Hertense broers Moors, die op het einde van de oorlog door de Duitsers gefussilieerd werden...

Een portretfoto van een van de broers (rechts op de foto van het prentje). Hoe dit portret bij mijn opa is terecht gekomen, is mij een raadsel. Maar toch bijzonder om te hebben.

Persoonlijke spullen van mijn opa (EHBO)
De EHBO pas van mijn opa, die tevens met het Rode Kruis heeft geholpen na het beruchte bombardement op Montfort.

Zijn EHBO handboekje, ook uit 1944:

Hier wat spullen die ik niet op de zolder heb gevonden, maar gewoon heb gekocht
En erg mooi fotoalbum met originele foto's van mensen die op reis waren met de Wilhelm Gustlov van de KDF (kraft durch freude).
Het beruchte schip dat in 1945 in de oostzee, tot zinken werd gebracht met rond de 9000 doden tot gevolg. Een aantal foto's:

Bidprentje van Duitse soldaat die in Trier 1945 om het leven is gekomen.
Info van de Volksbund:
Gefreiter der Pioniere Franz Maidl ruht auf der Kriegsgräberstätte in Welschbillig-Helenenberg (Bundesrepublik Deutschland) . Endgrablage: Grab 317
Unweit von Trier, an der alten Heerstraße nach Köln, liegt das Kloster Helenenberg. Nach alter Überlieferung war es Sommersitz der Kaiserin Helena; in alten Urkunden aus dem Jahre 1240 wird Helenenberg schon als Kloster der Zisterzienserinnen erwähnt. Es wurde im Laufe der Jahrhunderte öfters geplündert und zerstört und musste manche Kriegswirren über sich ergehen lassen. In den letzten Monaten des 2. Weltkrieges lag das Kloster im Bereich der Front, und mehrere tausend Verwundete wurden hier versorgt. Als Anfang März 1945 die Kämpfe beendet waren, hatten 342 Soldaten hier sterben müssen. Sie wurden auf dem Friedhof des Klosters Helenenberg begraben.

Ik heb weer een aantal nieuwe mooie aanwinsten.
Ik ben laatst maar weer eens de zolder opgeklommen, om de spullen van mijn overleden opa nog eens door te kunnen pluizen. In een oude wijndoos bedekt met stof, deed ik deze interessante vondsten:
Bidprentjes mbt mijn geboortedorp tijdens WOII:
Een bidprentje van de gevallenen tijdens een bombardement op Herten (limburg)

Een bidprentje van de Hertense broers Moors, die op het einde van de oorlog door de Duitsers gefussilieerd werden...

Een portretfoto van een van de broers (rechts op de foto van het prentje). Hoe dit portret bij mijn opa is terecht gekomen, is mij een raadsel. Maar toch bijzonder om te hebben.

Persoonlijke spullen van mijn opa (EHBO)
De EHBO pas van mijn opa, die tevens met het Rode Kruis heeft geholpen na het beruchte bombardement op Montfort.

Zijn EHBO handboekje, ook uit 1944:

Hier wat spullen die ik niet op de zolder heb gevonden, maar gewoon heb gekocht

En erg mooi fotoalbum met originele foto's van mensen die op reis waren met de Wilhelm Gustlov van de KDF (kraft durch freude).
Het beruchte schip dat in 1945 in de oostzee, tot zinken werd gebracht met rond de 9000 doden tot gevolg. Een aantal foto's:

Bidprentje van Duitse soldaat die in Trier 1945 om het leven is gekomen.
Info van de Volksbund:
Gefreiter der Pioniere Franz Maidl ruht auf der Kriegsgräberstätte in Welschbillig-Helenenberg (Bundesrepublik Deutschland) . Endgrablage: Grab 317
Unweit von Trier, an der alten Heerstraße nach Köln, liegt das Kloster Helenenberg. Nach alter Überlieferung war es Sommersitz der Kaiserin Helena; in alten Urkunden aus dem Jahre 1240 wird Helenenberg schon als Kloster der Zisterzienserinnen erwähnt. Es wurde im Laufe der Jahrhunderte öfters geplündert und zerstört und musste manche Kriegswirren über sich ergehen lassen. In den letzten Monaten des 2. Weltkrieges lag das Kloster im Bereich der Front, und mehrere tausend Verwundete wurden hier versorgt. Als Anfang März 1945 die Kämpfe beendet waren, hatten 342 Soldaten hier sterben müssen. Sie wurden auf dem Friedhof des Klosters Helenenberg begraben.

- Richard1976
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Leuke aanwinsten weer Jan, je verzamel is aardig aan het groeien 

Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Westwall
- Lid
Bedankt heren
Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.

Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
-
- Lid
- Westwall
- Lid
Ja, dat bidprentje vind ik zelf ook bijzonder. Bedankt!jurgen schreef:mooi, je bidprentje van Trier in 1945 is mijn persoonlijke favoriet

- D_Dutch
- Lid
De meeste foto's die je tegenkomt zijn als een soort anzichtkaarten uitgegeven en konden voor zover ik weet aan boord worden gekocht.Westwall schreef:Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
Dus je kan je voorstellen dat deze veel in omloop zijn, aangezien vele mensen die op dit schip kwamen wel zo'n setje kochten.
De foto's in jouw albumpje zijn volgens mij ook deel van zo'n anzichtkaartensetje, misschien kan je dat aan de achterkant zien.
Op http://www.germanmilitaria.com staat trouwens een Mannschaftsmütze van de Wilhelm Gustloff ter waarde van $2500,-.

- Westwall
- Lid
Ja dat zullen dan wel die ansichtkaarten zijn aangezien er nummertjes achterop staanD_Dutch schreef:De meeste foto's die je tegenkomt zijn als een soort anzichtkaarten uitgegeven en konden voor zover ik weet aan boord worden gekocht.Westwall schreef:Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
Dus je kan je voorstellen dat deze veel in omloop zijn, aangezien vele mensen die op dit schip kwamen wel zo'n setje kochten.
De foto's in jouw albumpje zijn volgens mij ook deel van zo'n anzichtkaartensetje, misschien kan je dat aan de achterkant zien.
Op http://www.germanmilitaria.com staat trouwens een Mannschaftsmütze van de Wilhelm Gustloff ter waarde van $2500,-.

Bedankt voor de informatie!
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Dit is een Belgisch gasmasker vooral in 1940 uitgedeeld, dus na het L 702 gasmasker, aan de burgerbevolking. Deze zijn dus ook wel iets zeldzamer dan de L702. Ik ZOU zeggen tussen 20 en 25 euro
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;