Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door JimK »

Schwerpunkt schreef:Het is ook wel afhankelijk van je object , voor helmen gebruik je best nooit de flits maar bvb voor medailles kan dit weer wel een goed resultaat opleveren.
Voor helmen ook wel, ligt maar net aan hoe je met de flitser(s) om gaat. Zoals asjemenou al beschrijft.
Je kunt ook meerdere flitsers gebruiken, en filters om je flits minder fel te maken. Of zoals asjemenou al beschreef naar het plafond oid flitsen.

Of je gaat naar office centre en haalt een fotostudio voor kleine objectfotografie. :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Flitslicht

Bericht door asjemenou »

Ook een helm is met flitslicht te fotograferen. Ik denk dat de meeste objecten in de militaria referentieboeken in een studio met flitslicht zijn gefotografeerd. Het voordeel hiervan is dat men de belichting kan regelen. Als men bijvoorbeeld 10 helmen te fotograferen heeft dan zal de belichting van de eerste helm hetzelfde zijn als de laatste. Wanneer je dit buiten zou doen bij daglicht dan krijg je de belichting nooit hetzelfde. De belichting van de eerste helm zou heel anders zijn dan de laatste. Dit komt omdat daglicht nooit constant is. De zon verloopt nu eenmaal. Hetzelfde geldt voor (foto)lampen. Deze verlopen ook qua belichting naar mate ze ouder worden.

Afbeelding

Ik begrijp dat de meeste mensen op dit forum meer geïnteresseerd zijn in militaria dan in fotoapparatuur. De meesten hebben dan ook vast geen behoefte om dure fotoapparatuur aan te schaffen. Bovenstaande foto is eigenlijk niet te nemen met een mobiele telefoon of een compacte digitale camera. Op zich is er niets mis met dergelijke camera's maar ze zijn gemaakt voor ander gebruik. Wanneer je bovenstaande foto zou willen maken dan moet je een camera gebruiken met een externe flitsaansluiting. Je komt dan al gauw uit bij een spiegelreflexcamera.
Toch zijn er wel leuke foto's te maken met een compacte digitale camera bij daglicht. Het beste kan je dit doen met een bewolkte lucht. Het daglicht is dan diffuus en je hebt dan de minste kans op schaduwpartijen op je foto.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Schwerpunkt »

Alsjemenou , je kent blijkbaar wat meer van fotografie dan de gemiddelde militaria verzamelaar. De methode die je voorstelt met de flits zal zeker zijn vruchten afwerpen maar zie ik als net iets te hoog gegrepen voor de meesten hier inclusief mezelf. De foto van de Luftwaffe helm die ik hier heb laten zien is echt wel mijn beste , andere die ik nam op gelijkaardige wijze zijn minder goed vanwege het verschil van lichtinval , reflectie van de verf , etc...

Het doel moet zijn om mensen die een goedkope digitale camera hebben toch goede foto's te laten maken. Is niet moeilijk en kost niet veel tijd. (+ op de duur wordt goede foto's van je verzamelwaar maken een tweede hobby).

Als je de mensen al kan uitleggen dat ze de macro functie moeten gebruiken en genoeg licht erbij moeten nemen dan ben je al heel ver ;)

PS die foto van die helm is echt wel super. Heb je ook een Duitse die je zo kan fotograferen ?
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotografietips

Bericht door asjemenou »

Schwerpunkt schreef:Alsjemenou , je kent blijkbaar wat meer van fotografie dan de gemiddelde militaria verzamelaar. De methode die je voorstelt met de flits zal zeker zijn vruchten afwerpen maar zie ik als net iets te hoog gegrepen voor de meesten hier inclusief mezelf. De foto van de Luftwaffe helm die ik hier heb laten zien is echt wel mijn beste , andere die ik nam op gelijkaardige wijze zijn minder goed vanwege het verschil van lichtinval , reflectie van de verf , etc...
Anders gezegd, ik denk dat ik mij (momenteel) meer met fotografie bezig houd dan met het verzamelen van militaria. Wat je zegt begrijp ik wel. De meeste mensen op dit forum stoppen hun tijd liever in de militaria dan zich bezig te houden met fotografie. Tenslotte is dit een WO2 (militaria) forum en geen fotografieforum. Toch zie ik genoeg leuke/mooie foto's op dit forum. Een voordeel van het fotograferen van je militaria is dat je je verzameling op foto hebt. Dit kan altijd handig zijn als er bijvoorbeeld bij een inbraak wat bij je wordt gestolen. Als ik sommige verzamelingen zie van mensen op dit forum dan denk ik dat het voor deze mensen zelfs heel verstandig is om dit te doen.


Schwerpunkt schreef:Het doel moet zijn om mensen die een goedkope digitale camera hebben toch goede foto's te laten maken. Is niet moeilijk en kost niet veel tijd. (+ op de duur wordt goede foto's van je verzamelwaar maken een tweede hobby).
Het kan zeker een tweede hobby worden en zelfs heel verslavend zijn. Militariaverzamelaars opgepast dus!

Hierbij nog enige praktische tips voor het fotograferen van je militariaobjecten:

Neem de tijd voor je foto. Vraag jezelf af wat en hoe je iets op de foto wilt zetten. Bekijk het te fotograferen object eens vanuit verschillende oogpunten.

Schakel bij voorkeur de flitsfunctie bij camera’s met ingebouwde flitsers uit. Dergelijke ingebouwde flitsers kunnen alleen maar direct belichten en geven daardoor een belichting met harde slagschaduwen. Dit is voor macro-opnamen niet echt aan te raden.

Zorg voor een egale achtergrond. Delen van vitrinekastjes, boekenplanken, rommelige bureaubladen e.d. werken erg storend op een foto. Zij leiden alleen maar af van het hoofdobject. Gebruik bij voorkeur een matte achtergrond. Bijvoorbeeld een stuk papier. Een glimmende achtergrond geeft vaak ongewenste reflecties.

Voor het maken van macro-opnamen kan je je camera beter op een statief of stevige ondergrond plaatsen. Het is namelijk moeilijk om je camera bij dergelijke opnamen stil te houden (bewegingsonscherpte).

Als je je object bij kunstlicht wil fotograferen, belicht het object dan indirect. Richt de lamp of externe flitser bijvoorbeeld op een wit plafond. Harde slagschaduwen en ongewenste reflecties zullen nagenoeg verdwijnen.

Bij het gebruik van lampen stel de witbalans van je camera dan in op kunstlicht (circa 2850 Kelvin). Je camera is namelijk gevoeliger voor rood/geel licht dan je ogen.

Stel je camera in op de laagst mogelijke ISO waarde. Hoe lager deze waarde, des te beter de details van je object op de foto te zien zullen zijn. De belichtingstijd van je foto zal daar mee wel langer worden dus het gebruik van een statief of een stevige ondergrond is wel aan te raden.

Gebruik een zo klein mogelijk diafragma. Hoe kleiner het diafragma, des te meer scherptediepte zal je foto krijgen. Bij macro-opnamen is dit zeker aan te raden. De diafragma instelling wordt meestal aangeduid met een letter F (Focus). Hoe groter het getal, des te kleiner het diafragma.

Stel je camera handmatig in en maak bij voorkeur een aantal opnamen met verschillende sluitertijden. Een foto te kort belicht, een foto net iets langer belicht enz. Achteraf kan je dan kiezen wat de beste foto is.

Probeer het object eens te fotograferen onder verschillende lichtomstandigheden. Direct zonlicht is hierbij niet echt ideaal. Dit geeft vaak harde slagschaduwen. Beter is het om het object te fotograferen bij bewolkt weer.


Tot slot, oefening baart kunst. Geef niet te snel op. Op Internet zijn genoeg fotografiefora te vinden waar je eventueel je fotografievraag kan stellen. Ook staan er vaak fotografietips in de handleiding van je camera. Daarnaast zijn er ook genoeg basisfotografieboeken in de handel te verkrijgen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door seeadler »

Je maakt prachtige opnames. Petje af. MvG, Mark.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Ajacied8989 »

Hele bruikbare tips. Jammer genoeg heb ik hier een niet geweldige digitale camera. :(
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Jim »

Als je fototoestel moeite heeft met kleine objecten dan kan je ook de boel onder een scanner leggen.
Eventueel met een witte kussensloop of laken erover als je de klep niet fatsoenlijk dichtkrijgt. Een doek over de klep zelf kan ook.
Voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door sniper snoop »

Ik persoonlijk neem meestal foto's met een gekleurde achtergrond. En meestal met jutte of andere gelijkaardige achtergronden. Bijvoorbeeld deze wo1'tje.

Afbeelding

Ieder zijn manier.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie