hallo allemaal

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
jfleer
Lid

hallo allemaal

Bericht door jfleer »

even voorstellen ben jeroen 28 jaar en bij het ziekelijke af geintresseerd in WWII. heb gisteren de mooiste raportage gezien over onze helden van E506 th company prachtig nu zou ik graag van jullie weten waar ik welliswaar onklaar gemaakte wapens en reliquien kan krijgen denk hierbij aan een duitse helm van de SS of een jacket van de 101ste airborne of iets dergelijks.

bedankt voor jullie hulp
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Jeroen,

Welkom hier :)

Je noemt wel enkele bijzondere voorwerpen op zeg, die dingen die je noemt zijn erg duur en voor een ss helm zit je al snel aan de duizende euro's!

Is het geen idee, zeker omdat er zoveel namaak op de markt is in ss en e506th materiaal om te beginnen met het verzamelen van "veilig" en betaalbaar materiaal?

Denk hierbij aan een medaille, een foto etc?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Beste tip die ik je nu kan geven is trouwens om goed rond te kijken op de wo2 marktplaats hier en veel te lezen in het verzamelaars gedeelte!
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

{delete}

Maar goed, we hebben er dus een verzamelmakker bijgekregen!
We zullen je gaanderweg wel helpen met verzamelen, als je daar je geld aan wil gaan uitgeven!

{EDIT} Ernst-H; Het is niet sympathiek om op deze manier nieuwe leden van dit forum welkom te heten. Graag respect, ook voor mensen die misschien net beginnen met het verzamelen van militaria.
Laatst gewijzigd door Stijn op 04 mei 2004, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Je moet er idd rekening mee houden dat je niet morgen al een echte ss helm thuis kunt hebben liggen. Om te beginnen is deze zeer duur en verder heb je de nodige ervaring nodig om er zeker van te zijn dat je dat zuurverdiende geld uit geeft aan iets van een jaartje oud..

Ik ben nou iets meer dan een half jaar bezig met verzamelen geloof ik, en durf het echt nog niet aan om zo veel geld aan iets uit te geven.. simpelweg omdat alles uit de 2e wereldoorlog vervalst wordt.

Ik neem aan dat als je veel geintresseerd bent in de 2e wereldoorlog en regelmatig raportages etc. leest je veel weet over de eerder genoemde divisies en je ons hier nog ten dienst kunt zijn met je kennen.

Welkom dus!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Timo
Lid

Bericht door Timo »

mja jammer dat het weer na bob is eh
Starting up again
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

jongens jongens jongens, niet meteen zo negatief, jeroen is 28 en dus echt niet meer een kindje dat vandaag piloot en morgen astronaut wil worden ;). Hij heeft zich alleen nog nooit verdiept in verzamelen en had er dus geen bedef van wat het allemaal kost! Ik weet zeker dat toen jullie begonnen jullie ook nog niets van de waarde van een ss-helm af wisten.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Roel R. schreef:en voor een ss helm zit je al snel aan de duizende euro's!
:lol: Ik heb mijn SS M18 helm gratis gekregen :lol:
Attentie heren: Morgen komt SPR dus dan komt er weer een nieuwe golf SPR fans aan.
Maar Miesjel heeft gelijk, iedereen moet ergens beginnen. Maar Jeroen, je moet wel weten dat airborne militaria, en zeker 101st Airborne spul verschrikkelijk duur is. Er zijn ook nog eens enorm veel reproducties dus ik raad het je af meteen airborne te gaan verzamelen, lees eerst veel militaria boeken en kijk eens op http://www.marktplaats.nl zodat je wat prijzen kent.
Onschadelijke wapens zijn best betaalbaar, voor een K98 Mauser ben je al voor 250 eurootjes het mannetje. Een M1 Garand is volgens mij illegaal hier in Nederland.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

SPR.. mm nog nooit gezien, en dat terwijl ik hem nog wel op video heb.. [schaam..schaam]
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

LHek schreef:
Roel R. schreef:en voor een ss helm zit je al snel aan de duizende euro's!
:lol: Ik heb mijn SS M18 helm gratis gekregen :lol:
Attentie heren: Morgen komt SPR dus dan komt er weer een nieuwe golf SPR fans aan.
Maar Miesjel heeft gelijk, iedereen moet ergens beginnen. Maar Jeroen, je moet wel weten dat airborne militaria, en zeker 101st Airborne spul verschrikkelijk duur is. Er zijn ook nog eens enorm veel reproducties dus ik raad het je af meteen airborne te gaan verzamelen, lees eerst veel militaria boeken en kijk eens op http://www.marktplaats.nl zodat je wat prijzen kent.
Onschadelijke wapens zijn best betaalbaar, voor een K98 Mauser ben je al voor 250 eurootjes het mannetje. Een M1 Garand is volgens mij illegaal hier in Nederland.
M1 Garand illigaal? Ach welnee! Mits op de juiste manier onklaar gemaakt, Loop dicht, mechanisme vast en een stukje uit de loop ( bovenkant ) geslepen dan is er niets aan de hand... Ik heb ze wel eens te koop gezien, ze waren toen al stervensduur! Handgranaten e.d., Stenguns en andere machinegeweren zijn in Nederland wél illegaal óók als ze onklaar zijn! ( Bezopen maar waar! Met een tafelpoot kan je ook slaan denk ik dan :lol: ....)
Hoe dan ook: ikzelf ben zeker geen expert op het gebied van uniformen en zo, hoewel ik wel over enige kennis beschik. En wat de films betreft: ik ben geïteresseerd geraakt in WO2 door "The Longest Day" toen die op TV kwam in 1980 ofzo en ben daardoor meer en meer gaan lezen over WO2 met als gevog een meer dan gezonde fascinatie voor geschiedenis!
jfleer
Lid

leuke reacties jongens gaaf...

Bericht door jfleer »

Nee mijn intresse is niet sinds BOB of SPR, het gaat veel dieper. Ik ga namelijk volgend jaar speciaal twee weken lang naar Normandie en dit jaar ga ik twee dagen naar Bastogne dus mijn interesse gaat veel verder. Ik wil op deze locaties zoveel mogelijk zien van wat er is achtergebleven.

Het volgende wil ik wel vertellen en dat is dat mijn interesse zover gaat dat ik zelf het gevoel heb dat ik in de verkeerde tijd ben geboren. Ik weet niet of anderen zich met mijn gevoelens kunnen verenigen of identificeren. Ik heb al jaren het gevoel zal niet zeggen dat dat gevoel het hele jaar door is maar zeker op momenten dat je geconfronteerd wordt op allerlei wijzen met WWII (denk aan bij het zien van monumenten en ja bij het zien van films of authentiek film materiaal) dat ik iets mis.
Het zijn antwoorden op vragen vragen zoals wat ging er door die jongens heen op omaha, utah, juno, gold beach??? hoe is het om 24 uur per dag te vrezen voor je leven???hoe leefde de gewone burger in die tijd??? wat deden en voelden verzetleden in die tijd.
Allemaal vragen en ja jongens er is genoeg materiaal op internet en andere bronnen. Maar er is maar een manier om daar antwoord op te krijgen en dat is het zelf hebben willen meemaken op een of andere manier, helaas en dat klinkt misschien wat sinister kan dat niet want ik ben wat dat betreft in de verkeerde tijd geboren. Ik hoop niet dat ik hier voor zotte wordt aangezien ondanks dat het er een beetje op lijkt.

Overigens is dit alles aangewakkerd door verhalen van opa en denk dat dat bij vele zo is niet???
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: leuke reacties jongens gaaf...

Bericht door Peter »

jfleer schreef:Nee mijn intresse is niet sinds BOB of SPR, het gaat veel dieper. Ik ga namelijk volgend jaar speciaal twee weken lang naar Normandie en dit jaar ga ik twee dagen naar Bastogne dus mijn interesse gaat veel verder. Ik wil op deze locaties zoveel mogelijk zien van wat er is achtergebleven.

Het volgende wil ik wel vertellen en dat is dat mijn interesse zover gaat dat ik zelf het gevoel heb dat ik in de verkeerde tijd ben geboren. Ik weet niet of anderen zich met mijn gevoelens kunnen verenigen of identificeren. Ik heb al jaren het gevoel zal niet zeggen dat dat gevoel het hele jaar door is maar zeker op momenten dat je geconfronteerd wordt op allerlei wijzen met WWII (denk aan bij het zien van monumenten en ja bij het zien van films of authentiek film materiaal) dat ik iets mis.
Het zijn antwoorden op vragen vragen zoals wat ging er door die jongens heen op omaha, utah, juno, gold beach??? hoe is het om 24 uur per dag te vrezen voor je leven???hoe leefde de gewone burger in die tijd??? wat deden en voelden verzetleden in die tijd.
Allemaal vragen en ja jongens er is genoeg materiaal op internet en andere bronnen. Maar er is maar een manier om daar antwoord op te krijgen en dat is het zelf hebben willen meemaken op een of andere manier, helaas en dat klinkt misschien wat sinister kan dat niet want ik ben wat dat betreft in de verkeerde tijd geboren. Ik hoop niet dat ik hier voor zotte wordt aangezien ondanks dat het er een beetje op lijkt.

Overigens is dit alles aangewakkerd door verhalen van opa en denk dat dat bij vele zo is niet???
Het is gewoon pure fascinatie! En ja, bij vele WO2 geïnteresseerden is dat zo dat men 24 uur per dag met dat tijdperk bezig bent, hetzij door het zoeken en verzamelen van WO2-militaria hetzij door boeken te lezen, studeren en door te praten met mensen die het meegemaakt hebben. Mijn Opa ( helaas overleden.. ) heeft verschillende kampen meegemaakt ( Arbeidsinzet ) en kon daar zeer boeiend over vertellen! Of mijn oom, die op 16-jarige leeftijd Market-Garden meemaakte. ( Hij woonde in Arnhem, tijdens de oorlog. ) En dan is er nog een man genaamd Clem McFarlaine ( Iemand die ik bijzonder bewonder en respecteer!!! _/-\o_ ) die als jonge man geland is op Juno-Beach ( 6-6-'44 ) met het XXX corps en zich letterlijk door West-Europa gevochten heeft ( van Normandië tot Cuxhavn ). Maar om nou te zeggen dat ik in de verkeerde tijd geboren ben... nou nee.
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er komen iedere dag weer meer verzamelaars bij. Ik was 12 toen ik begon en ben dus al enige decennia bezig.
Enne, de Grand M1 is in Nederland nog steeds formeel verboden hoor, ook onklaar gemaakt. De Garand is namelijk volgens de wetgever geen grendelwapen maar ene halfautomaat en die zijn ook onklaar gemaakt verboden.
Vraag me niet wat ik er persoonlijk van vind, maar dit is puur wat de wet voorschrijft. (ps er loopt wel een proefproces met een Garand)
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
okke
Lid
Gegeven: 4 keer

Bericht door okke »

Volgens mij past dit onderwerp beter in de groep 'verzamelaars'. Vandaar even verplaatst.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er toch wel haast op ieder moment van de dag mee bezig ben, en soms, als ik dat doorheb ga ik mij afvragen of ik niet een beetje doorsla met mijn 'hobby' die al lang geen hobby meer is maar veel meer dan dat, een soort levensbeschouwing zou je haast zeggen:p
Jeroen, wat ik wel even van het hart wil is dat het echt zo'n pretje niet was en dat het overgrote meerendeel van de soldaten dienstplichtig was en liever eigenlijk veilig thuis zat in het land van herkomst. Het feit dat er dienstplicht was is de enige reden dat al de soldaten uit alle landen de militaire kloffie aantrokken.
Mensen vragen mij ook wel eens of ik terug in de tijd zou willen enzovoorts, maar dat zou ik toch echt niet willen. Het beeld dat wij hebben spoort niet met de werkelijkheid omdat we zelf niet de dreiging van de dood en het verderf meemaken of meegemaakt hebben. Dit is ook de reden waarom ik reenactors niet volledig kan waarderen.
Als ik jouw was zou ik het leger ingaan of iets in die richting. Je maakt dan zelf nog vanalles mee!
Het is vrij ongezond om te denken dat je in de verkeerde tijd geboren bent.....het was toen voor niemand namelijk echt een pretje, dat moet je echt niet vergeten. Ik heb ook veteranen gesproken in Nederland die niet goed kunnen spreken over wat zij aan het front hebben meegemaakt. Hoe denk je dat het is als je een goede vriend door kogels doorzeeft ziet worden, of dat je kameraad die je al je leven lang kent door een granaat een been kwijt ziet raken. Blijf nuchter en denk objectief.
Ik heb natuurlijk net als jij een gevoel dat je wil weten hoe het in die tijd was, maar ik probeer dat voor mijzelf wel enigsinds 'gezond' te houden.
Met vriendelijke groeten,

Stijn
Plaats reactie